Stressssssssss

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Erik
Lid van verdienste

Stressssssssss

Bericht door Erik » di 24 feb, 2004 14:26

Mijn 9-3 is inmiddels ook voorzien van maptun stage 1. Helaas loop het zaakje nog niet echt zoals het zou moeten.

De auto heeft nu inmiddels een paar keer een fuel cut gehad.

Na verscheidene testritten gister dachten we het opgelost te hebben. Druk piekte redelijk constant richting (gemiddeld) 1,2 bar. Alleen in de 4e en 5e versnelling komend vanuit lage toerentallen (rond de 2000) schoot de druk behoorlijk door. Zo richting 1,45 bar.

Toen ik naar huis reed heb ik onderweg 4 keer een fuel cut gehad. 3 keer vanaf 2000rpm vollast bij zo'n 3500rpm en een keer in de 3e versnelling onder vergelijkbare omstandigheden.

Het rare is dat mijn auto veel hoger (0,3 a 0,4 bar) piekt dan die van Marky met dezelfde chip. Dit terwijl beide auto's motorisch identiek zijn

Mijn auto laat dus de druk te hoog oplopen zonder voldoende bij te regelen.

Vervangen is inmiddels:

- 3 weg klep (soleniod valve) met slangen
- wastegate actuator (nu een model voor 0,6 bar basisdruk)
- map sensor met slang
- maptun software uitgewisseld met andere (auto van Marky geeft steady 1,1 bar turbodruk)
- dumpvalve
- di-cassette

Zou iemand nog een idee hebben waaraan dit kan liggen???
Want ik snap er echt niets meer van ;-|+

Joshua
Geregistreerd lid

Re: Stressssssssss

Bericht door Joshua » di 24 feb, 2004 16:01

She's beginning to live...! :twisted:

erwin
Geregistreerd lid

Bericht door erwin » di 24 feb, 2004 18:26

geen idee , heb zelf af en toe in 2 dat bij lage toeren te weinig druk wordt opgebouwd , even gas los en weer diep intrappen en hij pakt weer op.

Heeft A&P of Tholen in bergen op zoom geen idee ?

Mvg, Erwin.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » di 24 feb, 2004 20:44

erik schreef: - wastegate actuator (nu een model voor 0,6 bar basisdruk)
Is dat niet wat aan de hoge kant?

Maar begrijp ik nu goed dat je maximale turbodruk nu lager is en ineens fuel-cuts veroorzaakt?

eli
Geregistreerd lid

Bericht door eli » di 24 feb, 2004 21:44

Heb je de stage 1 zelf gekocht en erin gezet of heb je dit bij Tholen of A&P laten doen ?
Indien dat zo is zou ik bij deze bedrijven te rade gaan. Beiden zijn uitstekend uitgerust om je probleem op te lossen, en hebben als het goed is je wagen eerst nagelopen alvorens te tunen.
Beste oplossing :
Stage 1 eruit. Dan alles checken. Pas als dat allemaal in orde is, weer stage 1 erin. Zowel A&P, maar toch zeker Tholen heeft gewoon ECU's liggen ( of in showroomwagens zitten) om dit uit te kunnen voeren.
Wellicht zijn ze ook bereid dit te doen als je zelf e.e.a hebt besteld en erin gezet maar dan zullen ze de teller wel aan zetten.....

Succes !!
erik schreef:Mijn 9-3 is inmiddels ook voorzien van maptun stage 1. Helaas loop het zaakje nog niet echt zoals het zou moeten.

De auto heeft nu inmiddels een paar keer een fuel cut gehad.

Na verscheidene testritten gister dachten we het opgelost te hebben. Druk piekte redelijk constant richting (gemiddeld) 1,2 bar. Alleen in de 4e en 5e versnelling komend vanuit lage toerentallen (rond de 2000) schoot de druk behoorlijk door. Zo richting 1,45 bar.

Toen ik naar huis reed heb ik onderweg 4 keer een fuel cut gehad. 3 keer vanaf 2000rpm vollast bij zo'n 3500rpm en een keer in de 3e versnelling onder vergelijkbare omstandigheden.

Het rare is dat mijn auto veel hoger (0,3 a 0,4 bar) piekt dan die van Marky met dezelfde chip. Dit terwijl beide auto's motorisch identiek zijn

Mijn auto laat dus de druk te hoog oplopen zonder voldoende bij te regelen.

Vervangen is inmiddels:

- 3 weg klep (soleniod valve) met slangen
- wastegate actuator (nu een model voor 0,6 bar basisdruk)
- map sensor met slang
- maptun software uitgewisseld met andere (auto van Marky geeft steady 1,1 bar turbodruk)
- dumpvalve
- di-cassette

Zou iemand nog een idee hebben waaraan dit kan liggen???
Want ik snap er echt niets meer van ;-|+

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 24 feb, 2004 21:57

Stage 1 eruit is geen oplossing. Het probleem doet zich namelijk alleen voor bij de hogere stages. Op de std LPT en HPT(185pk) loopt ie perfect.

Probleem zit em ergens bij de soleniod valve of de wastegate actuator. Uiteindelijk zullen we het probleem ook wel vinden. Al met al erg leerzaam maar ook wel heel erg irritant.

itrjdr
Geregistreerd lid

Bericht door itrjdr » vr 23 apr, 2004 2:07

Erik, ik overweeg om ook de Maptun erin te laten zetten maar als ik jouw ervaringen lees dan word ik niet vrolijk. :? Is het ondertussen opgelost en heb je wat gehad aan de dealer? Welk bouwjaar is je 9-3?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 23 apr, 2004 10:25

Het zit in het mechaniek. De software zelf geeft geen problemen. We hebben mijn chip nl in een identieke andere 9-3 gebruikt en die liep zonder problemen.

Maar mijn probleem is zo goed als opgelost. :D

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 04 sep, 2004 11:33

Het originele probleem begon met fluctuaties in de turbodruk bij de hogere versnellingen.
Zoals gezegd is er behoorlijk geexperimenteerd met diverse onderdelen, waaronder ook de 0,6 bar wastegate actuator (die er snel weer is afgehaald 8) ).

Maar goed het oorspronkelijke probleem bleef bestaan.

Gisteren heb ik een forge dumpvalve ingebouwd.............en wauw :-P+ .

Fluctuaties zijn praktisch weg. Tevens heb ik het idee dat de motor eerder begint te "trekken", bij het doorschakelen beter oppakt........en dat geluid (m'n vriendin zet er zelfs de radio zachter om het goed te kunnen horen :smart: )

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » za 04 sep, 2004 12:05

Ik heb na m'n verlaging en stage 1,gisteren een abbott-uitlaat geluid gezet,4 inch,wel mijn vriendin(zij weet dat niet :donot: ) denkt nu dat we volgende week gaan problemen hebben op vakantie in de provence,de uitlaat maakt meer lawaai zegt ze,"en ik weet van niets......"
:shock:

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » za 04 sep, 2004 12:19

:D raakt ze vanzelf aan gewend :wink:

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » ma 06 sep, 2004 12:27

Hoi,

Bij mijn auto constateerde ik laatst hetzelfde probleem. Bij mij was het probleem na vernieuwen van de DI cassette verholpen. HEb jij een nieuwe of gebruikte DI cassette gemonteerd? Hetzelfde verhaal geldt voor de 3weg klep.

groeten Sander

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 06 sep, 2004 12:37

Ik heb een di cassette die bij mijn auto zat. Dus die is nu zo'n 98000km oud. Van de 3 weg klep weet ik niet hoe oud die is.

Maar wat deed jouw auto dan precies?

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » ma 06 sep, 2004 12:53

Hetzelfde als die van jou. Veel turbodruk, wegvallen van brandstof/ontsteking.

Probeer toch eens een nieuwe DI uit. HEt kan best zijn dat op een "normale" Saab de DI goed werkt en op een getunede niet.

Als voorbeeld: DI op mijn auto werkt niet goed, op mijn vaders 9000 Aero wel.

groeten Sander

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 06 sep, 2004 13:20

Bij mij was dat met een zware 0,6a7 bar wastegate actuator.

Mijn hoofdprobleem was dat in de 4e en 5e versnelling tussen de 3 en 4000RPM de turbodruk voelbaar varieert. Dat is door de montage van de dumpvalve behoorlijk verbeterd, maar nog niet geheel weg.

Plaats reactie