9000 130 pk geschikt voor dagelijks gebruik?
-
raalegov
- Donateur

9000 130 pk geschikt voor dagelijks gebruik?
In februari reed ik mijn 9.5 estate total loss en daarmee mijn dagelijkse auto. Op dit moment rijd ik mijn cabrio van 92, deze is echter beperkt in volume.
Na alle enthousiaste berichten in dit forum heb ik een 9000 automaat van 87 in Duitsland gevonden met nog geen 45k! op de klok. Ondanks dat deze roestvrij en in uitstekende staat
is heb ik toch zo mijn twijfels. De motor heeft slechts 130 pk en een Koppel van 177 nm. Ik denk aan invoegen, verlichting, verbruik en betrouwbaarheid. Ik rijd ongeveer 12 k per jaar op voornamelijk provinciale wegen en autoroute.
Zijn er forumleden die ervaring in soortgelijk gebruik hebben?
Vast hartelijk voor uw wijze raad.
Na alle enthousiaste berichten in dit forum heb ik een 9000 automaat van 87 in Duitsland gevonden met nog geen 45k! op de klok. Ondanks dat deze roestvrij en in uitstekende staat
is heb ik toch zo mijn twijfels. De motor heeft slechts 130 pk en een Koppel van 177 nm. Ik denk aan invoegen, verlichting, verbruik en betrouwbaarheid. Ik rijd ongeveer 12 k per jaar op voornamelijk provinciale wegen en autoroute.
Zijn er forumleden die ervaring in soortgelijk gebruik hebben?
Vast hartelijk voor uw wijze raad.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Re: 9000 130 pk geschikt voor dagelijks gebruik?
Trekt de stenen niet uit de straat, maar voldoet prima voor normaal gebruik. Oerdegelijk bovendien.
-
holtwark
- Geregistreerd lid
Rij nu bijna 4 jaar met een CS met 130 PK. 15000 km per jaar.
Ruim voldoende vermogen en gunstig verbruik van gemiddeld 1 L op 13 km.
Betrouwbare , veilige en comfortabele auto
Ruim voldoende vermogen en gunstig verbruik van gemiddeld 1 L op 13 km.
Betrouwbare , veilige en comfortabele auto
-
V6Kees
- Donateur (4x)

Ik heb het genoegen gehad zo een 9000 een tijdje te mogen rijden. Als je het mij vraagt is het een fijne vlotte soepele auto.
Echt geen reden om het niet te doen mits je geen scheurijzer wilt hebben.
Autoweek heeft er een mooie test mee gedaan: https://youtu.be/_bhgs6DiyIo
Ik zou zeggen gewoon doen zeker met die km stand
Echt geen reden om het niet te doen mits je geen scheurijzer wilt hebben.
Autoweek heeft er een mooie test mee gedaan: https://youtu.be/_bhgs6DiyIo
Ik zou zeggen gewoon doen zeker met die km stand
-
John
- Geregistreerd lid
Ik zou eens zelf gaan proefrijden en vaststellen of het voor je voldoet. Ik heb een 9000 aero en vond de 9000 LPT met 150 pk van mijn vrouw traag. Nu heb ik er ook een Audi van 400 pk bij en vind ik de Aero traag
Maar je komt met 130 pk natuurlijk ook van A naar B en ik denk niet heel veel trager dan iets met veel meer vermogen. 
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Aero traag? Verkoop maar aan mij dan hoef je je niet langer te ergeren aan die slome wagen
Voor de rest eens, heb zowel een 2.0i als 2.0lpt (later een fpt) als een aero gehad. Als je van rustig rijden houdt, is een 2.0i prima, maar vond hem zelf net niet genoeg krachtig.
Voor de rest eens, heb zowel een 2.0i als 2.0lpt (later een fpt) als een aero gehad. Als je van rustig rijden houdt, is een 2.0i prima, maar vond hem zelf net niet genoeg krachtig.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Wil je onthaasten, maar toch aardig meekomen met de rest, dan is 130pk echt wel genoeg. Een 9000i is niet zo heel zwaar, scheelt zo 150kg met de instap-9-5.
-
raalegov
- Donateur

Hartverwarmend jullie positieve ervaringen en raadgevingen. Gisteren is een Duitse vriend wezen kijken en zijn conclusie was: "Mensch und Maschine gut".
Dus zou je denken, die is verkocht, maar zo werkt het bij ons thuis niet. Vrouwlief bleek vierkant tegen, het interieur dat ik zo mooi vind, zeker als er een houten dashboard
in komt, betitelde zij met: een ouwe hoekige bak! Daar kon ik het mee doen. Vier jaar geleden was zij al Saab ontrouw geworden door haar schitterend witte cabrio bioethanol
om te wisselen voor een Mini. Ik heb de witte eind vorig jaar met pijn in mijn hart verkocht: vier Saabs was wat te veel. In februari reed ik mijn 9.5 total loss nu rest mij "slechts" de 96 TT en de classic cabrio. Toegegeven, een andere dagelijkse auto is een luxe probleem. Maar zoals ik begon ik zoek wat volume. Sinds 1972 rijd ik uitsluitend SAAB. De jongsten die er nog zijn zijn minstens tien jaar.
Ik laat jullie weten hoe het afgelopen is, de grens gaat toch pas de 15° juni open. Nogmaals hartelijk dank voor jullie medeleven.
Dus zou je denken, die is verkocht, maar zo werkt het bij ons thuis niet. Vrouwlief bleek vierkant tegen, het interieur dat ik zo mooi vind, zeker als er een houten dashboard
in komt, betitelde zij met: een ouwe hoekige bak! Daar kon ik het mee doen. Vier jaar geleden was zij al Saab ontrouw geworden door haar schitterend witte cabrio bioethanol
om te wisselen voor een Mini. Ik heb de witte eind vorig jaar met pijn in mijn hart verkocht: vier Saabs was wat te veel. In februari reed ik mijn 9.5 total loss nu rest mij "slechts" de 96 TT en de classic cabrio. Toegegeven, een andere dagelijkse auto is een luxe probleem. Maar zoals ik begon ik zoek wat volume. Sinds 1972 rijd ik uitsluitend SAAB. De jongsten die er nog zijn zijn minstens tien jaar.
Ik laat jullie weten hoe het afgelopen is, de grens gaat toch pas de 15° juni open. Nogmaals hartelijk dank voor jullie medeleven.
-
klaasj
- Donateur (8x)

Ik zou eens een zeer indringend gesprek met de vrouw voeren. Mannen en auto's moet vrouwen verre van blijven.

-
verde900
- Donateur

Inspraak en democratische besluitvorming moeten wel 'n doel dienen..
Dit riekt naar machtsmisbruik van de misses...
Daar zullen vast therapieen voor zijn
Dit riekt naar machtsmisbruik van de misses...
Daar zullen vast therapieen voor zijn
-
verde900
- Donateur

Poëtisch geformuleerd... En erg waar
-
Henk-Jan
- Donateur

Als je nog jaren vooruit wil, maar de vrouwe des huizes wat ronder lijnenspel waardeert, kan je misschien deze nog overwegen: https://www.autoscout24.ch/de/d/saab-9- ... &vehtyp=10raalegov schreef: ↑zo 07 jun, 2020 15:28Hartverwarmend jullie positieve ervaringen en raadgevingen. Gisteren is een Duitse vriend wezen kijken en zijn conclusie was: "Mensch und Maschine gut".
Niet het koopje van de week, maar wel een frisse, jonge Saab met een wat vrouwvriendelijker design? Kleurtje van de auto doet het bij mijn vriendin goed, zo hebben wij hem ook.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

welkom bij de club,raalegov schreef: ↑zo 07 jun, 2020 15:28maar zo werkt het bij ons thuis niet. Vrouwlief bleek vierkant tegen,
of koop er zoveel dat het niet meer opvalt
of ruil haar in, had je al mee moeten dreigen bij het inruilen van die witte.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
tsja, het ontwerp van zowel buitenkant als binnenkant stamt nou eenmaal uit begin jaren '80, maar het dashboard kon ergonomisch nog wel eens beter verantwoord zijn dan dat van de 9-5.
het is misschien even wennen, maar uiteindelijk zit alles op de plek waar je het verwacht (of waarvan Saab vond dat het een handige plek was
)
het geheel is nog niet zo beroerd ontworpen als in mijn Mercury Capri, waarin de (rechthoekige, uittrekbare) alarmlichtschakelaar onder aan de stuurkolom zit, naast het (ronde, indrukbare) knopje om de sleutel uit het kontaktslot te krijgen....
het is misschien even wennen, maar uiteindelijk zit alles op de plek waar je het verwacht (of waarvan Saab vond dat het een handige plek was
het geheel is nog niet zo beroerd ontworpen als in mijn Mercury Capri, waarin de (rechthoekige, uittrekbare) alarmlichtschakelaar onder aan de stuurkolom zit, naast het (ronde, indrukbare) knopje om de sleutel uit het kontaktslot te krijgen....