startproblemen

1984-1997
Plaats reactie
paul318
Geregistreerd lid

startproblemen

Bericht door paul318 » wo 24 jun, 2020 22:43

Heren,dames

Het volgende,bij tijd en wijle grote problemen met starten.na lange tijd gesukkeld te hebben toch maar eens onder het handschoenenkastje gedoken.
En natuurlijk zat ie daar...die vervloekte adelaar :evil:
Het geheel met de nodige chirurgie verwijderd en zie daar....10x proberen en 10x starten.
Probleem opgelost ??Natuurlijk niet...na een paar dagen weer geklooi met starten.
Symptomen...je zou zeggen een vliegwiel zonder tanden..BDP??Vervangen dan maar.....totaal niet meer reageren.....oude bdp er weer in dan maar....
Geen respons.Met een blok op buitentemperatuur dan.Als het blok echt koud is werkt het wel....met het vele proefstarten is de accu enigzins laag in de spanning..kan dat ermee te
maken hebben??
Ik weet het niet meer en begin al voorzichtig aan een afscheid te denken......de wanhoop komt in zicht dus ;-(+ ;-(+ ;-(+
Graag een meedenkend forum gewenst :mrgreen: :mrgreen:

9000-95
Donateur
Donateur

Re: startproblemen

Bericht door 9000-95 » do 25 jun, 2020 6:31

Omschrijf eens wat nauwkeuriger wat er (niet) gebeurt. Draait de startmotor rond maar neemt hij de motor niet mee? Draait de motor rond maar slaat hij niet aan? Of gebeurt er niets...

Eerste is zeker startmotor. Andere twee mogelijkheden kunnen meer oorzaken hebben.

Heb je het losse startmotor onderbreek relais van de eagle ook verwijderd? Zit achter de middenconsole.

Draait de brandstofpomp bij eerste keer op contact zetten? Of relais eruit halen en overbruggen als testje, dan moet hij zeker lopen. Zo niet dan heb je iets niet goed gedaan met het uitbouwen, of de pomp is op.

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » do 25 jun, 2020 10:41

De 9000 heeft een leuk foefje; het startvoltage verschijnt op het dashboard. Minder dan 9 volt=accu vervangen.

PJ Cats
Geregistreerd lid

Bericht door PJ Cats » do 25 jun, 2020 12:55

Al een andere DI geprobeerd? Mijn 9000 startte ook een tijdje onregelmatig (wat langer rondtornen, even op drie poten lopen, dat soort dingen); vervangende DI gestoken en het is weer betrouwbaar. Daarnaast wou die soms gewoon helemaal niet, op onregelmatige tijden deed-ie gewoon tien minuten lang niks, om dan ineens weer vrolijk aan de gang te gaan. Staat suf hoor, als je bij de benzinepomp staat... anyhow, dat was opgelost met een andere startmotor.
Okee, de truukjes die ik ken: als-ie niks doet, een mep op de startmotor geven, dan nog eens proberen. Of een startkabel op de solenoide zetten en het andere eind tegen de pluspool van je accu houden. Als-ie dan niet gaat draaien is je startmotor zeker overleden. Wel voorzichtig doen he, en de auto niet in de versnelling zetten. Nee echt. Als het een automaat is, de pook in N zetten en nog eens proberen, of even flink heen en weer met de pook ivm de startbeveiliging (joh...). Nou, succes ermee.

paul318
Geregistreerd lid

Bericht door paul318 » do 25 jun, 2020 17:23

ok dan,hier het uitgebreide verhaal

Startmotor draait gewoon rond,pakt soms in 1 keer op maar vaker met horten en stoten op het vliegwiel,net of er een aantal tanden uit het wiel zijn.

Motor loopt gewoon mee.

Brandstofpomp is in orde.

Eagle is totaal uitgeroeid,dus ook het startblokkeringsrelais.

En wat ik ook al vermeldde,na het verwijderen van de eagle was er niks aan de hand.Gewoon starten en lopen.
Voor de zekerheid heb ik meerdere keren gestart,ook na een tijdje laten draaien zodat het e.e.a op temperatuur kon komen.
Ook toen was het gewoon starten en lopen.

Ook nog ff vergeten te vermelden..toerenteller dood.Dat is dus de BDP sensor,die heb ik ook vervangen,maar ik twijfel eraan of de vervangende sensor wel goed oppakt.
Kun je die doormeten en zo ja.....wie weet het??

Kan het gelinkt zijn aan het oliepeil misschien??Zit beetje laag in peil zag ik.

Hoop dat het iets duidelijker is op afstand.

Grt Paul

PJ Cats
Geregistreerd lid

Bericht door PJ Cats » do 25 jun, 2020 17:58

Klinkt voor mij als een combinatie van je BDP sensor en je startmotor. BDP weet ik niks van, maar omdat ik het net gedaan heb probeer ik uit mijn hoofd even op te schrijven hoe ik die startmotor vervangen heb. Je kunt er lastig bij, maar het is te doen. Er zijn eigenlijk vier bevestigingspunten, twee aan de versnellingsbak, eentje aan de accukabel en eentje aan de solenoide. Die accukabel is altijd live, dus het is aan te raden om de accupolen even los te maken. Hij loopt over de startmotor heen en zit met een 13 mm moer vast. Iets meer naar binnen zit het kleine snoertje van de solenoide, dat met een 10 mm moertje bevestigd zit. Van binnenuit kun je bij de moer van 16 mm die aan de versnellingsbak zit. Volgens mij gebruikte ik mijn bougiesleutel (dop met knietje) daarvoor, dat was op een of andere manier handig. De andere bout waarmee de startmotor vastzit is vrijwel onbereikbaar en zit aan de kopse kant van het blok, versnellingsbakzijde. Je moet er van de buitenkant bij. Het is een 18 mm. Ik kon hem met een ringsleutel net ver genoeg loskrijgen om hem met de hand uit te kunnen draaien. Hij zit er nu ook weer handvast in, want ik zie niet hoe je dat ding aan kunt draaien. Ik krijg er met geen mogelijkheid een sleutel of dop op.
Als je de startmotor los hebt, is het handig om de olievulpijp te lossen, dat geeft je precies genoeg ruimte om met een soort ruimtewandelingbeweging de startmotor uit de motorruimte te krijgen. Montage in omgekeerde volgorde; als iemand weet hoe je die ene bout aangedraaid krijgt, hoor ik het graag. Ik heb ook alleen het moertje van 10 mm van de solenoide laten vallen, dat wacht nog ergens op een kans een fatale storing te veroorzaken.
Ik haalde het vel van m'n linkerarm bij deze operatie, maar het is na een dag of acht weer littekenvrij aangegroeid. Er zijn ergere dingen...

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 25 jun, 2020 19:16

Startmotor of krans. Ik zou zeker de krans even bekijken voor je een andere startmotor steekt. Kan door de halve maan plaat onder tussen motor en bak weg te halen.

Startmotor wisselen viel mij eigenlijk erg mee. Onderste bout ging ook, maar is te lang geleden om te weten hoe ik dat ook weer deed :roll:
Was wel bij een automaat, misschien dat dat nog scheelt.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 25 jun, 2020 21:01

Startmotor kun je goed bij als je even het gasklephuis demonteert. Dan gaat ie er van bovenaf vrij soepel uit.

paul318
Geregistreerd lid

Bericht door paul318 » za 25 jul, 2020 17:02

* Update *

Ter aanvulling na de startperikelen,nadat ik de accu eens volledig heb opgeladen en sindsdien ook meerdere keren leuke ritjes heb gemaakt zijn de startproblemen verdwenen.
Alleen heb ik na verwijderen van dat gevleugelde ongedierte geen centrale vergrendeling meer en ook geen alarmlichten???
Nou kan de CV aan de kiekert liggen,die was al niet meer helemaal 100%.
Probleem is alleen dat alles op slot zit,dus ook de tankopening.Deuren kan ik gewoon openen maar die tankopening??Zit er ergens een manuele openingsmethode??
en die alarmlichten, daar tast ik in het duister,heeft iemand een oplossing of weet je een oorzaak??
Ik wacht af in het duister 8) 8)

PJ Cats
Geregistreerd lid

Bericht door PJ Cats » za 25 jul, 2020 19:00

Doet je deurknop in de middenconsole het wel? Dan is het je kiekert, wat de CV betreft. Ik weet niet of die knop ook je tankklep opent. Daar is wel een trekkoordje voor, te vinden achter je gereedschapbakje in de koffer. Een geel pijltje-dingetje bij mij. Alarmlichten, geen idee. Misschien iets losgetrokken bij verwijderen birdie?
Kiekert soldeer ik overnieuw, wat volgens velen slechts tijdelijk werkt, maar ik zou best willen dat al mijn tijdelijke oplossingen het zo lang houden :)

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 25 jul, 2020 21:43

Alarm lichten die het niet doen zit meestal in het knipperlicht relais. Ook hier is door solderen de oplossing.

paul318
Geregistreerd lid

Bericht door paul318 » zo 26 jul, 2020 10:20

@ PJ, nope, de knop op de middenconsole geeft ook geen sjoege...maar die ontgrendeling van de tankknop stond mij al vaag iets van bij,thnx voor de bevestiging.

@ 9000-95 dacht al zoiets,kan ik ook wel uitwisselen dan.Heb nog wat over uit mijn ouwe my93

Plaats reactie