Intercooler

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Erik
Lid van verdienste

Intercooler

Bericht door Erik » do 06 jan, 2005 12:18

Ik kan aan een intercooler komen van een 9-3 diesel uit 2000.

Is dit dezelfde intercooler als die van de trionic 7 modellen?
Welke slangen heb ik nodig om dit aan te sluiten? Heeft iemand die toevallig liggen?

Alvast bedankt.

Maarten
Lid van verdienste

Re: Intercooler

Bericht door Maarten » do 06 jan, 2005 12:50

De TiD heeft dezelfde crossflow intercooler als de Viggen en latere 9-3 modellen.

Behalve intercoolerslangen heb je ook een nieuwe slang voor koelvloeistof nodig.

De uitgang van de intercooler zit bij de crossflow intercoolers iets lager. Je kan daarvoor een nieuwe slang kopen, maar die zijn vrij prijzig. Het is ook mogelijk de aluminium inlaatbuis los te koppelen van het motorblok en de buis iets te laten zakken. Met een stukje metaal en een boor kan je een nieuw bevestigingsplaatje voor aan het motorblok maken. Deze oplossing houdt het bij mij al enkele jaren zonder problemen uit.
De slang van de turbo naar de intercooler moet je altijd vervangen. De oude past gewoonweg niet meer. Door de andere vorm van deze intercoolerslang zit er bij T5 modellen nu echter een koelslang in de weg. Deze is gelukkig niet zo duur als de intercoolerslangen.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 06 jan, 2005 14:45

Maarten schreef:
Behalve intercoolerslangen heb je ook een nieuwe slang voor koelvloeistof nodig
Dit geldt enkel voor de NG900 modellen. De 9-3's zijn reeds voorzien van de juiste slang.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 06 jan, 2005 15:46

Dat wist ik niet.

Het blijft een leerzaam forum :wink: .

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 08 jan, 2005 0:41

Da's mooi, alleen weer jammer dat dat dan net de goedkoopste is.

Weten jullie toevallig of die intercoolerslangen ook in siliconenversie te krijgen zijn, of moet ik die speciaal (of zelf) laten maken. Wat kosten die slangen trouwens (dit is luiheid hoor :D )

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 08 jan, 2005 1:10

beiden een stuk over de 100euro p.s.

silicone versie bestaat bij mijn weten niet, de originele gaan zeker 10 jaar mee, dus zie ik het nut er ook niet van in...

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 08 jan, 2005 11:30

schreef:het nut
wellicht net zo goed en een heel stuk goedkoper dan het orgineel.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 24 jan, 2005 1:12

ik heb mijn nieuwe (gebruikte) intercooler nu voor me liggen. Hij ziet er licht gehavend uit. Denk dat ie een keer een aardige tik heeft gehad. De onderste rij is ingedeukt en zo te zien heeft het luchtkanaal daartussen ook een kleine vervorming.

Hoe kan ik nou testen of het geheel luchtdicht is? Heb namelijk mijn hand stevig op de ene opening geduwd en door de andere geblazen, maar dit geeft bij mij onvoldoende het idee of de ic nou wel of niet lek is.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 24 jan, 2005 15:19

Is het een idee om hem te vullen met water om zo te zien of er ergens iets wegloopt? Of sloop ik het apparaat dan van binnen?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 24 jan, 2005 15:35

Water kan volgens mij geen kwaad, zeker als je de intercooler daarna goed laat drogen op de verwarming.

Als de intercooler al langere tijd in gebruik is geweest kan er zich een olielaagje aan de binnenkant van de intercooler bevinden. Dat zou ten koste gaan van de efficientie. Met een geschikt reinigingsmiddel kan je nu de intercooler goed spoelen.
Baat het niet, dan schaadt het ook niet :wink: .

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 25 jan, 2005 14:49

Water is een goeie......hij is lek! :cry:

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » zo 12 jun, 2005 16:48

zoek iemand die aluminium kan lassen ben je voor een beetje geld al weer klaar :D

Peace Frog
Geregistreerd lid

Bericht door Peace Frog » di 19 dec, 2006 20:30

dus een diesel intercooler is dezelfde als een viggen intercooler????

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 19 dec, 2006 20:56

Ja

Plaats reactie