Gaan alle Saabs straks eerder naar de sloop?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Gaan alle Saabs straks eerder naar de sloop?

Bericht door 72sonett3 » wo 23 sep, 2020 22:04

Er komen blijkbaar wel al minder Saabs op de weg. :( Vandaag onderweg naar onze winterresidentie 800 km gereden en onderweg maar 2 andere Saabs gezien: 1 in NL in de buurt van Nijmegen en 1 in België tussen Luik en Namen. Saabs zijn blijkbaar al zeldzamer dan Tesla's want daar heb ik er wel 6 van gezien... Morgen verder tellen.

rvdb
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rvdb » wo 23 sep, 2020 22:08

Doe maar een rondje Apeldoorn, als je er minder dan 10 in een uur ziet is het een uitzondering.

hpnonthuis
Geregistreerd lid

Bericht door hpnonthuis » wo 23 sep, 2020 22:24

Alleen hier staan er al 5 voor de deur

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 23 sep, 2020 22:42

Ja, hallo... bij mij staan er 4 in de garage en 1 in de oprit, maar hoeveel zie je nog op de weg? (En hoeveel daarvan zijn classic 900 en ouder?)

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » wo 23 sep, 2020 23:53

:nono: , ikke nog nie , hij is pas 23 jr. dan en net ingereden.

hpnonthuis
Geregistreerd lid

Bericht door hpnonthuis » do 24 sep, 2020 14:01

Heb vroeger wel meerdere classics gehad. Nu alleen 9-3 en 9-3cabrio en een 9-5 estate, de laatste net 230 pk op lpg. Zal binnenkort wel wat in moeten krimpen.

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » do 24 sep, 2020 21:40

72sonett3 schreef:
Er komen blijkbaar wel al minder Saabs op de weg
Bij mij in de regio lijken juist meer Saabs te spotten. En die youngtimer (kilometers , nee, niet de regeling) van mij gaat ook nog als een speer. Dat ding was echt een steal.

Wat ook opvalt is de snelle toename van het aantal Tesla's en Hyundai Kona's. De EV transitie komt eraan.

Minder kilometers maken is het beste voor het milieu. En dat doe ik dus met mijn Saab. Voor het milieu. Echt waar.
Dus top tiip voor de maatnemers en ontkenners hier: Pak eens wat vaker de trein. Voor de lange afstand. Afbeelding

Voor wat balans tegen het Tesla bashen hier:
US$25.000 voor een Tesla. Nieuws erover (aandeelhoudersvergadering en battery day) is te vinden op electrek.co.
Klinkt mij als muziek in de oren. Musk zegt nog circa drie jaar wachten. En Elon maakt waar wat ie zegt.
Ondertussen kunnen nog flink wat fabrieken en supercharger stations worden gebouwd.
Maar Musk is realist. 300 miljoen ICE bakken in de VS vervangen door schone EV bolides gaat even duren. Hij neemt er op zijn minst 15 jaar voor.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 24 sep, 2020 22:16

Theun49 schreef:
do 24 sep, 2020 21:40
Klinkt mij als muziek in de oren. Musk zegt nog circa drie jaar wachten. En Elon maakt waar wat ie zegt.
Maakt ie al winst eigenlijk? Al is dat volgens mij nooit onderdeel van het plan van dit soort bedrijven. Eerst een monopolie zien te bereiken met durfkapitaal, daarna cashen. Amazon, iemand? :lol:

Maar mijn vraag was niet of de voorspelling is dat er een Tesla komt voor 25.000 dollar (in de VS). Maar wat je denkt dat ie hier gaat kosten, en hoeveel mensen er een kunnen aanschaffen. En hoe al die dingen schoon geladen gaan worden. En dan dus niet over 15 jaar, want die praatjes kennen we. Zo beloof ik iedereen die mij een miljoen of meer leent 10% rente over 50 jaar. Maar dan moet je wel nú inleggen! ;) Ik heb minstens 100 miljard nodig. Pas als het binnen is zeg ik wat ik er mee ga doen (hint: Trollhättan :wow:). Die vorm van crowdfunding wordt ook steeds populairder.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 24 sep, 2020 22:23

Die 25K dollar tesla staat hier straks voor >€35K

Gerardus
Geregistreerd lid

Bericht door Gerardus » do 24 sep, 2020 22:35

*

Colossusnl
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Colossusnl » do 24 sep, 2020 22:42

rvdb schreef:Doe maar een rondje Apeldoorn, als je er minder dan 10 in een uur ziet is het een uitzondering.
Eens, ik krijg al lamme armen van het hand opsteken als ik naar m'n werk rijd in Apeldoorn :)

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Cornelius » do 24 sep, 2020 22:57

Waterstof is mooi als je dit kunt produceren op moment dat er een overschot is aan zonne- en wind energie. Ook al is de productie niet efficient. Je kunt het daarna wel bewaren en verplaatsen naar de wintervoorraad. Maar plaats die centrale dan ergens op de Maasvlakte of op zee, bij het windpark in de buurt.

Dat gaat je met een flink accupakket thuis niet lukken. Li-ion accu's zijn nogal kritisch wat betreft temperatuur. Diep ontladen is slopend. Net als snelladen (warmte!) Reken op ca 5..10x de capaciteit welke je eigenlijk nodig hebt. Zelfs met een dagelijks verbruik van maar 3kWh kom je dan nog op 15..30kWh accucapaciteit om de levensduur te halen. Heb je voldoende voor één dag. Lekker is dat. 3 dagen geen zon en je kunt bij een kaarsje gaan zitten lezen. Mag ook weer niet, dat kaarsje.

Geef iedere burger een eco-creditcard met voor iedereen hetzelfde saldo. Vrij te besteden. Maar niet overdraagbaar of af te kopen.
Pleziervluchtjes? Kassa! (Sorry, u kunt niet meer op deze vlucht want uw creditcard heeft te weinig tegoed)
Noodzakelijke vluchten voor werk (zoals zeelieden) - don't care.
Heb je een houtkachel en stook je 50kg schoon en droog hout - don't care.
Stook je 10 kuub hout per jaar - trek je card. (als ik 's morgens naar mijn werk fiets ruik ik vaak de houtkachels al om 7 uur. Lekker nat hout)
Oude auto maar staat deze bijna altijd stil in de garage - don't care.
Oude auto maar is deze dagelijks te spotten in de spits - show your card.
Op de fiets naar je werk - je krijgt credits! (als je zelf trapt)
Plant een boom en graaf je zelf het plantgat - je krijgt credits!
Laat je een ander dat boom-planten doen met een graafmachine op diesel - nou ja, laat maar ook...

Weet dat het allemaal niet te realiseren is: privacy, vervuilende techniek en energievretende servers om alle data te verwerken. En zo.
Misschien maar goed ook. 1.5m is al lastig zat.
Maar er zit een knop op je kop.

hpnonthuis
Geregistreerd lid

Bericht door hpnonthuis » vr 25 sep, 2020 9:19

Mwah, jongens, details details.

Kijk dit getuigt van inzicht.
In grote lijnen kan een project altijd, maar het is pas een succes als de details kloppen.
Het niet goed doordenken van een project resulteerde vaak in immense kostenoverschrijdingen.

In een vroegere baan kwam iemand altijd met wilde plannen. Als ik dan aangaf “dat kan niet” kreeg ik als antwoord “ 25 jaar geleden liepen ze op de maan en nu zeg jij dat mijn idee niet kan.
Mijn antwoord was dan” geef me 10% van het NASA budget en ik bouw je elke natte droom
die je verzinnen kunt.
M. A. W. Het moet ook betaalbaar zijn en in tijd uitvoerbaar.
Zinvol zou ook niet gek zijn. Niet hier 5 kolencentrales sluiten en zelfs gas in de ban, en in china 800 nieuwe kolencentrales bouwen.
Hier de economie naar de kloten helpen, en alles uit China halen.
Mss is een verlengkabel naar China de oplossing, moeten ze er daar 805 bouwen.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 25 sep, 2020 14:54

hpnonthuis schreef:
vr 25 sep, 2020 9:19
Niet hier 5 kolencentrales sluiten en zelfs gas in de ban, en in china 800 nieuwe kolencentrales bouwen.
Hier de economie naar de kloten helpen, en alles uit China halen.
Mss is een verlengkabel naar China de oplossing, moeten ze er daar 805 bouwen.
hier heb je wel een punt :roll:

hpnonthuis
Geregistreerd lid

Bericht door hpnonthuis » zo 27 sep, 2020 11:33

Elektrische Tandenborstel als voorbeeld voor nieuwe Tesla.
Groot nieuws van Tesla. Ze zijn erachter dat de auto waardeloos is als de accu kapot is, en gaan deze nu vast integreren als onderdeel van de auto. Dus niet meer wisselbaar. Kan het hele ding naar de milieu straat als de accu kapot is. Duurzaam noemen ze dat.
Dit geeft aan hoe die term door de jaren verkracht is.

Plaats reactie