Auto gepoetst
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Re: Auto gepoetst
Coen rijdt in ieder geval geen Saab meer en is al een tijd van het forum af. Wellicht poetst hij nog wel?!
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Volgens mij doet hij dat nog wel met enige regelmaat.
Forummer/Saabrijder Jornt van de Put 'poetst' (detailt) nog Saabs in elk geval.
Overigens: mijns inziens zou de titel van dit topic eigenlijk herzien moeten worden. Voor goede detailers is 'poetsen' een onjuiste (wellicht zelfs aanmatigende) omschrijving, waardoor het ook moeilijk(er) is te begrijpen waarom een rondje rotary bij de beun om de hoek €60 kost (waar na enkele weken weinig meer van te zien is) tot €2500 en meer voor een complete detail beurt met glascoating etc bij iemand die zijn vak verstaat. Ik detail zelf geen auto's, maar als ik mensen aanbied dat de auto gedetailed kan worden voor ca €200 (wat niet duur is) is meestal de reactie "oh, dan doe ik het zelf wel", wat natuurlijk een ieders goed recht is, al is het wat naïef te denken dat dit hetzelfde resultaat geeft.
Overigens: mijns inziens zou de titel van dit topic eigenlijk herzien moeten worden. Voor goede detailers is 'poetsen' een onjuiste (wellicht zelfs aanmatigende) omschrijving, waardoor het ook moeilijk(er) is te begrijpen waarom een rondje rotary bij de beun om de hoek €60 kost (waar na enkele weken weinig meer van te zien is) tot €2500 en meer voor een complete detail beurt met glascoating etc bij iemand die zijn vak verstaat. Ik detail zelf geen auto's, maar als ik mensen aanbied dat de auto gedetailed kan worden voor ca €200 (wat niet duur is) is meestal de reactie "oh, dan doe ik het zelf wel", wat natuurlijk een ieders goed recht is, al is het wat naïef te denken dat dit hetzelfde resultaat geeft.
-
mark123
- Geregistreerd lid
Ik doe het ook nog steeds (maar wel met mate). Ik zal (als de tijd er weer voor is) wel weer eens een write-up maken met foto's. Inderdaad, wat @Sapphire zegt klopt helemaal. De meeste forum 'poetsers' zitten tussen de beun op de hoek (bouwmarkt polijst tol en vol gas over de wagen heen jagen) en de pro's (3 dagen bezig, prijs tussen 1000 en 2000) in.
Mijn laatste project was mijn eigen Saab 2 takt.
Ik ging van dit:

Naar dit:

en dit:

Mijn laatste project was mijn eigen Saab 2 takt.
Ik ging van dit:

Naar dit:

en dit:

-
frans1950
- Geregistreerd lid
Whow Marc, leuk om te zien dat het Saabje steeds mooier wordt! Eer van je werk!
-
daniel 9-3
- Donateur

Ik ben ook voor detailen ipv poetsen.
Ik heb zelf wel een dap 900 en wat poorboys, chemical boys spullen. En kan in 1 dag gewoon niet een auto netjes krijgen aan de buitenkant. Ik denk dat een Rotary wel een oplossing bied voor een eerste goede correctie om vervolgens verder te gaan met een finish in 2 of 3 stappen met de dap.
Helaas ontbreekt Hey me aan tijd.
En een gezins station met 2 kleine kinderen is een uitdaging om netjes te houden.
Als ik onder de kap alles heb zoals ok graag wil, zou ik graag mijn espresso black eens laten detailen.
Ik heb zelf wel een dap 900 en wat poorboys, chemical boys spullen. En kan in 1 dag gewoon niet een auto netjes krijgen aan de buitenkant. Ik denk dat een Rotary wel een oplossing bied voor een eerste goede correctie om vervolgens verder te gaan met een finish in 2 of 3 stappen met de dap.
Helaas ontbreekt Hey me aan tijd.
En een gezins station met 2 kleine kinderen is een uitdaging om netjes te houden.
Als ik onder de kap alles heb zoals ok graag wil, zou ik graag mijn espresso black eens laten detailen.
-
peterberg
- Donateur (3x)

Kan ik mij helemaal bij aansluiten qua prijs/kosten. Ik krijg iedere maand wel iemand die "via via" heeft gehoord dat ik auto's poets, echter als is de prijs noem is dat meestal genoeg voor ze om niet meer te reageren. Alleen al de inkoop voor glascoating is voor mij al boven het bedrag wat de meesten voor de hele beurt willen betalen. Ik bewaar van iedere auto een soort verslag van wat ik gedaan heb en welke producten ik heb gebruikt dat helpt wel voor het begrip van tijd cq prijs.Sapphire schreef: ↑ma 05 okt, 2020 9:57Volgens mij doet hij dat nog wel met enige regelmaat.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Potentiëele klanten haken doorgaans af om diverse redenen:
1 - als het niet binnen het budget van de klant past
2 - als klanten het verschil in kwaliteit niet begrijpen
3 - als klanten denken dat ze het zelf voor minder kunnen (gerelateerd aan 2)
4 - als klanten denken dat ze elders hetzelfde resultaat voor minder kunnen krijgen (vaak gerelateerd aan 2)
5 - als klanten geen idee hebben hoeveel tijd er voor nodig is (gerelateerd aan 2)
Als ik was, klei, was, de Mequiars 1-2-3 methode toepas ben ik daar een halve tot een hele dag aan kwijt (afhankelijk van de beginstaat van de lak), dan heb je nog behandeling van de strips, de rubbers, 3M-glaspolijsten. Zo'n glascoating heb ik nog geen ervaring mee, maar dat kost inderdaad ook nog een duit extra.
Ik denk dat je in overleg met klanten wel een middenweg kunt vinden. Veel mensen zullen dan een wat minder uitgebreid programma kiezen, waar zij tevreden mee zijn. Ook al weet jij dat het nog beter kan. Gevolg kan wel zijn dat een bij een volgende keer, maar daar gaat natuurlijk een tijd overheen, ze voor iets uitgebreiders gaan.
Ik doe dit niet op professionele basis, maar ik zou laatst de Skoda van een buurvrouw doen, maar had niet direct de agenda vrij. Toen ik eraan toe was, had zij de auto al ergens heen gebracht. Ik vroeg geïnteresseerd en met enige reservering: "En, zijn je swirls van de wasstraat nu weg?" En voor haar hoopte ik van wel natuurlijk. "Nee" zegt ze, "die zijn nog net zo als voorheen". "Oh, zeg ik" dan hebben ze hem dus alleen in de wax gezet, waarschijnlijk." Ja, dat klopt, en gestofzuigd", zei ze. Dus heb ik haar vriendelijk uitgelegd, waar het het verschil in zit. Eigenlijk is ze flink bij de neus genomen, want ze had rond de 200 euro afgetikt. Ik ken het bedrijf, en weet wat ze te bieden hebben. Veel poeha-reclame, geen inhoud.
Jammer voor d'r.
1 - als het niet binnen het budget van de klant past
2 - als klanten het verschil in kwaliteit niet begrijpen
3 - als klanten denken dat ze het zelf voor minder kunnen (gerelateerd aan 2)
4 - als klanten denken dat ze elders hetzelfde resultaat voor minder kunnen krijgen (vaak gerelateerd aan 2)
5 - als klanten geen idee hebben hoeveel tijd er voor nodig is (gerelateerd aan 2)
Als ik was, klei, was, de Mequiars 1-2-3 methode toepas ben ik daar een halve tot een hele dag aan kwijt (afhankelijk van de beginstaat van de lak), dan heb je nog behandeling van de strips, de rubbers, 3M-glaspolijsten. Zo'n glascoating heb ik nog geen ervaring mee, maar dat kost inderdaad ook nog een duit extra.
Ik denk dat je in overleg met klanten wel een middenweg kunt vinden. Veel mensen zullen dan een wat minder uitgebreid programma kiezen, waar zij tevreden mee zijn. Ook al weet jij dat het nog beter kan. Gevolg kan wel zijn dat een bij een volgende keer, maar daar gaat natuurlijk een tijd overheen, ze voor iets uitgebreiders gaan.
Ik doe dit niet op professionele basis, maar ik zou laatst de Skoda van een buurvrouw doen, maar had niet direct de agenda vrij. Toen ik eraan toe was, had zij de auto al ergens heen gebracht. Ik vroeg geïnteresseerd en met enige reservering: "En, zijn je swirls van de wasstraat nu weg?" En voor haar hoopte ik van wel natuurlijk. "Nee" zegt ze, "die zijn nog net zo als voorheen". "Oh, zeg ik" dan hebben ze hem dus alleen in de wax gezet, waarschijnlijk." Ja, dat klopt, en gestofzuigd", zei ze. Dus heb ik haar vriendelijk uitgelegd, waar het het verschil in zit. Eigenlijk is ze flink bij de neus genomen, want ze had rond de 200 euro afgetikt. Ik ken het bedrijf, en weet wat ze te bieden hebben. Veel poeha-reclame, geen inhoud.
Jammer voor d'r.
-
mark123
- Geregistreerd lid
Zonder de prijsdiscussie aan te wakkeren is het vrij simpel.
Je bent snel 8 a 10 uur bezig. Reken is 25 euro per uur (lijkt mij niet bijzonder veel, het zijn geen pukkelige pubers die dit doen maar mensen met ervaring). Dat is al 200-250 euro. En dan heb je nog alleen maar de arbeid. 1 polijstpad kost 15 a 20 euro (ik heb er 30+ liggen en ja, ze slijten natuurlijk), goede polijstmiddelen kosten 40-50 euro per liter, dan nog je machines enzovoorts enzovoorts.
Ik denk nog steeds dat 200 euro (of daar in de buurt) voor een swirl vrij resultaat een koopje is.
Je bent snel 8 a 10 uur bezig. Reken is 25 euro per uur (lijkt mij niet bijzonder veel, het zijn geen pukkelige pubers die dit doen maar mensen met ervaring). Dat is al 200-250 euro. En dan heb je nog alleen maar de arbeid. 1 polijstpad kost 15 a 20 euro (ik heb er 30+ liggen en ja, ze slijten natuurlijk), goede polijstmiddelen kosten 40-50 euro per liter, dan nog je machines enzovoorts enzovoorts.
Ik denk nog steeds dat 200 euro (of daar in de buurt) voor een swirl vrij resultaat een koopje is.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ik weet niet of je erover heen leest, of dat je het in het algemeen bedoelt. Maar voor 200 euro werd het dus niet swirlvrij in genoemd voorbeeld.
Het voorbeeld betreft, autowassen, waxen + stofzuigen voor 200 euro. Dat was 2 uurtjes werk met minimum aan middelen en dus veel te duur.
Het voorbeeld betreft, autowassen, waxen + stofzuigen voor 200 euro. Dat was 2 uurtjes werk met minimum aan middelen en dus veel te duur.
-
mark123
- Geregistreerd lid
Ik doel meer op de gemiddelde prijs die de (professionele) hobby poetser hier vraagt. Dát lijkt me een koopje, zeker in vergelijking met je voorbeeld van de dame die een niet swirl vrije auto terug kreeg.Steve-O schreef: ↑di 06 okt, 2020 12:40Ik weet niet of je erover heen leest, of dat je het in het algemeen bedoelt. Maar voor 200 euro werd het dus niet swirlvrij in genoemd voorbeeld.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Ik denk dat de belangrijkste nog niet genoemd is, derhalve:Steve-O schreef: ↑di 06 okt, 2020 11:05Potentiëele klanten haken doorgaans af om diverse redenen
6 - De klant geeft niet al teveel om de looks en wil er derhalve niet meer dan een paar tientjes aan uitgeven
Is niet per se gerelateerd aan 1, want er kan wel meer budget zijn, maar geen bereidheid het uit te geven aan 'poetsen' om allerlei redenen (voor mijn gevoel vaak: men weet niet wat men precies krijgt en dan is het al snel te veel).
N.B. in mijn geval van 200 euro is het een vriend van me die hobbymatig poetst in de avonduren (overdag gewoon goede baan) omdat hij het leuk vindt. En heeft veel ervaring dus het resultaat is gerelateerd aan de prijs erg mooi. Toch vinden veel mensen dat geen 200 euro waard, zelfs als ze een voorbeeld hebben gezien. Daaruit trek ik de conclusie dat veel mensen het gewoon niet zo belangrijk vinden. Als ik zie hoe schoon de gemiddelde auto in de werkplaats komt bij veel autobedrijven mag ik voorzichtig veronderstellen dat die redenatie vaak klopt. Al speelt het ook mee dat veel mensen er vanuit gaan dat de auto toch wordt gewassen, en hem dus in aanloop naar de afspraak niet meer zelf wassen.
Overigens vind ik 8 a 10 uur die mark noemt nog meevallen. Ik maak regelmatig mee dat het 15 uur kost of zelfs meer.
-
martinphili
- Geregistreerd lid
* kuche kuche*Sapphire schreef: ↑di 06 okt, 2020 18:57...... Als ik zie hoe schoon de gemiddelde auto in de werkplaats komt .......
-
Steve-O
- Donateur (8x)

@Sapphire: nr. 6 had ik inderdaad even niet bij stilgestaan. Maar die mensen mogen zich wel realiseren dat in- en uitpoetsen alleen al wel 2 uur kost. Misschien rekende ik ze niet mee omdat ze überhaupt niet geïnteresseerd zijn in het poetsen van hun auto. Tenminste zoals je ze beschrijft. 
-
Wouter
- Donateur (2x)

Toen ik nog studeerde en de tijd had om Saabs op te knappen ging ik graag op volle toeren met m'n rotary en Commandant M4 over de solid lakken van 900 classics heen. En glimmen dat ze deden!
Maar even back on topic: Ik rijd nog altijd in hele of halve opknappers, alleen heb ik nu geen tijd meer om ze te poetsen. Wegbrengen naar zo'n poetsbedrijf waar je auto als één grote swirl vandaan komt en bovendien je hele interieur vettig aanvoelt door het overvloedig gebruik van cockpitspray, daar heb ik inderdaad geen geld voor over. Maar wat zou ik kwijt zijn voor een goede lakbehandeling van een 9-5 estate met een verwaarloosde lak door een detailer? En zijn er überhaupt detailers te vinden die zin hebben om aan een oude Saab te beginnen? Interieur en velgen mogen trouwens worden overgeslagen.
Maar even back on topic: Ik rijd nog altijd in hele of halve opknappers, alleen heb ik nu geen tijd meer om ze te poetsen. Wegbrengen naar zo'n poetsbedrijf waar je auto als één grote swirl vandaan komt en bovendien je hele interieur vettig aanvoelt door het overvloedig gebruik van cockpitspray, daar heb ik inderdaad geen geld voor over. Maar wat zou ik kwijt zijn voor een goede lakbehandeling van een 9-5 estate met een verwaarloosde lak door een detailer? En zijn er überhaupt detailers te vinden die zin hebben om aan een oude Saab te beginnen? Interieur en velgen mogen trouwens worden overgeslagen.
-
Tubefreak
- Donateur

Omdat ik niemand kon vinden ben ik zelf aan de slag gegaan op m'n 'nieuwe' 900.
Lak op de achterklep was er erg slecht aan toe. Voelde als 800 grit schuurpapier, vaal, dof, krassen.
Wilde frisse start maken. Dus logo's eraf en met caramelschijf plakresten weg gehaald.
Na grondige wasbeurt eerst met klei erover, wat is dat toch een wondermiddel. Toen handmatig compound in 2 beurten. Daarna afgewerkt met Black Hole en laagje wax. Had niet verwacht dat het zo goed zou gaan.
Met een beetje geluk gaat dit weekend de gerestaureerde whale tail er weer op. Kan niet wachten.

Lak op de achterklep was er erg slecht aan toe. Voelde als 800 grit schuurpapier, vaal, dof, krassen.
Wilde frisse start maken. Dus logo's eraf en met caramelschijf plakresten weg gehaald.
Na grondige wasbeurt eerst met klei erover, wat is dat toch een wondermiddel. Toen handmatig compound in 2 beurten. Daarna afgewerkt met Black Hole en laagje wax. Had niet verwacht dat het zo goed zou gaan.
Met een beetje geluk gaat dit weekend de gerestaureerde whale tail er weer op. Kan niet wachten.