Polestar is een klein beetje Saab

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
gudmundje
Donateur
Donateur

Polestar is een klein beetje Saab

Bericht door gudmundje » za 08 aug, 2020 18:56

een heel klein beetje toch:

https://en.saabblog.net/2020/08/05/ist- ... s-saab-99/

Grote klep en plaats voor de wouf zonder dat je Suf moet rijden ;-)

Afbeelding

Jungleman
Geregistreerd lid

Re: Polestar is een klein beetje Saab

Bericht door Jungleman » za 08 aug, 2020 19:30

als dit een beetje Saab is, dan is een Audi A7 dat ook. Dus kan ik ook met een A7 op een Saabmeeting komen. (Gesteld dat ik een A7 zou hebben)

Niet alles met een grote achteklep is automatisch een Saab

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » za 08 aug, 2020 20:26

Je kan bijvoorbeeld ook eens naar Klijndijk komen, via de A7 :)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 08 aug, 2020 21:20

Jungleman schreef:
za 08 aug, 2020 19:30
als dit een beetje Saab is, dan is een Audi A7 dat ook. Dus kan ik ook met een A7 op een Saabmeeting komen. (Gesteld dat ik een A7 zou hebben)
Eerlijk gezegd is dat de enige Audi waar ik in zou willen rijden. Of in gezien zou willen worden.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » za 08 aug, 2020 23:11

Back to the question from the beginning. Is the Polestar 2 the new Saab 99? A Swedish car newspaper asked the chassis developer of the Polestar 2 this question. He couldn't discover any parallels ...

He had previously worked for Saab.

die A7 is een slechte kopie van de audi coupé. Persoonlijk ga ik nooit met een DKW met de reclameslogan van NSU rijden :D

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 08 aug, 2020 23:24

Haha.

Maar die 99, dat vind ik ook ver gezocht. Een grote liftback klep was in die tijd best wel in. Saab was er misschien wel vroeg bij maar het is per saldo niet Saab uniek, en ik mis stijl elementen (heb het in mijn hoofd niet erg paraat met timing andere modellen TOV 99, zit nu een slechte film te kijken)

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » wo 07 okt, 2020 16:41

...ook ik had een beetje Zweeds gevoel bij dit nieuwe merk.
Dus had ik me op de nieuwsberichten geabonneerd.

Het was niet hetzelfde gevoel als vroeger, toen je drie keer bij de Saab-dealer kwam vragen of de nieuwe folders al binnen waren... :lol:

Maar toch: leuk om mee kennis te maken.

Vandaag een heuse proefrit met de Polestar
en ja, het was zelfs de eerste elektrieke rit van ondergetekende, die ook op de fiets nog zelf trapt.

Op naar Amstelveen, waar ipv een mooie autoboulevard de plaatselijke Nespresso de buurman van Polestar bleek te zijn.

Daarna de parkeergarage uit (hey google, boom omhoog :roll: ),
rustig aan de A9 op; dat gaat best rap en het rijdt eigenlijk heel gewoon.
Bij gebrek aan mooi motorgeluid erger je je wel direct aan band- en windgeruis; kortom commentaar kun je altijd leveren.

De Polestar is een goed aanvoelende auto, mooie kleuren, schitterende spiegels, strak interieur.
De acceleratie is ongeveer 2xAero: tsjongejongejonge, als een komeet en dat alles zonder moeite of schok.
....

en toch, eenmaal op het kleine buitenweggetje naar Nes aan de Amstel (sorry omwonenden, hij is sneller dan ik dacht) had ik het gevoel: is dit het nu?
het gaat me allemaal te makkelijk; niet even terugschakelen, zelf in de remmen (ipv die automatische ho-houder), het enorme gewicht waardoor wegverhoginkjes toch wel gevoeld worden ipv even het huppelsprongetje dat je maakt in de classic...

kortom, met een brede grijns reed ik in m'n 900turbo terug; nog even in de Leidsche Rijntunnel terugschakelen naar 3 en broeeeeeeeeeeeeeeem

...
een elektrische zal er vast een keer komen
maar nu nog even niet

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » wo 07 okt, 2020 22:36

Grappig wat Marius schrijft. Ik had een goede maand geleden eigenlijk exact hetzelfde gevoel na een testrit in de Polestar. Dat 'ie snel zou zijn, had ik na wat ervaring in verschillende Tesla's wel verwacht (daar ben ik op afgeknapt om andere redenen). Wat dan overblijft is een heel fijne, verfrissend vormgegeven, maar wel prijzige Volvo anno 2020 die ik iets onder de 60-serie zou positioneren.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » vr 09 okt, 2020 0:38

Een (eveneens BMW rijdende) collega dacht laatst dat Citroën een nieuw model had geïntroduceerd (vanwege het merklogo). Ik heb hem toen uitgelegd dat het de Polestar was. Voor een accubak ziet het er 'best aardig' uit...

Als Volvo een beetje slim is, hangen ze er een normale motor met goeie kachel in en plakken ze er 'S40' op. Zal best goed verkopen.

Over Saab-'design' in andere auto's gesproken als je het wil zien, is de achterverlichting van sommige Audi's en Porsches (de rode LED-streep over de kont) afkomstig van de Saab 9-4×. Volgende discussie is natuurlijk de vraag in hoeverre een 9-4× een Saab is.

Net als met de 9000... 😝

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » vr 09 okt, 2020 1:17

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 09 okt, 2020 7:47

we gaan allemaal thuiswerken nu en in de toekomst -3e, 4e, 5e golf en volgende pandemie- dus wat gaat die ev markt dan doen met
die giga prijzen en actieradius? Boeiende tijden al met al. :? :?

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » vr 09 okt, 2020 10:02

als je toch thuiswerkt, is die actieradius niet zo'n probleem :roll:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 09 okt, 2020 10:50

Ah, we gaan dus nog meer in rotsen en aarde boren/woelen/graven en vervuilen de omgeving met chemicaliën (gewoon hier in Europa, niet meer in verre landen dus, waar we niks van merken) om minder vaak met de auto op pad te hoeven.

Dan hoef je ook geen nieuwe EV meer aan te schaffen. Je vervuilt al minder door minder kilometers te maken in een bestaande of nieuw gebouwde benzine/diesel/(bio)gas/lpg-auto waarvan de motoren en software verder van wordt gemoderniseerd om een steeds schonere uitstoot te bewerkstelligen.

Gebruik je hoofd en laat je niet ompraten :!:

Overigens een compliment voor Marius0404 dat 'ie gewoon nog zelf de padalen van zijn fiets bedient. Het slaat nergens op dat in een plat land als Nederland een E-bike hype wordt gevolgd. Te lui om te trappen zijn de meesten tegenwoordig. Ik fietste gd vroeger 13km naar school in weer en wind. Nooit geklaagd. Da's goed voor je. Stelletje mietjes tegenwoordig. En maar stijgen de obesitas, en dat moet natuurlijk allemaal ergens van betaald worden, terwijl de zorg al jaren voor de coronacrisis overbelast was.

We hebben helaas meer natuurrampen nodig om het gemiddelde aantal idioten en luiaards uit te dunnen. Sorry dat ik het zo bot erin gooi. Maar niemand kan nog ontkennen dat er niet tenminste een kern van waarheid inzit.

Verder ziet de Polestar er wel aardig uit. Kan gewoon een B2x5 in toch?

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » vr 09 okt, 2020 13:42

gezien het gewicht van zo'n accubak, is het maar de vraag of je met een standaard 9000Aeroblok voldoende fut hebt, om het kreng van zijn plek te krijgen. uiteraard met een (non-GM) 6-handbak. want een automaat aan een 9000-blok... :roll:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 09 okt, 2020 14:42

Ik bedoel natuurlijk het ding bouwen met een verbrandingsmotor i.p.v. accubakken en e-motor, met als voorbeeld een B2x5 blok met T7/T8/Tx technologie Dat scheelt juist een hoop gewicht en is per saldo milieuvriendelijker.

Reviseerbare blokken zijn er in overvloed. We kennen allemaal wel voorbeelden van nieuwe producten uit gerecycled materiaal.
Dat kan ook met een auto, en dat zou een beter initatief zijn dan telkens weer met een nieuwe >2000kg EV op de markt komen, tenminste totdat de Fe-accu is uitontwikkeld.

Plaats reactie