Airco compressor levert veel weerstand

1984-1997
Plaats reactie
Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Airco compressor levert veel weerstand

Bericht door Pablo » do 08 okt, 2020 21:57

Mijn airco compressor levert tijdens het rijden af en toe zoveel weerstand dat er een goed voelbare schok door de auto gaat als de compressor inschakelt. Sowieso is er een behoorlijk verschil tussen de airco in stand Auto en Econ; de laatste stand rijdt veel soepeler en merkbaar sneller. Het voelt alsof er flink wat vermogen verloren gaat bij ingeschakelde airco.

Ik weet (bijna :-)) zeker dat het van de compressor komt; je hoort eerst een relais klikken in de buurt van de zekeringskast bij de bijrijder en kort daarna voel je dat de compressor inschakelt, steeds vaker met een grote schok. Soms ben ik bang dat de multiriem breekt. Ook zie ik een spanningsdip; de dashboard verlichting wordt even wat minder.

De compressor zelf is dit voorjaar nieuw geplaatst (origineel Seiko Seiki) en het systeem wordt goed koud en is niet lek.

Iemand een idee wat een/de oorzaak zou kunnen zijn?

Voorlopig maar rijden met de airco op Econ stand..

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Airco compressor levert veel weerstand

Bericht door 9000-95 » do 08 okt, 2020 22:14

Is er bij het plaatsen van de nieuwe compressor rekening gehouden met de hoeveelheid olie in het systeem? Daar is een heel voorschrift voor.

Afbeelding

Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Pablo » vr 09 okt, 2020 14:21

Weet ik niet. Ik zal het eens navragen bij de garage!

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 09 okt, 2020 16:34

In de Econ-stand doet de airco niks.

Alex

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 09 okt, 2020 16:39

Nouwja, wat in de handleiding staat klopt niet helemaal...
0 sommige merken leveren de compressoren met 200ml olie af
0 sommige merken leveren de compressoren leeg af
0 sommige merken leveren de compressoren met de juiste hoeveelheid olie af

Leeg laten lopen in een maatbakje en vullen met de juiste hoeveelheid olie is wat ik vaak doe (of je moet heeeeel zeker zijn van je zaak).

Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Pablo » vr 09 okt, 2020 18:16

Is er een manier om te controleren of en hoeveel olie er in de compressor zit of moet hij dan gedemonteerd worden?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 09 okt, 2020 19:37

Dat is nu uberhaupt niet meer te controleren... want de olie die er wel of niet in zat is nu met het systeem vermengd.

Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Pablo » ma 12 okt, 2020 11:20

Dat is nu uberhaupt niet meer te controleren... want de olie die er wel of niet in zat is nu met het systeem vermengd
Ok, ik ben er niet erg in thuis maar kan het eventueel ontbreken van olie (of te weinig olie) een oorzaak zijn van het zwaar lopen van de compressor?
Of zijn er nog andere mogelijke oorzaken?

PJ Cats
Geregistreerd lid

Bericht door PJ Cats » ma 12 okt, 2020 12:58

viewtopic.php?f=6&t=157067&p=1743158&hi ... r#p1743158

Mooi topic, met plaatjes en van alles. Hoop dat de link goed doorkomt... er is ook nog ergens een topic over het zelf vervangen van het lager. Dat is goed te doen, bleek daaruit.

Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Pablo » zo 20 dec, 2020 12:34

Probleem opgelost! Bleek te liggen aan de filter/droger (was nog de originele) en het expansie ventiel. Daardoor liep de druk te hoog op en ondervond de compressor teveel weerstand bij het inschakelen. Systeem is weer gevuld met toevoeging van de juiste hoeveelheid compressor olie en doet het weer als vanouds!

Plaats reactie