Orphy heeft een viggen!

MVE
Geregistreerd lid

Re: Orphy heeft een viggen!

Bericht door MVE » ma 23 nov, 2020 23:23

Orphy schreef:
ma 23 nov, 2020 17:26
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet bekend ben met het net van ervaringsdeskundigen maar ik denk wel dat de Hirsch 6-Spoke een van de meest, zo niet de meest gelaste Saab velg is.
“Op het net, van ervaringsdeskundigen” bedoel ik.
Denk dat er veel horrorverhalen over rondgaan zonder echte aanleiding. De tweede versie zonder logo schijnt het prima te houden. Ik hoop het tenminste, die van mij zijn rond en heel. Dat hou ik graag zo. :mrgreen:

Enorm gefeliciteerd met de Viggen. Een hele speciale auto, en een geweldige kleur. Ik zeg ook; originele velgen. Als de kleur daarvan dichtbij origineel zit zijn ze supergaaf! Als ze gepoedercoat zijn in een te lichte kleur met te weinig metallic, lijkt het best een goedkope velg.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 23 nov, 2020 23:25

Precies dat ja, ik vind ze gewoon een beetje op een aftermarket velg lijken. (Sorry 😬)

Ik kijk wel even, vind vast wel iets :-)

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » di 24 nov, 2020 0:20

Orphy schreef:
ma 23 nov, 2020 23:25
Precies dat ja, ik vind ze gewoon een beetje op een aftermarket velg lijken. (Sorry 😬)

Ik kijk wel even, vind vast wel iets :-)
Als ze standaard gepoedercoat zijn, dan vind ik de meeste Viggen velgen eigenlijk spuuglelijk... Vaak ook nog 's te donker gekleurd en zonder enige brilliantie. Het is 't gunmetal effect dat ze hun vorm moet geven. En dat verdwijnt bij monokleurig poedercoaten...
Ik nam eerder dit jaar op de gok en voor een vriendenprijsje een heel lelijk en diep ingevreten setje van Style over die onder zijn Viggen vandaan waren gekomen. Heb ze in A'dam naar een velgenbedrijfje gebracht en was verbluft over het resultaat... Ze zijn daar eerst vrij donkergrijs gepoedercoat, vervolgens handmatig met zilvermetallic lak niet helemaal dekkend overgespoten en meteen daarna nog een keer blank gepoedercoat. Alleen als je ze direct naast originele nieuwe Viggen velgen zet, kan je 't verschil (nèt) zien...

Het laat zich natuurlijk niet echt makkelijk fotograferen: Die gerefurbishde zitten onder m'n gele cabrio 'Viggen'...

Afbeelding

M'n Viggen coupe heeft origineel nieuwe...

Afbeelding

Overigens, ook Hirsch velgen zijn niet zo eenvoudig net zo mooi als nieuw te maken. Als die gewoon standaard gepoedercoat worden vind ik die ook gewoon lelijk... Ik liet een setje 17" refurbishen bij Saab Supply. Marc heeft na vele missers een heel goeie refurbishwijze voor Hirsch velgen uitgedokterd.

Zitten onder de rode Coupe.

Afbeelding

Over smaak gaan we niet twisten natuurlijk, maar ik vind een Viggen èigenlijk alléén een mooie Viggen als er mooie Viggen velgen onder zitten...
Veel plezier met uitvogelen wat je het beste bevalt! Je hebt hoe dan ook echt een schitterende auto gekocht!

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » di 24 nov, 2020 0:35

Dank, ben er ook erg blij mee!

Wat betreft de Hirsch velgen, Hirsch zelf ontraadt om de velgen te poedercoaten aangezien het een magnesium legering betreft en de hitte van het coatingsproces te hoog zou zijn daarvoor? Origineel hebben ze dan ook iets van 7 laklagen.
Ik meende dat dit trouwens ook voor de viggen velgen zo was, wellicht dat iemand dit zeker weet.
Ik heb ook wel een een set in smoke Chrome gezien, vond ik ook erg mooi.

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » di 24 nov, 2020 0:40

[]

Viggen velgen zijn Aluminium. In Hirsch velgen zit volgens Marc een vrijwel verwaarloosbaar percentage magnesium. Stel je voor dat daar heel veel magnesium in zit en je krijgt een lekke band... Dan heb je een fik die niet te blussen is.... Hij kent, als ik hem tenminste goed begreep, geen problemen met gepoedercoate Hirsch velgen van welk type ook...
Spuiten is naar mijn smaak wel altijd mooier. Maar wanneer het goed gedaan wordt vrijwel onbetaalbaar, want vreselijk arbeidsintensief.
Reden: onnodige qoute

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » di 24 nov, 2020 0:56

Ok, nou dan ben ik verkeerd voorgelicht:-).

Heb wel al een setje “verse” viggen velgen gescoord, eerst maar eens kijken hoe dat lijkt.

En natuurlijk allereerst een apk....

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » di 24 nov, 2020 9:05

Gefeliciteerd met de mooie aanwinst, prachtige kleur ook.

9000turbo85
Geregistreerd lid

Bericht door 9000turbo85 » di 24 nov, 2020 9:34

Mooi verhaal, en hele mooie dik verdiende Viggen

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 24 nov, 2020 10:55

Wow man! Ben met je eens dat er mooiere velgen zijn dan de standaard Viggen-velgen. Als SAAB er destijds een ander type velg onder had gezet en tot "Viggenvelg" gedoopt, dan zou de meute roepen dat dat de mooiste zijn of die persé op een Viggen horen. Doe lekker wat je zelf het mooist vind, dan is op een VIggenmeeting de jouwe tenminste uniek.

Je kunt hem ook lila spuiten zoals dit. Dat lijkt me gaaf. En dan het interieur lekker pikzwart en de inlays van de stoelen matchend met de lakkleur. Mijn zegen heb je :krull:

Afbeelding

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 24 nov, 2020 11:05

Sapphire schreef:
ma 23 nov, 2020 22:57
Ik zeg de originele Viggen wielen laten spuiten en monteren. Je moet er gewoon even aan wennen 8)
Eigenlijk is het qua ontwerp maar een saaie, beetje on-Saabse, velg. Maar zoals DV93 al heeft geschreven, maakt de kleur net het verschil. Bij aankoop van onze 9-3OG zaten er ook verkeerd gecoate velgen onder en wist ik niet of ik er lang mee rond zou rijden. Toen deze gewisseld waren voor correct gecoate exemplaren en heb ik nooit meer aan andere velgen gedacht, het past gewoon.

Het grappige was dat we eens op een meeting tussen 6 Viggens stonden, allemaal met Hirsch wielen i.p.v. de originele set. :-P+

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » di 24 nov, 2020 11:14

Steve-O schreef:
di 24 nov, 2020 10:55

Als SAAB er destijds een ander type velg onder had gezet en tot "Viggenvelg" gedoopt, dan zou de meute roepen dat .... die persé op een Viggen horen.
Omdat dat feitelijk waar is. :mrgreen:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 24 nov, 2020 11:25

@MVE: Dit verwoordt het ontwerp van de Viggen-velg perfect :!: Maar je mag het niet zeggen om dat (voor sommingen) het heiligschennnis is.
Henk-Jan schreef:
di 24 nov, 2020 11:05
Eigenlijk is het qua ontwerp maar een saaie, beetje on-Saabse, velg.
Naar mijn idee had de Viggen-velg op het niveau van de Inca-velg mogen staan zoals die op de 99 Turbo werd gepresenenteerd: Uniek en eigenzinnig. De Viggen velg is, hoe je het ook wendt of keert een dertien in een dozijn velg.

:O:

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » di 24 nov, 2020 11:28

Steve-O schreef:
di 24 nov, 2020 11:25
Maar je mag het niet zeggen om dat (voor sommingen) het heiligschennnis is.
Lastig he? Niet twisten over smaak... 😉

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 24 nov, 2020 11:33

Ik twist niet. Ik discussiëer :mrgreen:

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » di 24 nov, 2020 11:46

Steve-O schreef:
di 24 nov, 2020 11:25
Dit verwoordt het ontwerp van de Viggen-velg perfect :!:
Henk-Jan schreef:
di 24 nov, 2020 11:05
Eigenlijk is het qua ontwerp maar een saaie, beetje on-Saabse, velg.
De Viggen velg is, hoe je het ook wendt of keert een dertien in een dozijn velg.
Je laat in ieder geval lekker veel ruimte voor discussie...

Ik vind het, in de goeie kleur, een mooie velg. Nee, hij is niet zo eigenzinnig als de verscheidene driespaken (of variaties daarop), maar moet dat? Mijn inziens niet. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze juist eigenzinniger zijn binnen de Saab range omdat ze afwijken van het gebruikelijke 3 spaak idee. Het is maar net hoe je het bekijkt!

Maargoed, het is dus gewoon een dertien in een dozijn, saaie, on-Saabse velg, en de rest van de meningen zijn gerommel in de marge. :wink:

Plaats reactie