Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

2002-2012
Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Henk-Jan » ma 30 nov, 2020 11:25

Henk-Jan schreef:
do 26 nov, 2020 16:59
De Saab 9-3 vanaf 2003 heeft Trionic 8 (T8) een enkele bobine+bougie combinatie per cilinder, niet meer de DI cassette zoals in de T5 en T7.

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door fozwart » ma 30 nov, 2020 12:11

Trek je maar niets aan van al die verhalen over DI. Heeft niets met je vraag te maken. Officieel moet je om de 30.000 km verversen of als de SID dat aangeeft eerder. Het algemene advies is om de 15.000km maar ook als je de kilometers op jaarbasis niet haalt 1 x per jaar.

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Dikketrip » di 01 dec, 2020 2:11

Zo zag ik het ook, gewoon elk jaar:)

Toen ik minder ging rijden hield ik ook 1x per jaar aan.

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Dikketrip » di 01 dec, 2020 2:25

Sporthatch schreef:
ma 30 nov, 2020 0:00
DI in 9³ ng? nog nooit gezien.
Ze noemen het wel DI, alleen geen cassette.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/GM_Ecotec_engine

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Dikketrip » di 01 dec, 2020 2:28

Efraim schreef:
wo 25 nov, 2020 20:21
Me dunkt dat je, als het een turbo model betreft, nog wel tot 120k kunt wachten met de volgende oliewissel. Indien het een exemplaar zonder turbo betreft nog wel langer. Althans, zo doe ik het al bijna 200.000 Saab kilometers lang.
Oke,

Begrijp ik het goed, je wacht 120k met turbo en zonder turbo 200k km met olie wissels?! Op 6 ton 3x olie wisselen. Oke.

Ik merk echt na 30k dat ik “moet” wisselen.
Blok gaat echt wel ander geluid maken. En na een wissel draait hey ook echt weer stiller.

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Tjøørd » di 01 dec, 2020 8:55

Nee, dat zegt ie niet.

Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Foll » di 01 dec, 2020 10:08

Dikketrip schreef:
di 01 dec, 2020 2:28

Ik merk echt na 30k dat ik “moet” wisselen.
Blok gaat echt wel ander geluid maken. En na een wissel draait hey ook echt weer stiller.
Als je motor anders klinkt na een oliewissel was je sowieso echt te laat. Kan nooit goed zijn, de boel zal wel lekker slijten dan :roll: .

Ik doe hier altijd elke 10.000 of elk jaar, olie en filter.

Gebruikersavatar
Efraim
Geregistreerd lid

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Efraim » di 01 dec, 2020 15:56

Tjøørd schreef:
di 01 dec, 2020 8:55
Nee, dat zegt ie niet.
Dat zei ik inderdaad absoluut niet.

CBA
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door CBA » di 01 dec, 2020 20:48

Wat maakt het uit: voor de prijs van 25 liter benzine heb je weer verse olie, en een paar euro,s voor een filterje

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Dikketrip » za 05 dec, 2020 3:07

Tjøørd schreef:
di 01 dec, 2020 8:55
Nee, dat zegt ie niet.
Haha klopt ik las het verkeerd;)

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Dikketrip » za 05 dec, 2020 3:10

CBA schreef:
di 01 dec, 2020 20:48
Wat maakt het uit: voor de prijs van 25 liter benzine heb je weer verse olie, en een paar euro,s voor een filterje
Het maakt geld uit. Wat voor jou een klein bedrag lijkt kan voor een ander al een flinke duit zijn.

Daarom vraagt hij of het nodig is.

Bij de garage kost olie met filter rond 85,- a 90,-

Als je het zelf doet kost het de helft;)

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Dikketrip » za 05 dec, 2020 3:11

Efraim schreef:
di 01 dec, 2020 15:56
Tjøørd schreef:
di 01 dec, 2020 8:55
Nee, dat zegt ie niet.
Dat zei ik inderdaad absoluut niet.
Sorry ik las het verkeerd;)

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Dikketrip » za 05 dec, 2020 3:29

Michel1964 schreef:
wo 25 nov, 2020 20:20
In februari ben ik de trotse eigenaar geworden van een Saab 93 Cabrio uit 2006. Op de teller stond 110.000 km en bij aflevering heeft de Saab een 120.000 km beurt gekregen, de zogenaamde grote beurt. Nu moet mijn auto in januari weer gekeurd worden en is mijn vraag moet de auto dan ook een beurt krijgen. De teller staat nu op 114.500 km.

Alvast bedankt voor een reactie.
Volgens mij kun je ook ergens een melding uitlezen: op hoe veel procent je zit van je olie.. soort van levens duur in procenten uitgedrukt. Je hebt nu 4500 gereden.

Als je in januari maar 6000 totaal hebt gereden zou ik denk ik het percentage even uitlezen van “de levens duur” van de olie.

Hoe wel een hoop elk jaar de olie vervangen lijkt het mij toch wel overbodig om na 6K je olie te wisselen. Trekt het vocht aan of veranderd de waarde of samen stelling?!

Dat lijkt mij niet. Heb je geld zat en vind je het een fijn gevoel. Lekker doen, anders totaal overbodig.

Olie die 30k mee gaat en anders bij 10k per jaar.

Nou dan is hij bij 6k nog in goede staat hoor;)

https://www.ad.nl/economie/waarheid-en- ... ~a4c869e3/

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door fozwart » za 05 dec, 2020 11:04

Dikketrip schreef:
za 05 dec, 2020 3:29
Olie die 30k mee gaat en anders bij 10k per jaar.
Iets anders, olie die 30k mee kan gaan behalve als je een melding krijgt van de SID dat hij toch eerder vervangen moet worden. En dat is afhankelijk van hoe de motor is belast en onder welke omstandigheden hij is gebruikt. Maar, ieder zijn eigen mening, ik blijf bij mijn advies om in ieder geval 1 x per jaar te vervangen.

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Moet mijn Saab 93 Cabrio een kleine beurt krijgen?

Bericht door Dikketrip » ma 07 dec, 2020 18:32

Ook bij 6k? Want daar gaat het om toch?

Denk dat het ook iets is wat je dan makkelijker moet kunnen permitteren, want de vraag blijft;)

Is het echt nodig?

Wat zou je computer zeggen of wat voor waardes zou die aangeven bij 6k per jaar.

Misschien is een goede midden weg ook fijn.

Om het 1,5 jaar bij 8k

;)

Plaats reactie