Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
jelger
Geregistreerd lid

Re: Nieuwe Volvo's zijn begrensd op 180 km/u

Bericht door jelger » vr 26 feb, 2021 14:54

Prima actie. Voor de principieel bezwaarden zijn er genoeg andere merken. Dat heet vrije markt.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » vr 26 feb, 2021 15:06

tsja, ik vind het ook leuk om af en toe het gas in te trappen (behalve die ene keer viewtopic.php?f=8&t=131921&p=1543029&hi ... 7#p1543029), maar of het nu meer oplevert dan borrelpraat is de vraag.

180 is een prima snelheid om als het nodig is de ambulance te volgen (die mag ook maar 40km harder dan de max);
op de duitse autobaan zou ik er voor tekenen als je 180 constant kunt rijden; het is nu meestal 30 km Baustelle max 60, dan weer volgas richting 200plus en na 10 km weer in de ankers. En als je pech hebt zit er zo'n 500-plus-Porsche-bus in je nek te hijgen.

Voordeel: banden kunnen met lagere snelheidscodering toe en er zullen nog wel specifiek snelheidsgerelateerde dingen aan een auto zitten)

maar goed, voor die sneue andere zweed rijder, die af en toe wat snelheid wil, kom eens langs op dit forum.

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » vr 26 feb, 2021 16:50

Volvo wil het beste jongetje van de klas zijn, maar maakt andere keuzes die haaks staan op het idee achter de 180 als maximumsnelheid. Want je kunt gewoon nog auto's met 400 pk+ krijgen (zelfs Polestar tune behoort tot de mogelijkheden) en je kunt zelfs met behoud van de fabrieksgarantie de 'begrenzer' laten verwijderen. Daarnaast is 180 kilometer per uur natuurlijk een rare snelheid, want waarom dan niet 160, 150? etc. is nog veel veiliger, beter voor het mileu etc.

Je ziet het tegenwoordig veel vaker. Dat instanties/instituties (overheid, bedrijven (hele gevaarlijke ontwikkeling), media) gaan bepalen voor mensen wat wenselijk is en wat niet. Terwijl een uiteenzetting van feiten en voordelen/nadelen, op basis waarvan mensen een besluit kunnen maken wenselijker is. Binnen die instanties lijkt het beeld te zijn dat de mensen zelf die afweging niet meer kunnen maken.

Vroeger was het motto; dat alleen maar slimme mensen in een Volvo reden. 87% is college educated, the other 13% is just plain smart. Nu lijkt het wel alsof Volvo denkt dat haar klanten een stel clowns zijn..

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » vr 26 feb, 2021 17:32

Afbeelding

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » vr 26 feb, 2021 17:44

Lekker belangrijk. Ik rij toch geen Volvo en al helemaal geen nieuwe, daarnaast, hoe vaak rij je 180 of harder. Ik in ieder geval niet dagelijks en ook niet elke week. Die keren dat ik het wel rij is het ook niet tientallen kilometers achterelkaar. Voor de meeste mensen maakt het echt geen enkel verschil, sterker nog, het wordt alleen maar toegejuicht. Want dat men eerst de effecten van zo'n maatregel hebben onderzocht is wel een zekerheid ( niets is zeker en zelfs dat niet).

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » vr 26 feb, 2021 18:01

Ja mee eens. De topsnelheid van mijn auto boeit me totaal niet en ik rij zelden tot nooit boven de 150. Tussenaccelleratie en trekkracht vind ik wel belangrijk. Ik kan echt heel weinig valide argumenten bedenken waarom een auto op de openbare weg (ook in Duitsland) harder dan 180 zou moeten kunnen.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » vr 26 feb, 2021 18:08

Die zijn er ook niet, hooguit omdat je je wil verzetten tegen iets wat je opgelegd wordt.
Alsof we daar nog niet aan gewend zijn.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » vr 26 feb, 2021 18:13

Tsja dan koop je gewoon een ander merk, denk ik dan.. dit is gewoon een initiatief van een fabrikant.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 26 feb, 2021 18:19

Dat heet een vrije wereld.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » vr 26 feb, 2021 18:32

wat een prachtige foto van de 340-brigadiers!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 26 feb, 2021 18:48

Voor de 340 liefhebbers, het Big Car YouTube kanaal heeft vorige week een video daar over neergezet.
Die kon ook niet harder dan 180 - vooruit, de 360 GLT net 5km/u daarboven.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » vr 26 feb, 2021 19:40

Voor Volvo tuners was dit eind vorig jaar al reden om actie te ondernemen.
Zo biedt het Duitse bedrijf Heico Sportiv kopers van een nieuwe Volvo de mogelijkheid om de begrenzing uit te schakelen.
Maar.... goedkoop is het niet.

De prijzen zijn afhankelijk van het model. Bij de XC40 ben je €1.112 kwijt. Wil je de snelheidsbegrenzer van je Volvo S60/V60/XC60
verwijderen dan kost dat €1.284. Bij de topmodellen, de S90, V90 en XC90 dus, ben je ten slotte het meeste kwijt: €1.456.
Deze prijzen gelden voor de benzine- en dieselversies, voor de hybrides betaal nog je een meerprijs.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 26 feb, 2021 19:47

180 in een 340, met die bandjes e.d. Tja dan heb je wel ballen :mrgreen:

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » vr 26 feb, 2021 20:24

Inderdaad met die auto's van vroeger zo hard rijden dat is inderdaad onverantwoord. Tegenwoordig zijn auto's zuiniger, veiliger etc. dan ooit en dan roept men het is niet meer van deze tijd. Als je dit roept zegt dat denk ik meer iets over je leeftijd en tijdsbeeld/geest :lol:.
We willen nu toch ook een HSL die minstens 200+ rijdt en niet een trein die maar 120 gaat.

In Duitsland zie je ook op plekken waar geen begrenzing geldt dat 95% zijn gedrag na het zien van dit bord niet aanpast. Meestal zijn het juist buitenlanders (lees: wij hollanders) die meteen beginnen te planken na het zien van dat bord. In Duitsland gebeuren daarnaast ook minder ongelukken op de 'autobahn' dan onze Snelweg...

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 26 feb, 2021 20:49

Flowe Kitttt99 schreef:
vr 26 feb, 2021 16:50
Volvo wil het beste jongetje van de klas zijn, maar maakt andere keuzes die haaks staan op het idee achter de 180 als maximumsnelheid. Want je kunt gewoon nog auto's met 400 pk+ krijgen (zelfs Polestar tune behoort tot de mogelijkheden) en je kunt zelfs met behoud van de fabrieksgarantie de 'begrenzer' laten verwijderen.
er is in het volvoprogramma al 3 jaar geen +400pk meer, en zo'n 390pk (305pk benzine icm 85pk electromotor) T8 is met 1 op 20 ongelooflijk zuinig te rijden.

Ook dat laatste is onzin, in de typegoedkeuring staat die 180km ook gewoon vastgelegd, eraf is ook echt uit de fabriekgarantie.
Heico is tuner en heeft geen relatie met volvo ab, daar heb je weinig van te verwachten bij 'n garantie kwestie.
Polestar tune is overwegend meer koppel binnen de bestaande emissiewaarde, en niet op ieder model beschikbaar .

Plaats reactie