ghulst schreef: ↑za 27 mar, 2021 9:58
Als Saab niet failliet gegaan was, vraag ik me af wat er nu van de Saab-ziel over zou zijn.
Naar mijn nederige edoch volledige overtuiging is het faillissement veroorzaakt door het bij de Amerikaanse GM bestuurders volstrekte gemis van besef over 't enorme financiële belang van de unieke merkwaarden waarmee Saab al haar producten van oorsprong steeds doordrenkte...
De echte 'Saab-ziel' was daardoor al rùim voor het faillissement volledig verziekt door het volstrekt visieloze GM, daarmee slechts nog 'n prooi voor andere automotieve korte-termijn-goudzoekers, en dus reddeloos verloren. Want 't gebrek aan besef van 'Saab' merkidentiteit, en dientengevolge volledig om zeep helpen ervan, was natuurlijk juist in essentie de oorzaak van het faillissement.
Datzelfde korte termijn denken zie ik ook bij het opeens ontwikkelen en zoveel mogelijk verkopen van veel te grote, snelle en zware (elektrische) auto's, dat heeft ook met lange-termijn-visie, en andere uniek innovatieve kernwaarden die Saab destijds zo sterk maakten, helemaal niets te maken imho.
Ik vind 't eigenlijk juist wel mooi dat Saab niet nog verder af heeft moeten glijden in de totale ontsporing van de globale automotive industrie. Daarmee blijft het merk Saab in mijn ogen wat het was: Een mooi en sympathiek 'puur' merk, met een (toch nog grotendeels) sterke en volstrekt unieke identiteit.