Als Saab niet failliet was gegaan...

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
RoelandV
Geregistreerd lid

Als Saab niet failliet was gegaan...

Bericht door RoelandV » vr 26 mar, 2021 23:10

Geloof het of niet maar jaarlijks produceert Saab nog enkele tienduizenden auto's in China onder de NEVS-vlag. Maar wat als Saab gewoon had blijven bestaan en niet kopje onder was geduwd door GM in Europa? Wel, dan kregen we misschien wel eens deze Saab 9 op ons bord.
Afbeelding

Bron: https://autofans.be/nieuws/concept-cars ... loren-ziel

martinphili
Geregistreerd lid

Re: Als Saab niet failliet was gegaan...

Bericht door martinphili » za 27 mar, 2021 8:53

Dat is een mooi ding! Als Saab nog bestaan had zou het zeer zeker SUV's produceren, dat staat vast.
Maar als Saab nog bestaan had zou Saab het nu ook ontzettend moeilijk hebben gehad. Als Saab nu nog bestaan had zou Saab bezig geweest zijn met een volledig elektrische auto. Dat past m.i. volledig in de ontwerpfilosofie van Saab. Ze zouden een compleet nieuwe auto hebben moeten ontwerpen: onderstel, aandrijving, the lot. Een volledig elektrische auto maak je niet zomaar even, vraag dat maar aan bijvoorbeeld Volkswagen.
Ik denk dat als Saab nog bestaan had ze onderdeel waren geweest van (bijvoorbeeld) Geely. Dan hadden ze leuke SUV's gemaakt op hetzelfde platform als (bijvoorbeeld) Volvo.

In dat licht: Victor Muller - wie kent hem niet- zag het destijds voor Spyker natuurlijk wél goed aankomen met zijn Peking to Paris. De markt was rijp voor luxe SUV's. Jammer dat hij daar niet door heeft kunnen zetten.

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » za 27 mar, 2021 9:58

Daar wil ik wel een kanttekening maken. Victor Muller zag wel de markt voor luxe SUV's aankomen, maar zijn timing was niet goed. Had hij die auto zes jaar later op de markt gezet, dan was het een heel ander verhaal geweest. Dat gevoel heb ik overigens bij een groot deel van het Spijker verhaal. De basis was goed, maar in de uitwerking zaten nog wat gaten. Kijk, achteraf praten is natuurlijk gewoon makkelijk. Iets met stuurlui en de wal. Aan de andere kant heb ik in 2008 zelf ook een aantal pogingen gedaan een startup in de markt te zetten waar de markt nog niet rijp voor was. Net als bij Spijker kost zoiets uiteindelijk een hoop geld. ;) (Al deed Victor Muller dat natuurlijk op een grotere schaal dan ik deed. ;) )

Als Saab niet failliet gegaan was, vraag ik me af wat er nu van de Saab-ziel over zou zijn. Misschien inderdaad een overname door Geely of een andere Chinese bouwer, maar of er dan iets in de Saab genen was blijven zitten dat verder ging dan de sleutel in de middenconsole is maar de vraag. Ik weet niet of Saab dan nu nog een markante speler was geweest, zoals ze vroeger waren, of dat ze op zouden zijn gegaan in een groot geheel met gedeelde platforms en en een eigen grille...

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » za 27 mar, 2021 20:26

hopelijk komt er snel een eind aan deze zinloze hype...

Met de 9-5NG eindigen...mooier kon bijna niet.

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » za 27 mar, 2021 21:17

Welke zinloze hype?

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » za 27 mar, 2021 21:21

[]suv en mpv busjes
Reden: Quote verwijderd

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » za 27 mar, 2021 21:25

Als berijder van een bus, vind ik ze niet zinloos. Het is waar je voorkeur ligt. Ik ben bang dat ze zeker geen hype zijn...

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 27 mar, 2021 22:10

@gudmundje: de SUV is absoluut geen "zinloze hype".

Feit is dat voor veel grote automerken de SUV een belangrijke bouwsteen is in het assortiment.
Zonder de Cayenne en de Macan zou Porsche bijv. door een diep dal zijn gegaan.

Ook in de huidige automarkt speelt de SUV nog steeds een belangrijke rol.
Ik vind het dan ook allerminst een "zinloze hype".

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » za 27 mar, 2021 22:33

Wat mij betreft gaat het nog wat verder dan de bouwsteen van de fabrikanten. Het is een stap waarin de markt SUV's is gaan adopteren als de nieuwe normaal. (Sorry voor de woordkeuze.) Ze hebben ook gewoon een groot aantal voordelen. De hoge, rechte zit, de laadruimte, het overzicht over het verkeer, de mogelijkheid om meer dan 5 personen te vervoeren en zo zijn er nog wel een paar. De markt heeft deze mogelijkheden omarmd, dus er is duidelijk vraag naar. ;)

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 27 mar, 2021 22:49

Als je via Google zoekt naar nieuws over het onderwerp "SUV" en bovenin klikt op "Nieuws"
dan zie je hoeveel automerken daar momenteel enthousiast mee bezig zijn.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 27 mar, 2021 23:00

Heb nog even opgezocht welke modellen er indertijd waren van de nieuwe ontwerper Jason Castriota.
Het meest aansprekend vond ik de Saab Phoenix:

Afbeelding

Afbeelding

Bron: http://saabworld.net/wp/the-last-saab-9 ... castriota/

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 27 mar, 2021 23:49

gudmundje schreef:
za 27 mar, 2021 21:21
suv en mpv busjes
Dat zijn inderdaad onzuinige lifestyle statements, waar meestal één meneer in pak inzit. Die had ook in een klein zuinig autootje kunnen zitten 8)
SUV in NL, zonder trekhaak is toch totaal overbodig?

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 28 mar, 2021 0:20

Eerlijk gezegd kunnen die heren net zo goed met de trein reizen.... :D :D

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » zo 28 mar, 2021 14:02

ghulst schreef:
za 27 mar, 2021 9:58
Als Saab niet failliet gegaan was, vraag ik me af wat er nu van de Saab-ziel over zou zijn.
Naar mijn nederige edoch volledige overtuiging is het faillissement veroorzaakt door het bij de Amerikaanse GM bestuurders volstrekte gemis van besef over 't enorme financiële belang van de unieke merkwaarden waarmee Saab al haar producten van oorsprong steeds doordrenkte...

De echte 'Saab-ziel' was daardoor al rùim voor het faillissement volledig verziekt door het volstrekt visieloze GM, daarmee slechts nog 'n prooi voor andere automotieve korte-termijn-goudzoekers, en dus reddeloos verloren. Want 't gebrek aan besef van 'Saab' merkidentiteit, en dientengevolge volledig om zeep helpen ervan, was natuurlijk juist in essentie de oorzaak van het faillissement.

Datzelfde korte termijn denken zie ik ook bij het opeens ontwikkelen en zoveel mogelijk verkopen van veel te grote, snelle en zware (elektrische) auto's, dat heeft ook met lange-termijn-visie, en andere uniek innovatieve kernwaarden die Saab destijds zo sterk maakten, helemaal niets te maken imho.

Ik vind 't eigenlijk juist wel mooi dat Saab niet nog verder af heeft moeten glijden in de totale ontsporing van de globale automotive industrie. Daarmee blijft het merk Saab in mijn ogen wat het was: Een mooi en sympathiek 'puur' merk, met een (toch nog grotendeels) sterke en volstrekt unieke identiteit.

Afbeelding

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » zo 28 mar, 2021 21:59

Afbeelding

Plaats reactie