Als Saab niet failliet was gegaan...

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
verde900
Donateur
Donateur

Re: Als Saab niet failliet was gegaan...

Bericht door verde900 » di 30 mar, 2021 19:09

Volvo heeft ook maar zo'n lot in het vooruitzicht met geely

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 30 mar, 2021 19:14

Eens... het Volvo DNA is er al een tijdje uit wat mij betreft. En met die gekke maatregelen zoals max 180 maken ze wat mij betreft ook geen goede beurt (betutteling van de klant).

Op zich is de V60 / XC60 een hele mooie auto wat mij betreft. Maar niet onderscheidend, zoals voorheen.

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » di 30 mar, 2021 19:15

verde900 schreef:
di 30 mar, 2021 19:09
Volvo heeft ook maar zo'n lot in het vooruitzicht met geely
Ik denk dat Geely marketing en merktrouw wel redelijk begrepen heeft en Volvo toch een eigen gezicht laat houden. Kijk naar wat er de komende jaren nog op het programma staat aan nieuwe modellen voor Volvo...

Kolsja
Geregistreerd lid

Bericht door Kolsja » di 30 mar, 2021 19:19

Ik zie voor Volvo ook de verkopen dalen.
Volvo is niet meer als vroeger. Toen haalden ze gemiddeld 300.000 a 500.000 op de klok.
Tegenwoordig met die 3 cilinder Ford motoren met een turbo halen ze die kilometerstanden niet meer. Dan houdt het bij 150.000 km wel op.

Daarom wil ik mijn Saab’s blijven rijden totdat ze helemaal op zijn.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 30 mar, 2021 20:24

Volvo heeft geen 3 cilinder Ford motoren.
Geely zet nieuwe merken in de markt die het volvo serieus moeilijk maken

Kolsja
Geregistreerd lid

Bericht door Kolsja » di 30 mar, 2021 20:37

verde900 schreef:
di 30 mar, 2021 20:24
Volvo heeft geen 3 cilinder Ford motoren.
Geely zet nieuwe merken in de markt die het volvo serieus moeilijk maken
Van welk merk zijn die 3 cilinder motoren dan wel?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 30 mar, 2021 20:58

Van volvo zelf, VEA motoren
Volvo Engine Architecture - Wikipedia
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_E ... chitecture

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » di 30 mar, 2021 23:34

Kolsja schreef:
di 30 mar, 2021 19:19
Ik zie voor Volvo ook de verkopen dalen.
Mwah....

Autoverkopen januari 2021 (modellen):

1. Volvo XC40 (1.036 exemplaren, in 2020 530)
2. Kia Picanto (1.000 exemplaren)
3. Skoda Octavia (929 exemplaren)
4. Volkswagen Polo (865 exemplaren)
5. Ford Focus (842 exemplaren)

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... uari-2021/

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » wo 31 mar, 2021 8:03

Misschien nog interessanter om te zien dat Volvo in 2020 'slechts' 661.713 auto's wereldwijd verkocht, een daling van 6,2% ten opzichte van 2019. Ze deden dat echter wel in een markt die 15% krimp wereldwijd liet zien en groeiden met 15% in de USA en China in de eerste helft van 2020 en 7,5% in China in de tweede helft van het jaar. Dan doe je het, volgens mij, niet heel slecht.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 31 mar, 2021 9:16

Dit gaat een beetje :offtopic: , maar laat ik even meedoen.

Nee, dat is heel raar. Ze worden steeds lelijker (vooral het derriere wordt meer Japans/Chinees/Frans/middle-of-the-road. Maar ook van af opzij verliezen ze hun kenmerkende Volvo-trekken. Mijn maag draait zich regelmatig om. En ze lijken soms voorop te lopen in automatische chauffeur-ondersteunende electronica. Dat laatste maakt het brein lui en verhoogt de snobscore, naar mijn idee.

Interessant om te onderzoeken of Geely ook zo'n TikTok-politiek achter de schermen voert en hoeverre je in je eigen auto gevolgd en geanaliseerd wordt. Data-dumps via laadpalen, bijvoorbeeld. Ik moet er niks van hebben.

Is er al een Open-Source auto, eigenlijk?

Maar laten we gauw weer back-on-topic gaan. (Ja ja, ik weet wie het zegt :wink: )

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 31 mar, 2021 9:33

Veel merken zijn zoekende, ze proberen aan de smaak van de koper te voldoen waarbij dat tamelijk lastig lijkt, maar ze bestaan iig nog wel steeds..

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » wo 31 mar, 2021 9:53

Ach, Steve-O, ik denk dat de eerste post hier vooral aanleiding heeft gegeven over speculaties over hoe Saab nu in de markt zou staan. Dan vind ik jouw reactie niet heel erg off-topic hoor. Tegelijkertijd moeten we wel inzien, dat Europa niet meer de positie in de wereld autohandel heeft die het ooit had. Jouw opmerking over Japans/Chinees is terecht, maar ook, omdat de Aziatische markt de snelst groeiende markt ter wereld is en daarbij in aantallen Europa al lang voorbij is. Dan kun je nog wel auto's specifiek voor de Europese markt maken, maar dan snijd je jezelf in je vingers als merk.

Geen idee wat Geely allemaal volgt, maar als je een Android telefoon in je auto hebt, dan kunnen ze die informatie ook bij Google halen. Apple doet dat iets minder, maar dan komen de telecomproviders wel weer te hulp. Overigens monitorde McLaren de F1 ook al. Ik weet van een verhaal waarbij een Duitse eigenaar gebeld werd dat zijn McLaren stuk was en dat er een monteur zou komen, zonder dat hij zichzelf daar bewust van was. Het bleek te liggen aan wat McLaren dacht dat een fout was in de snelheidsregistratie. Tot de man uitlegde dat hij elke dag 600 kilometer met de auto reed van huis naar zijn werk in de vroege ochtend en de late avond en dat de snelheden inderdaad vaak ruim boven de 300km/u lagen. De auto moest bij thuiskomst regelmatig aan een ethernet kabel aangesloten worden en dan uploadde de auto alle gegevens naar McLaren...

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 31 mar, 2021 10:41

Steve-O schreef:
wo 31 mar, 2021 9:16
Interessant om te onderzoeken of Geely ook zo'n TikTok-politiek achter de schermen voert en hoeverre je in je eigen auto gevolgd en geanaliseerd wordt. Data-dumps via laadpalen, bijvoorbeeld. Ik moet er niks van hebben.

Is er al een Open-Source auto, eigenlijk?
Geheel mee eens. Maar onder het mom van “onze eigen veiligheid” zitten we daar wel aan vast vrees ik, want die info wordt natuurlijk (louter) gebruikt voor het verbeteren van de auto en de rij-ervaring (ohja en een pieeeeetsje voor andere analyses :-P+).

Open source zie ik wel zitten. Lijkt me verfrissend. Dat je als klant kunt volgen wat de auto doet, i.p.v. andersom.

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » wo 31 mar, 2021 12:18

Ook even off topic, hoewel...😉

Ik besefte me onlangs dat in de tijd dat er imho nog echt mooie auto's gebouwd werden, met heel duidelijk onderscheidende ontwerp filosofieën en onderscheidende technische kenmerken, de ontwerpen veelal extern 'ingekocht' werden bij Italiaanse designers of design huizen, die voor meerdere merken tegelijk werkten.

Die ontwerpers en designhuizen hadden dus automatisch een existentieel belang om voor ieder merk heel duidelijk onderscheidende ontwerpen te maken en moesten mede vanuit die noodzaak hun ontwerpen laten aansluiten bij de kernwaarden van die merken, terwijl tegelijkertijd 't vinden van een duidelijk onderscheid in ieder ontwerp enorm sterk in ieders belang was.

Sinds fabrikanten echter meer en meer hun eigen design afdelingen zijn gaan ontwikkelen, is men tussen merken meer en meer naar elkaar gaan kijken en is een 'overkoepelende' visie, waarin vooral ook gekeken wordt naar waarin merken (jùist) van elkaar (mòeten) verschìllen, zoals de eerdere designhuizen wel mòesten ontwikkelen en inbrengen, volledig verloren gegaan. (Één en ander ook als gevolg van gigantische toeleveranciers die vele gadgets leveren aan vele fabrikanten die in essentie allemaal hetzelfde doen en bijdragen aan dat er tussen verschillende merken steeds minder wèrkelijke verschillen zitten...)

Mijn hypothese is dat dit wel eens oorzaken zou kunnen zijn die sterk hebben bijgedragen aan het imho duidelijk zichtbare verschijnsel dat alle auto's sinds midden-eind jaren 90 steeds meer op elkaar zijn gaan lijken. Vaak zowel qua uiterlijk als qua techniek. Terwijl de ontwerpen, over het algemeen gezien, steeds minder krachtig zijn geworden. En van een duidelijke 'Merk indentiteit' vaak weinig tot geen sprake meer is. 😎

Afbeelding

Plaats reactie