Ervaringen met auto's rollen i.p.v. spuiten

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Ervaringen met auto's rollen i.p.v. spuiten

Bericht door silvandam » zo 09 mei, 2021 20:24

Ik heb hier nog een zeer frisse, roestvrije 99 met een vreselijk lelijke matte lak staan. Ik heb al een revisie motor staan, die kan er bij wijze van spreken vanavond nog in. Echter, ik twijfel wat ik met de auto ga doen: ga ik sparen tot ik de auto kan laten spuiten (zwart door bevriende spuiter) en zet ik daarna pas apk op de auto? Ga ik nu voor apk en ga ik lekker rondrijden in een lelijk gelakte auto? Ga ik de auto rollen (en wetsanden etc.) en dan op apk zetten en dàn sparen voor een spuitbeurt? Ik neig naar de laatste mogelijkheid.

Ik heb totaal geen ervaring met het rollen van een auto? Zijn er hier mensen die dit al eens hebben gedaan? Zo ja, hoe was het resultaat? Ik ben benieuwd.

Afbeelding

RoelandV
Geregistreerd lid

Re: Ervaringen met auto's rollen i.p.v. spuiten

Bericht door RoelandV » zo 09 mei, 2021 20:32

Als ik jou was dan zou ik eerst proberen om de huidige laklaag te behandelen met een wax
die de doffe lak wat opfleurt. Heb zelf goede ervaringen met Turtle Wax Renew Polish.

Afbeelding

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » zo 09 mei, 2021 20:39

Deze tip heb ik idd vaker gekregen. Helaas zal het geen soelaas bieden. De auto is overgespoten/overgekwast/overgerold op een zeer grove manier met de verkeerde tint beige. Ik zal morgen een foto maken als ik het niet vergeet.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 09 mei, 2021 20:47

Er zijn ook bedrijven die hulpmateriaal en spuitlak in de juiste Saab-kleur kunnen leveren.
Eén daarvan is deze:

https://spotrepair-fonteyn.nl/

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » zo 09 mei, 2021 20:50

Met rollen kan je best hele acceptabele tot goede resultaten krijgen. Maar het resultaat is wel sterk afhankelijk van diverse factoren. Sowieso de juiste roller voor de juiste lak, maar het belangrijkste blijft het voorwerk. Dat is, als je het goed wil doen best veel werk. Als ik lees hoe de auto er nu bijstaat zou ik me wel 2 keer bedenken voor ik er aan zou beginnen. Maar ook dat is weer afhankelijk wat je in de toekomst met de auto wil doen en wat voor resultaat je zelf voor ogen hebt.
De meeste mensen die rollen zullen toch een resultaat krijgen met een sinaasappelhuid wat bij sommige kleuren dan weer extra goed zichtbaar is.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » zo 09 mei, 2021 20:59

Wat hierboven ^ al gezegd is. Alles kan en dus kan verf rollen ook. Met een beetje behendigheid kun je zelfs tot redelijk acceptabele resultaten komen.
Daarna nat schuren en polijsten geeft een behoorlijk resultaat maar je bent wél effe bezig!

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » zo 09 mei, 2021 21:23

De spuiter zal achteraf niet blij zijn met een gerolde auto.
Als je het voorbereidend werk zelf doet, is professioneel spuiten niet eens zo duur.
Ik heb het bij Hobbyhal Heining laten doen in de spuitcabine. Resultaat is zeer goed, het voorbereidend werk kost het meeste, dus als je dat zelf doet valt de rest wel mee.

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » zo 09 mei, 2021 21:35

Gårdarket schreef:
zo 09 mei, 2021 20:50
Met rollen kan je best hele acceptabele tot goede resultaten krijgen. Maar het resultaat is wel sterk afhankelijk van diverse factoren. Sowieso de juiste roller voor de juiste lak, maar het belangrijkste blijft het voorwerk. Dat is, als je het goed wil doen best veel werk. Als ik lees hoe de auto er nu bijstaat zou ik me wel 2 keer bedenken voor ik er aan zou beginnen. Maar ook dat is weer afhankelijk wat je in de toekomst met de auto wil doen en wat voor resultaat je zelf voor ogen hebt.
De meeste mensen die rollen zullen toch een resultaat krijgen met een sinaasappelhuid wat bij sommige kleuren dan weer extra goed zichtbaar is.
Die sinaasappelhuid is standaard bij de nieuwe BMW's en Mercedessen. Het spuitwerk op die auto's is echt om te huilen..

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 09 mei, 2021 21:51

Lekker rondrijden in een lelijk gelakte auto natuurlijk. En sparen voor de spuiter.
Als ie lelijk gerold is doe je jezelf geen plezier met nog een verflaag op een slechte grond. Dat gaat nooit goed komen. Je kan ook met plasti-dip aan de slag en er een giraffen motief opzetten of zo

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » zo 09 mei, 2021 22:05

phanot schreef:
zo 09 mei, 2021 21:23
Ik heb het bij Hobbyhal Heining laten doen in de spuitcabine. Resultaat is zeer goed, het voorbereidend werk kost het meeste, dus als je dat zelf doet valt de rest wel mee.
Wat heeft dit je gekost als ik vragen mag? Mag ook in pb.

De bevriende spuiter wil de auto voor mij voorbereiden en spuiten voor 500 euro ex. materialen. Helaas heeft hij geen spuitcabine tot zijn beschikking. Op het moment dat we een cabine gaan huren lopen de kosten ineens wel heel rap op.

En met goed veel voorwerk is een gerolde auto toch wel weer strak te maken voor een eventuele spuitbeurt?

Dank voor de reacties. Uiteindelijk zal ik toch een knoop door moeten hakken...

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » zo 09 mei, 2021 23:10

Als ik dit zo lees, dan zou ik zeker sparen voor die spuitbeurt. Als het voor €500 kan met strak zetten, dan zou ik daar zelf voor gaan. Natuurlijk komen daar nog materialen bij, maar die heb je bij het rollen ook nodig. En een cabine huren kost natuurlijk geld, maar als je je uren moet rekenen voor het netjes krijgen van een gerolde auto, dan loopt het niet zo ver bij elkaar vandaan als je denkt. Zeker niet als je nog denkt aan alle extra materialen voor polijsten etc.

mark123
Geregistreerd lid

Bericht door mark123 » ma 10 mei, 2021 8:14

silvandam schreef:
zo 09 mei, 2021 22:05

De bevriende spuiter wil de auto voor mij voorbereiden en spuiten voor 500 euro ex. materialen. Helaas heeft hij geen spuitcabine tot zijn beschikking. Op het moment dat we een cabine gaan huren lopen de kosten ineens wel heel rap op.

En met goed veel voorwerk is een gerolde auto toch wel weer strak te maken voor een eventuele spuitbeurt?

Lijkt mij dan een no-brainer en altijd daarvoor gaan. Een spuitcabine huren is 7,5 tientjes per uur doorgaans (bijv. Derwin Nijboer), soms kan je ook op locatie droog afplakken en laatste voorbewerking doen. Als je er voor zorgt dat de auto geheel spuitklaar op de aanhanger staat dan betaal je misschien 4 of vijf uurtjes? Uurtje auto nalopen en 'tag raggen'. Uurtje spuiten. 2 uur bakken.

4 liter goede kwaliteit (Mipa OC Mengsysteem) 2k uni kleur lakt kost je ca. 200 euro ex. BTW en exclusief verharders en verdunners.

Als je het een beetje slim doet en inkoopt kan je voor 1250 a 1500 euro klaar zijn. Dan moet je er niet ineens nog allemaal laswerk etc. bij krijgen.

viggentroll321
Donateur
Donateur

Bericht door viggentroll321 » ma 10 mei, 2021 9:09

Is wrappen geen optie? kost ook geld , maar het resultaat is prachtig, mits het goed gedaan wordt.
Maar ook hierbij is het voorwerk, plamuren etc, belangrijk

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » ma 10 mei, 2021 13:06

Laat wat spuitbussen op kleur mengen, zet de 99 in een partytent en de kans op een toonbaar resultaat is aanzienlijk groter dan geklooi met rollers. Scoor bij de kringloop wat infraroodlampen en laat de lak daarmee uitharden (nog steeds in de tent).

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » ma 10 mei, 2021 18:39

silvandam schreef:
zo 09 mei, 2021 22:05

Ik heb afgelopen september/oktober mijn volvo aangepakt (zie foto)
Mijn ervaring: ga zeker niet klooien met een roller of spuitbusjes, want dat moet er toch allemaal weer af (en erafhalen kost een hoop extra) als je achteraf toch besluit voor een echt goed resultaat, tenzij je de auto gewoon wil aftrappen en weggooien op een paar jaar.
Maak een stappenplan, eerst roestvrij maken, zoek eerst nieuwe voor en achterruitrubbers want onder de rubbers zit bijna altijd roest en het zou spijtig zijn als dit na 1 a 2 jaar tevoorschijn komt na al het werk, haal voor- en achterruit eruit. Een raam erintrekken met een touw is niet moeilijk, zelfs ik kan het.
Ga voordat je begint met een spuiter met cabine praten wat je wel en niet moet/kan doen. Ik maakte de fout door de auto aan te schuren, dan zijn oneffenheden niet meer zichtbaar.
Het spuiten zelf (afwisselend lichte en donkere grondlak, laklaag en blanke lak en door hun laten spuiten in hun hittecabine kostte ca 800 euro (strakmaken niet inbegrepen)
De uren gaan zitten in de voorbereiding, dus als je dat zelf kan doen bespaar je veel. en de eventueel gerolde lak verwijderen kost vele onnodige uren, want dat moet er allemaal terug af.
Sierstrips en deurgrepen etc verwijderen, als je het zelf doet drukt de prijs enorm.
Als je je tijd in een goed stappenplan steekt en de spuitbusjesrommel achterwege laat, spaar je een hoop geld achteraf.
Ik ben heel blij met het resultaat, mijn aftandse auto ziet er weer nieuw uit en het maakt ook verschil uit hoe er achteraf naar de auto gekeken wordt als je een herstelling moet uitbesteden, Een nieuw uitziende auto krijgt doorgaans een betere behandeling dan een aftands wrak.
De raamsponningen zijn niet te verwaarlozen, nieuwe rubbers heb je meestal niet na enkele dagen zoeken.
Het is wel wat werk, maar je wordt ook echt blij met een goed resultaat.
En als de motor er nog niet inzit is het helemaal prettig om de motorruimte ook mee te nemen. Het resultaat zal achteraf verbluffend zijn.
Heining hobbyhal kan de originele kleur scannen en aanmaken.
o, ja, vermijdt moderne lak op waterbasis, maar ga voor ouderwetse 2-componentenlak, deze houdt veel langer.

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie