voorstoelen eruit halen

1967-1980
Lo Bouwens
Donateur
Donateur

voorstoelen eruit halen

Bericht door Lo Bouwens » di 11 mei, 2021 14:38

Mijn zoveelste vraag: ik heb twee nieuwe sets matten/rekjes plus veren gekocht om onder de doorgezeten voorstoelen van mijn 94 V4 te zetten. Wat is de handigste manier om de stoelen uit de auto te halen? Met slede en al? Maar die vier bouten kun je niet draaien met een dop-, pijp- of steeksleutel omdat daar geen ruimte voor is in de slede. Hoe los ik dat op?
Is er ook een andere manier om alleen de stoel te verwijderen en niet de slede?

Funky Dude
In memoriam †

Re: voorstoelen eruit halen

Bericht door Funky Dude » di 11 mei, 2021 15:19

Ja, stekkertjes loshalen en je kunt de stoelen voor uit de slede schuiven.

Voor de montage van de nieuwe matjes: veren aan 1 zijde inhaken en dan met spanbanden of tie-wraps het matje spannen. Dan wip je de rest van de veren er zo op.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 11 mei, 2021 16:34

Stoel helemaal naar voren c.q. achteren schuiven, de inbusbouten komen dan vrij. Moeren aan de onderkant vasthouden met steek/ringsleutel, bouten met inbussleutel losdraaien. Er zitten ook nog afstandhouders tussen; hoge voor, lage achter.

Lo Bouwens
Donateur
Donateur

Re: voorstoelen eruit halen, volgende probleem

Bericht door Lo Bouwens » di 11 mei, 2021 17:04

Ik heb er nu een stoel uit, inderdaad met slede en al. De bouten tegengehouden door een dikke schroevendraaier klem te zetten tussen de rand van de slede boven en aan de onderkant de moer 13 er af te draaien.
Nu is er een nieuwe vraag: hoe moet dat ijzerdraad "rekje" dat ik nieuw heb gekocht er in, wat is voor en achter? Het heeft een U-vorm met dunne metaaldraden ertussenin waar de jute kennelijk onder komt zodat het de foam-zitting ondersteunt, dus aan één kant zit geen rand. Moet die open kant voor af achter? Zie bijgevoegde foto.
Ik heb geen referentie via de oorspronkelijke situatie, want in de stoel bleek helemaal niet meer zo'n metaalrekje te zitten, alleen proppen schuimrubber die tot de vloer doorzakten.
Het zal trouwens ook nog een hele klus worden om de veren zover uit te rekken dat ze kunnen worden bevestigd aan de gaatjes in de stoelrand en aan het "rekje".

Afbeelding

Lo Bouwens
Donateur
Donateur

Bericht door Lo Bouwens » di 11 mei, 2021 17:06

Bij mij zaten er helaas geen inbusbouten, maar gewone RVS met kop 13, en ook geen afstandsbussen. Maar die ga ik er natuurlijk wel tussen maken. En in die bouten slijp ik een gleuf, zodat ik ze met een flinke schroevendraaier kan tegenhouden.

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Voorstoelen eruit halen

Bericht door 72sonett3 » di 11 mei, 2021 17:57

Zie handleidingen.

Afbeelding

Ik heb nog wel van die inbusbouten en afstandhouders liggen (voor 1 stoel).

Afbeelding

Lo Bouwens
Donateur
Donateur

Bericht door Lo Bouwens » di 11 mei, 2021 18:19

Ik heb elders in dit forum intussen gevonden hoe de veren in de gaatjes kunnen worden gedwongen met een ringsleutel, en dat de dichte kant van de zgn. "U" aan de voorkant van de stoel komt. Het zoveelste sublieme goed geïllustreerde instructievoorbeeld van "72sonnett3" waarvoor wederom hartelijk dank.

Funky Dude
In memoriam †

Re: voorstoelen eruit halen, volgende probleem

Bericht door Funky Dude » di 11 mei, 2021 20:08

Lo Bouwens schreef:
di 11 mei, 2021 17:04
Het zal trouwens ook nog een hele klus worden om de veren zover uit te rekken dat ze kunnen worden bevestigd aan de gaatjes in de stoelrand en aan het "rekje".
Voor de montage van de nieuwe matjes: veren aan 1 zijde inhaken en dan met spanbanden of tie-wraps het matje spannen. Dan wip je de rest van de veren er zo op.

Lo Bouwens
Donateur
Donateur

Bericht door Lo Bouwens » wo 12 mei, 2021 15:43

Noch de methode met een ringsleutel als hefboom, noch het matje met de twee meegeleverde twee tie-wraps naar de veren toe brengen werkt bij mij. De veren zijn extreem stug - moet natuurlijk ook, maar er is beslist een manier om ze aan het matje te krijgen die werkt. Het is ongetwijfeld mijn onbenul dat het (nog) niet lukt.
Ik krijg op de een of andere manier niet genoeg hefboom-werking om de veren voldoende naar het matje te trekken, en de bijgeleverde tie-wraps knapten al in tweeën op driekwart van de te overbruggen afstand. Ik doe dus iets fout, want beide methoden klinken als logisch en werkzaam. Maar wat?
Ik weet overigens ook niet waar het kronkelige ijzerdraadje dat aan een kettinkje zit moet worden aangehaakt. Het lijkt een snoerschakelaartje te bedienen in de draad waarmee de stoel met de auto verbonden was, waarschijnlijk een verklikker voor de gordels? Het ziet er keurig uit, dus zal wel werken.
En er zat tussen het oude kapotte matje een lange pin met aan het ene einde een U-vormig omgebogen deel en aan de andere kant een haaks gebogen deel met een vrij groot rond veerplaatje. Waar dat moet komen of waar het voor dient weet ik ook niet. Ik heb een foto gemaakt (zie bijlage).
Het is allemaal wel wat veel gevraagd, maar ik hoop toch dat er nog een nadere uitleg mogelijk is. Waarvoor bij voorbaat dank.
Afbeelding

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » wo 12 mei, 2021 16:20

Volgens mij heb je de veren verkeerd om zitten. Zie foto

Afbeelding

Lo Bouwens
Donateur
Donateur

Bericht door Lo Bouwens » wo 12 mei, 2021 18:55

Ik geloof niet dat ze bij mij anders zitten dan op uw foto. De foto bij mijn berichtje was misschien onscherp, dus hierbij opnieuw eentje met wat meer detail. Maar desondanks heb ik de slag nog niet te pakken. Ik blijf proberen.
Afbeelding

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » wo 12 mei, 2021 19:12

Een trucje met veren, is dat je er muntjes tussen stopt. Dus de veer buigen en dan tussen de windingen van de veer muntjes steken. Zo kun je de veer een heel eind oprekken. Tenminste, ik heb het idee dat dat je probleem nu is?

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » wo 12 mei, 2021 19:27

Ik heb het een paar maanden geleden zonder problemen met deze handleiding gedaan. Was zo gepiept, je moet wel behoorlijk kracht zetten.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 12 mei, 2021 19:28

Blijven proberen, in principe doe je het goed.
Lo Bouwens schreef:
wo 12 mei, 2021 15:43
... Ik weet overigens ook niet waar het kronkelige ijzerdraadje dat aan een kettinkje zit moet worden aangehaakt.
Miden in het matje zit een blikken plaatje met een gaatje. Het haakje aan het eind van het draadje gaat in het gaatje en met de U bocht in het draadje kan je de spanning van de ketting zo instellen dat de schakelaar contact maakt als de zitting doorzakt, dus als er iemand in de stoel zit. Als er niemand in de stoel zit, is de schakelaar open en dus geen 'fasten seat belt' licht. De bestuurderstoel heeft dat schakelaartje niet.
... er zat tussen het oude kapotte matje een lange pin met aan het ene einde een U-vormig omgebogen deel en aan de andere kant een haaks gebogen deel met een vrij groot rond veerplaatje. Waar dat moet komen of waar het voor dient weet ik ook niet.

Onder de stoelbekleding zit een brede zoom ingenaaid die door het schuimrubber heen net onder het matje uit komt. Die lange pin zit in de zoom om de stoelbekleding strak naar beneden te trekken.

Lo Bouwens
Donateur
Donateur

Bericht door Lo Bouwens » vr 14 mei, 2021 10:06

Aha, die lange pin zit niet meer in een stuk stof aan de onderkant van de stoelbekleding vastgenaaid, hij lag er gewoon los onder. Dat zal helaas niet meer te herstellen zijn zonder de hele bekleding van de stoel af te halen, dus daar zie ik dan maar van af.
Overigens kan ik nóg zoveel kracht zetten, maar de veren zijn zo strak dat er hooguit een paar millimeter beweging in zit. Ik moet dus iets anders bedenken om de veren naar het matje toe te trekken.

Plaats reactie