Bij m'n 9-5 begon een jaar of anderhalf geleden de linker koplamp duidelijk last te krijgen van veroudering van het plastic glas; matte plekken en nogal wolkerig. Gelet op de prijzen van nieuwe armaturen leek het me een goed idee om eerst eens een poging te wagen om het glas weer mooi te krijgen met een schuur- en polijstsessie. Maar welke set restorer te kopen? Toevallig had het Jijbuiskanaal van Project Farm een vergelijkende test uitgevoerd met verschillende merken polijstsetjes (voor wie onbekend is met Project Farm, dit is een man die op suggestie van de kijkers allerlei vergelijkende tests uitvoert, van glaspolijstsetjes tot octaanboosters en alles wat daar tussen in zit. Hij koopt alles wat hij test zelf met behulp van de bijdragen van z'n Patreons en test grondig. Kanaal is een grote aanrader) en daar kwam Sylvania van Osram als beste uit de test. Jammer genoeg wordt dit niet in Europa verkocht (in ieder geval niet toen ik vorig jaar een setje nodig had) Omdat laten overkomen vanuit de VS natuurlijk ook geld kost heb ik voor prijsvergelijking ook nog bij het lokale automaterialenpaleis gekeken wat die hadden en die hadden alleen McGuires voor omgerekend rond de 70 Euri. Dus toen toch maar Sylvania besteld. Door andere prioriteiten heb ik het lang laten staan, maar gisteren ben ik toch aan de slag gegaan en het resultaat mag er wezen al zeg ik het zelf (het ziet er op de foto's voor de behandeling erger uit dan het er in het echt uitzag, maar er is te zien dat er wat moest gebeuren):
Het setje van Sylvania bevat als afsluiter van de behandeling een UV-coating die je op het glas aanbrengt. Dit neemt de laatste matte aanblik weg die je nog kunt hebben na natschuren met korrel 2000 schuurpapier en polijsten.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik na een eerste keer schuren en polijsten er niet gerust op was dat ik dat voldoende had gedaan en dat toen nog een keer heb gedaan. Nadat ik zag hoe geweldig helder het glas werd na aanbrengen van de UV-beschermer kreeg ik de indruk dat het waarschijnlijk overkill is geweest. Dat kostte me dus wel de hele dosis polijstmiddel en corrosieverwijderaar die in het setje zitten
Alex