Telephone verschijnt en radio stopt

Voor alle Saab cabrio rijders
bkneep
Geregistreerd lid

Telephone verschijnt en radio stopt

Bericht door bkneep » do 30 sep, 2021 22:02

Sinds vandaag verschijnt Telephone en stopt de radio. Ik heb geen carkit aangesloten maar wellicht zit er nog iets aangesloten. Waar begin ik te zoeken en wat zou het probleem kunnen zijn?

sterkstromer
Donateur
Donateur

Re: Telephone verschijnt en radio stopt

Bericht door sterkstromer » vr 01 okt, 2021 9:32

De mute functie is een draad in één van de connectoren van de radio, ik weet alleen even niet of die met +12 of juist GND verbonden wordt om te activeren. Achterop de radio staat hoe de indeling van de connectoren is. Je zou kunnen checken of er een draad op is aangesloten. Ook zou je de TEL-connector kunnen checken, deze zit rechts in de middenconsole, ongeveer ter hoogte van het kachelpaneel. Je moet hem kunnen vinden door het paneel van de middenconsole naast het dashboardkastje los te nemen. De radio eruit is waarschijnlijk de eenvoudigste eerste check.

bkneep
Geregistreerd lid

Bericht door bkneep » za 02 okt, 2021 13:50

Gisteren auto weggezet met melding Telephone in de Sid. Vanmorgen accu totaal dood. Heb de Sid los en de radio. Zie daar niets bijzonders. Zitten 3 gekleurde stekkers in en de antenne.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » za 02 okt, 2021 14:01

voorzichtig met een plastic spatel uitnemen. Maar de sid heeft niets met de telefoon te maken. Maar misschien ligt er wel iets achter de radio of middenconsole.

bkneep
Geregistreerd lid

Bericht door bkneep » za 02 okt, 2021 14:33

https://photos.app.goo.gl/ep4dYuvNL9GeEJLv9

Er zitten wel draden aangesloten op het tel gedeelte

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 02 okt, 2021 15:41

Dat is volgens mij origineel. Er ligt ook een losse ingetapete telefoonstekker achter het dash (of daar zit een carkit restant in, dat kan ook). Ik verwacht eerder problemen daar dan direct achter de radio.

Als er een mute signaal richting de radio gaat (en er dus TELEPHONE in de SID verschijnt) blijft de radio aan, idee is dat je de auto uit kunt zetten terwijl je aan het bellen bent en je gesprek af kunt maken, als het mutesignaal verdwijnt gaat de rest weer uit.

bkneep
Geregistreerd lid

Bericht door bkneep » za 02 okt, 2021 16:08

Accu ondertussen opladen en zien of die goed is. Kan ook oorzaak van het probleem zijn denk ik. Ook maar ff kijken of er nog restanten zijn achtergebleven van een carkit

bkneep
Geregistreerd lid

Bericht door bkneep » ma 04 okt, 2021 22:39

Accu opgeladen en teruggeplaatst. Direct weer starten en geen melding meer. Wordt ik na 4 uurtjes gewaarschuwd dat de radio in de auto aanstaat terwijl ik zeker weet dat ik hem heb afgesloten zonder radio en een antenne die was gezakt. Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » di 05 okt, 2021 6:20

Vind de TEL-connector:
Afbeelding

Te vinden als je de zijplaat van de middenconsole aan de bijrijderszijde wegneemt. Checken of hier nog bedrading op zit. En anders... iets in de radio of de bedrading...

bkneep
Geregistreerd lid

Bericht door bkneep » di 05 okt, 2021 8:18

sterkstromer, bedankt voor de foto. Ik ga dan eerst maar daar beginnen. Heb gisteravond voor de zekerheid de radio uitgezet. Vanmorgen met openen stond er weer Telephone in de Sid wat tijdens het rijden af en toe weggaat. Nu maar hopen dat het een simpel draadje in de TEL-connector is.

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » di 05 okt, 2021 11:41

En anders kun je de mute nog ontkoppelen van de connector op de telefoon (insert uit de connector of draad knippen).

bkneep
Geregistreerd lid

Bericht door bkneep » zo 10 okt, 2021 11:47

Kap eraf en er zit nog iets in van Nokia met een afgeknipte draad. Kan de blauwe connector niet vinden maar zou het voldoende zijn om het Nokiakastje te verwijderen? Accu was weer leeggestroomd dus eerst ff opladen en dan testen.
https://photos.app.goo.gl/q885CWSbAtKLDpKb9

https://photos.app.goo.gl/bn9RkDJ6L7ZmRy4C9

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 10 okt, 2021 12:01

Ik zou proberen zoveel mogelijk van de bedrading van dat Nokia kastje ook te verwijderen indien mogelijk

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » zo 10 okt, 2021 12:57

Het zou kunnen dat ze bij het plaatsen van het kastje de connector hebben afgeknipt om de boel direct op die bedrading aan te sluiten.

bkneep
Geregistreerd lid

Bericht door bkneep » zo 10 okt, 2021 17:52

Klopt. De draden waren rechtstreeks aangesloten. De rode en zwarte zelfs met een zekering ertussen. Heb de draden er netjes afgehaald. Morgen de accu weer terugzetten en hopen dat het nu goed is

Plaats reactie