Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

1967-1980
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

Bericht door op » di 05 okt, 2021 22:23

@ op: kun je trouwens uitleggen waarom een 95 lekkerder rijdt dan een 96?
Je kan wel eens komen rijden voor de ervaring.

Het is een gevoel natuurlijk... De vering is anders achter en er zit meer gewicht aan de achterkant, waardoor hij anders stuurt in de bocht. Misschien iets minder onderstuurd?? Ook lijkt hij stiller tijdens het rijden.

Johan vond die van mij erg fijn rijden in ieder geval.

Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat ik ze nooit naast elkaar heb gereden om te vergelijken, en geen van beiden in een echte topconditie....
Mvrgr,
Olaf

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » wo 06 okt, 2021 19:16

Ik zou wel naar Noord-Zweden vliegen om een mooie op te halen!"
Als Zuid-Zweden ook goed is: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 8/97863516

Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 06 okt, 2021 19:40

op schreef:
di 05 okt, 2021 22:23
Ook lijkt hij stiller tijdens het rijden.
Ik heb zowel een 95 als een 96 gehad. Ik vond juist de 95 lawaaiger, misschien door de grotere open laadruimte meer 'galm' en resonantie.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 06 okt, 2021 19:59

Turbobakk schreef:
wo 06 okt, 2021 19:16
Als Zuid-Zweden ook goed is: https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 8/97863516

Afbeelding

Mooi!!! Maar Zuid Zweden = pekel. Noord Zweden niet.

EDIT: lees in de beschrijving dat 'ie een groot deel van zijn leven in Norrland rondgereden heeft.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 07 okt, 2021 12:36

Ondertussen weet ik dat de witte bullnose die hierboven al ter sprake kwam in 2010 Winnaar was op de Swedish Car Day UK.

Afbeelding

Maar goed, dat helpt mij niet verder. Ik heb afscheid genomen van het idee dat ik een t/takt 95 zou willen bezitten om zo intensief te gebruiken als ik in gedachten heb.

Aan alle auto's die ik tot nu toe heb gezien is gelast. Op zich niet erg, maar het is vaak heel amateuristisch (kunstzinnig?) gedaan. Vooral de gelaste plekken bij de achterschokbrekers maken me niet vrolijk. Komt dat nou omdat de uiteindelijke waarde van een gerestaureerde Saab niet opweegt tegen de kosten van het zorgvuldig inlassen van stukken? Of...? Het kan ook zijn dat mijn eisen te hoog zijn? Komt daarbij dat sommige verkopers (met name handelaren) denken dat ze de 'holy grail' aan het verkopen zijn, met prijzen die alleen gerechtvaardigd zijn voor uitmuntende auto's. Dat zijn ze niet. Motoren die gammel zijn,

Wat ik zoek, is allereerst een 95. Eventueel gelast, maar dan wel met foto's van het werk. Hoe het is gedaan enz. Lukt een 95 niet, dan een 96. Maar wel een die 'period correct' is. Dus geen 900- of nog andere nieuwere stoelen erin (of ze moeten er bij zitten, da's wat anders).

Mijn hoop gaat uit naar een clublid die zijn/haar 95 wil verkopen.

Ik ga een Te Koop Gevraagd-draadje starten.

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » do 07 okt, 2021 14:57

MvR schreef:
do 07 okt, 2021 12:36
Aan alle auto's die ik tot nu toe heb gezien is gelast. Op zich niet erg, maar het is vaak heel amateuristisch (kunstzinnig?) gedaan. Vooral de gelaste plekken bij de achterschokbrekers maken me niet vrolijk. Komt dat nou omdat de uiteindelijke waarde van een gerestaureerde Saab niet opweegt tegen de kosten van het zorgvuldig inlassen van stukken?
Ik herken het wel m.b.t. spuitwerk. Met enige regelmaat zie ik overgespoten auto's met ongeveer zelfde vraagprijzen van klassieke Saabs waarvan na "volledige restauratie en overspuiten" je na al enkele jaren weer craquelé of zelfs roest ziet. Onlangs was op TV Oost een korte reportage van een restaurateur in (ik dacht) Wesepe. Die gaf aan dat een (in zijn ogen) goede volledige restauratie die uitbesteed wordt alleen financieel uit kan voor auto's met een marktwaarde van 150keuro of meer, eenvoudigweg vanwege
1. uren x tarief
2. soms (erg) hoge materiaalprijzen vanwege schaarse aanbod.

Mogelijk dat je bevinding met het 1e punt te maken heeft.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 07 okt, 2021 15:16

MvR schreef:
di 05 okt, 2021 15:46

Daarnaast, ik kan niet lassen. Wel, niet goed genoeg zoals ik zou willen. Meer bakken-en-braden wat ik doe...
Koop een 2ehands MIG apparaat en begin gewoon, het is niet zo moeilijk als je denkt, je lijkt me technisch genoeg om het te leren. Volg eventueel een hobby lascursus aan een vmbo of zo.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 07 okt, 2021 16:01

[]

Dank voor het gestelde vertrouwen! En: briljante geesten denken hetzelfde op hetzelfde moment. Ik zat net op de fiets en bedacht me dat rustbusters.nl vroeger lascursussen gaf. Ga zo even kijken!
Reden: Onnodige quote

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 07 okt, 2021 18:46

John schreef:
do 07 okt, 2021 14:57
Ik herken het wel m.b.t. spuitwerk. Met enige regelmaat zie ik overgespoten auto's met ongeveer zelfde vraagprijzen van klassieke Saabs waarvan na "volledige restauratie en overspuiten" je na al enkele jaren weer craquelé of zelfs roest ziet. Onlangs was op TV Oost een korte reportage van een restaurateur in (ik dacht) Wesepe. Die gaf aan dat een (in zijn ogen) goede volledige restauratie die uitbesteed wordt alleen financieel uit kan voor auto's met een marktwaarde van 150keuro of meer, eenvoudigweg vanwege
1. uren x tarief
2. soms (erg) hoge materiaalprijzen vanwege schaarse aanbod.

Mogelijk dat je bevinding met het 1e punt te maken heeft.
150k-norm? Nou dan blijft er weinig werk meer over. Er zijn relatief weinig auto's met die waarde. Gelukkig zijn er velen die uitgaan van 'een hobby kost geld'. En: wat is zijn uurtarief? Kom je bij Porsche Classic Center in Heteren, dan betaal je voor het werk van de stagiair al een 'advocaten-tarief'.

Mijn Porsche 914 had 17 jaar stilgestaan bij een Nederlands echtpaar dat in Spanje woont. 17 jaar in een kurkdroge garage omdat hij het niet meer deed. Letterlijk 2 handen vol onderdeeltjes waren er voor nodig om 'm weer aan de praat te krijgen. Prijs van die onderdelen? Bijna 5000 euro!!! Porsches argument: "We verkopen alles of-the-shelf, meneer. U bestelt het en de volgende dag is het op uw adres. We hebben alles op voorraad!" Mijn argeloze argument: "Er zit toch een VW-motor in?" "Ja, maar Porsche heeft het blok onder handen genomen en nog maar 7 onderdelen zijn uitwisselbaar. Denk boutjes en pakkingen..."

Op zo'n manier wordt restaureren inderdaad duur.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 07 okt, 2021 20:10

MvR schreef:

Wat ik zoek, is allereerst een 95. Eventueel gelast, maar dan wel met foto's van het werk. Hoe het is gedaan enz.... Mijn hoop gaat uit naar een clublid die zijn/haar 95 wil verkopen.
Heb je deze al bekeken/overwogen?

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/sa ... 2120830961

Afbeelding

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 07 okt, 2021 21:03

MvR schreef:
Aan alle auto's die ik tot nu toe heb gezien is gelast. Op zich niet erg, maar het is vaak heel amateuristisch (kunstzinnig?) gedaan. Vooral de gelaste plekken bij de achterschokbrekers maken me niet vrolijk. Komt dat nou omdat de uiteindelijke waarde van een gerestaureerde Saab niet opweegt tegen de kosten van het zorgvuldig inlassen van stukken? Of...? Het kan ook zijn dat mijn eisen te hoog zijn? Komt daarbij dat sommige verkopers (met name handelaren) denken dat ze de 'holy grail' aan het verkopen zijn, met prijzen die alleen gerechtvaardigd zijn voor uitmuntende auto's.
Het zijn ook allemaal auto's van 40+ jaar oud. Dus op zich niet zo gek dat aan veel exemplaren gelast is. Je noemt zelf al een aantal antwoorden. Daarbij denk ik dat het veel mensen niet uitmaakt, zolang het maar functioneel is. Als je mensen de keuze geeft: 500 euro laswerk op APK-niveau, of 2500 euro op niveau "onzichtbaar" (vakwerk dus) denk ik dat 95% kiest voor de goedkope optie, al dan niet noodzakelijk (voor veel mensen gaat het bij behoorlijk laswerk al snel over een (aanzienlijk deel van een) maandsalaris, of meer. En ongetwijfeld niet zelden met het idee: "het komt me nu niet uit dus ik herstel het nu goedkoop maar later ga ik...". Maar later komt nooit want de auto wordt uiteindelijk verkocht of komt stil te staan of men laat het simpelweg zo. Immers, de prioriteit is er af zolang het APK-waardig is. En er is aan een oude auto bijna altijd zoveel te doen, dat je niet vrijwillig dingen opnieuw gaat doen. Dus inderdaad, een eindeloze berg prutswerk tegenover een selecte hoeveelheid vakwerk. Maar waar is dat niet zo, zou ik haast zeggen. En op zich is er ook niks mis mee, niet iedereen heeft zin om zeg 25.000 euro (tot véél meer) uit te geven aan een semi-concours restauratie van een Saab. Er zijn zat leuke auto's die "rijdend" gehouden worden, al dan niet met beperkte middelen. En eerlijk gezegd vind ik dat altijd nog leuker dan dat ze "op en top" gerestaureerd "moeten" zijn en waarbij het enige alternatief de shredder is. Tussen zwart en wit zit een groot grijs gebied (en in dat gebied speelt een deel van jouw zoektocht zich nu kennelijk af). Geduld wordt vast beloond, de door jou gewenste auto is al gebouwd, dat staat in elk geval vast. Overigens is het mijns inziens wel zo leuk als je in elk geval kunt zien dat een auto gebruikt is. Amerikaans gerestaureerde exemplaren kunnen mij zelden bekoren (goed bewaarde tijdcapsules wél). Succes met de zoektocht in ieder geval! :bluethumb:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 07 okt, 2021 21:17

[]

@ Sapphire: Helemaal waar wat je schrijft. Misschien heb ik de lat (te) hoog liggen vanwege mijn TR. Dat is volgens de taxateurs wel een heel mooi exemplaar. Ik doe niet mee aan 'miss-verkiezingen voor auto's', maar ik durf met droge ogen te beweren dat die auto hoog zou eindigen.

Je geeft wel stof tot nadenken. En we zetten de zoektocht voort - ook al vis ik in een heel klein vijvertje. Want hoeveel 95s zijn er nog op kenteken in NL?

@ Ronnes: ik zag 'm een paar weken maar was 'm vergeten! Dus dank voor je tip. Ik heb de verkoper een mailtje gestuurd. Kent iemand deze auto? De resto is a een paar jaar geleden gedaan en ondertussen heeft 'ie meerdere eigenaren gehad. Maakt de kans op 'bekendheid' hier wel groter, dunkt me.

M.
Reden: Onnodige quote

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 07 okt, 2021 21:19

MvR schreef:
do 07 okt, 2021 18:46
150k-norm? Nou dan blijft er weinig werk meer over. Er zijn relatief weinig auto's met die waarde.
Een Saab liefhebber uit CH heeft me laten weten dat het tot in de puntjes laten restaureren van een 92 in Nederland pakweg 50 duizend euro kost, zover is die rekening ondertussen wel opgelopen.

Hoeveel mag in die context een perfect exemplaar kosten? Of misschien nog beter, een tijdscapsule met beperkte, maar mooie patina?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 07 okt, 2021 21:25

MvR schreef:
do 07 okt, 2021 21:17
@ Sapphire: Helemaal waar wat je schrijft. Misschien heb ik de lat (te) hoog liggen vanwege mijn TR. Dat is volgens de taxateurs wel een heel mooi exemplaar. Ik doe niet mee aan 'miss-verkiezingen voor auto's', maar ik durf met droge ogen te beweren dat die auto hoog zou eindigen.
Het scheelt ook per merk wat er nog te krijgen is (zeker voor de oudjes) en welk niveau je mede daardoor kunt halen. Ik weet dat het ontzettend kostbaar is een Porsche of Mercedes bijvoorbeeld te restaureren met louter nieuwe delen, maar het kán wel. (Een aantal Engelse merken is ook veel voor te krijgen, al dan niet aftermarket). Volvo en BMW hebben ook nog heel veel leverbaar. En op zich mogen we niet klagen met de Saabjes, maar dat is wel echt veel beperkter wat je kunt krijgen (ik ken zeer goed de weg) en welke kwaliteit.

Ik ben over het algemeen aanhanger van het motto: "beter duur dan niet te koop", dan kan ik altijd nog zelf de keus maken of ik het er voor (over) heb. Kan soms wel jaloers kijken dat een vriend van me met een '72 Mercedes 280 SE gewoon alles nieuw kan krijgen, en doorgaans nog snel ook (1 dag vaak). Heeft uiteraard z'n prijs, maar is wel echt een paradijs omdat je áltijd de kwaliteit kunt halen die je wenst (onder voorbehoud financiering dan, net als bij een woning :D). En het scheelt een hoop opslagruimte (want je hoeft niets te kopen "wanneer het toevallig eens voorbij komt", waarvan je een groot deel uiteindelijk niet gebruikt).

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 07 okt, 2021 21:29

Henk-Jan schreef:
do 07 okt, 2021 21:19
Een Saab liefhebber uit CH heeft me laten weten dat het tot in de puntjes laten restaureren van een 92 in Nederland pakweg 50 duizend euro kost, zover is die rekening ondertussen wel opgelopen.

Hoeveel mag in die context een perfect exemplaar kosten? Of misschien nog beter, een tijdscapsule met beperkte, maar mooie patina?
Ja, dat van die 50k zal zeker kloppen als ik zie hoeveel een bevriende restaurateur qua uren al in de auto gestopt heeft die ik hierboven al liet zien (donkerblauwe op de bok).

Ik denk zelf aan een max aanschafprijs van 12 tot 15K, iets uitloop, maar dan moet het echt een hele mooie zijn. Daarboven vind ik het 't niet meer waard (Dus niks van Imparts...) Houd ik nog wel rekening met onverwachte bijkomende kosten bovenop de aanschaf. Qua kleur doet die gele het wel voor mij. Vind ik een mooie kleur!

Ben wel benieuwd bij wie die CH'er het wil laten doen. Stuur me maar een PB als ik 'm in contact moet brengen met de mij bevriende restaurateur.

M.

Plaats reactie