stoelverwarming sinds 19XX ??
-
op
- Donateur (4x)

stoelverwarming sinds 19XX ??
Vanaf welk bouwjaar zat er stoelverwarming in de 96/95?
En wanneer is het fasten seatbelts lampje erin gekomen?
En wanneer is het fasten seatbelts lampje erin gekomen?
-
MvR
- Geregistreerd lid
Re: stoelverwarming sinds 19XX ??
Stoelverwarming vanaf model jaar 72.
Fasten Seatbelts vanaf het moment dat er rolgordels gemonteerd werden (die guillotine-dingen van Klippan); ik denk vanaf modeljaar 74. (Mijn modeljaar '73 95 heeft nog van die grijze spaghetti-dingen die overal slingeren en niet prettig zitten als je ze om hebt).
EDIT: Even opgezocht in Gunnar Sjögrens boek The Saab Way: het is inderdaad 1974 en voor sommige markten ook achter rolgordels in 1975.
Fasten Seatbelts vanaf het moment dat er rolgordels gemonteerd werden (die guillotine-dingen van Klippan); ik denk vanaf modeljaar 74. (Mijn modeljaar '73 95 heeft nog van die grijze spaghetti-dingen die overal slingeren en niet prettig zitten als je ze om hebt).
EDIT: Even opgezocht in Gunnar Sjögrens boek The Saab Way: het is inderdaad 1974 en voor sommige markten ook achter rolgordels in 1975.
-
op
- Donateur (4x)

Ok, thanx!
Dan zit er dus ergens een stroomkabel in de vloer. Die ga ik eens zoeken (en vinden hoop ik)
Dan zit er dus ergens een stroomkabel in de vloer. Die ga ik eens zoeken (en vinden hoop ik)
-
MvR
- Geregistreerd lid
Voor de verwarming of de gordels? Ik neem aan verwarming (getuige je onderschrift onder je postings: 95-1972). Wat is het modeljaar van je auto (chassisnummer 957X..... waarbij de X het modeljaar aangeeft); daar draait het om.
Je kunt ook even aan de binnenkant van het zekeringenkastje kijken: op de tabel staat welke zekering iets zekert. Dan weet je ook snel genoeg of 'stoelverwarming' dat lijstje staat. Het is een kabeltje met aan het uiteinde een vrij grote stekker. Is eigenlijk niet te missen. Ik heb die van mij niet aangesloten. In mijn eerste 96 ook niet (die was van '76). De enige keren dat ik hem wel had aangesloten, was in de Elfstedenwinters van '85 en '86. De warmte is, laten we zeggen, 'intens'. Standje BBQ.
Edit: zie nu dat je al geschreven hebt wat het MY is
Je kunt ook even aan de binnenkant van het zekeringenkastje kijken: op de tabel staat welke zekering iets zekert. Dan weet je ook snel genoeg of 'stoelverwarming' dat lijstje staat. Het is een kabeltje met aan het uiteinde een vrij grote stekker. Is eigenlijk niet te missen. Ik heb die van mij niet aangesloten. In mijn eerste 96 ook niet (die was van '76). De enige keren dat ik hem wel had aangesloten, was in de Elfstedenwinters van '85 en '86. De warmte is, laten we zeggen, 'intens'. Standje BBQ.
Edit: zie nu dat je al geschreven hebt wat het MY is
-
op
- Donateur (4x)

het is 9573....., dus MY 73. Dan moet ik zeker stoelverwarming voorbedraad hebben.
-
op
- Donateur (4x)

Voor de fasten seatbelts zou je dan een nieuwe bedrading moeten maken en ook een lampje in het dashboard. Er gaan klippans in en daar zit al een stekkertje aan. De bestuurdersstoel is simpel daar moet altijd de gordel dicht, maar bij de bijrijdersstoel moet er dan een voeler onder geloof ik. Dat lijkt me wel lastiger om te maken als het er niet op zit.
-
MvR
- Geregistreerd lid
[q]
Volgens mij klopt wel wat je schrijft.
Overigens heeft alleen de bestuurdersstoel verwarming. Ergens heb ik in mijn achterhoofd dat de stekker van mijn huidige auto's stoelverwarming kleiner is dan die van mijn eerste 96 (Ik verkocht die in '86, dus niet echt parate kennis...). Een grotere stekker - met meer aansluitingen(?) - zou kunnen betekenen dat de bedrading van de 'fasten seatbelts'-aanduiding meeliep in die bedrading van de bedrading in de stoel. Ik denk dat Johan T. dat wel weet.
M
Volgens mij klopt wel wat je schrijft.
Overigens heeft alleen de bestuurdersstoel verwarming. Ergens heb ik in mijn achterhoofd dat de stekker van mijn huidige auto's stoelverwarming kleiner is dan die van mijn eerste 96 (Ik verkocht die in '86, dus niet echt parate kennis...). Een grotere stekker - met meer aansluitingen(?) - zou kunnen betekenen dat de bedrading van de 'fasten seatbelts'-aanduiding meeliep in die bedrading van de bedrading in de stoel. Ik denk dat Johan T. dat wel weet.
M
Reden: onnodige quote
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Deze voeler is niet meer dan een schakelaartje, een kettinkje en een spiraalveer. Schakelaar zit aangesloten tussen de massa-aansluiting van het "Fasten Seatbelts" lampje. Schakelaar zit bevestigd tussen het midden van het zitvlak en het chassis van de stoel. Als er iemand plaatsneemt op de passagiersstoel gaat de schakelaar contact maken met de massa, lampje gaat branden. Als de "guillotine" dan gesloten wordt, wordt de massa-aansluiting terug onderbroken en het lampje gaat uit. Soortgelijke schakelaar zit ook onder de passagiersstoel bij de 99/900:op schreef: ↑di 09 nov, 2021 21:46... bijrijdersstoel ... een voeler...
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Dit is het schema van de stoelverwarming en riemen, zit in één kabelboom;

Hele kabelboom, van onder het dashbord langs ventilatiekoker over de vloer naar onder de stoelen;

Onder de stoelen;

blauw/groen aan trekschakelaartje #57 onder rechter (pass.) stoel
blauw/zwart aan rechter klippan #59
groen/geel/zwart aan linker klippan #58
geel (dik)/zwart aan stoelverwarming (links)
geel (dun)/bruin aan lampje #56
geel (dik)/bruin plug naar zekering 8
zwart aan massa op balk onder linker stoel

Hele kabelboom, van onder het dashbord langs ventilatiekoker over de vloer naar onder de stoelen;

Onder de stoelen;

blauw/groen aan trekschakelaartje #57 onder rechter (pass.) stoel
blauw/zwart aan rechter klippan #59
groen/geel/zwart aan linker klippan #58
geel (dik)/zwart aan stoelverwarming (links)
geel (dun)/bruin aan lampje #56
geel (dik)/bruin plug naar zekering 8
zwart aan massa op balk onder linker stoel