check engine niet uit te lezen
-
busy
- Donateur (4x)

check engine niet uit te lezen
Ik heb vandaag bij bekende SAABspecialist in Vinkeveen een foutcode proberen uit te laten lezen. Er kwam een melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden. De foutcode kon dus niet uitgelezen worden. Nu wisten zij te vertellen dat als je je contact aanzet dat je dan aan het knipperen van het check engine lampje (frequentie) kon af lezen op internet wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik heb mij kleurendoof gezocht en niets kunnen vinden. Welke 9000 kenner weet dit? (moet de bedrading sowieso checken)
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Re: check engine niet uit te lezen
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php" onclick="window.open(this.href);return false;
contact aanzetten, systeem-zelftest (bulb check) afwachten en dan het check engine-lampje in de gaten houden en tellen hoe vaak het knippert. zie ook de grafiek in bovenstaande link.
KKDWD.
contact aanzetten, systeem-zelftest (bulb check) afwachten en dan het check engine-lampje in de gaten houden en tellen hoe vaak het knippert. zie ook de grafiek in bovenstaande link.
KKDWD.
-
busy
- Donateur (4x)

Re: check engine niet uit te lezen
Het is foutcode 7 fuel-air mixture. Wat zou er dan kapot kunnen zijn? Ik rij op lpg. Is het luchtmassameter?
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Re: check engine niet uit te lezen
het piefje dat de fuel/air-mixture meet, hoeft niet kapot te zijn, het kan zijn dat het systeem buiten zijn bandbreedte meet. ik heb het ook eens gehad met een 9-3 op LPG. het check engine-lampje brandde continu, maar ik merkte niets aan de motor. sterker: als het lampje uit was (wat af en toe voor kwam), leek het alsof de motor beroerder liep. ik heb 'm een keer uit laten lezen en het bleek de LMM te zijn die buiten de randwaarden mat. ik heb er een jaar mee gereden en een jaar tegen dat lampje aan zitten kijken.
dus als je niks aan de motor merkt, zou ik me er niet zo druk om maken. 9000s zijn trouwens vanaf 1993 met de TechII uitleesbaar.
dus als je niks aan de motor merkt, zou ik me er niet zo druk om maken. 9000s zijn trouwens vanaf 1993 met de TechII uitleesbaar.
-
9000-95
- Donateur

Re: check engine niet uit te lezen
lmm heb je niet dus die is het zeker niet
De foutcode geeft aan dat de benodigde mengsel adaptatie te groot is. De ecu berekent de luchtmassa en op grond daarvan wat de inspuittijd moet zijn om lambda=1 te draaien. Vervolgens corrigeert de ecu aan de hand van het lambda sonde signaal het mengsel zodat de motor ook echt lambda 1 draait. Dat levert een adaptatiefactor op. Als de benodigde adaptatie een bepaalde waarde overschrijdt (dacht 25%) dan krijg je deze foutmelding.
Mogelijke oorzaken: luchtlekken, problemen met het mengsel door afwijkingen in brandstofdruk of lekke injectoren, afwijkingen in gasklep potmeter of map sensor of temperatuursensoren etc.
Het punt is dat zowel trionic als de lpg ecu (indien G3) adapteren. En als de ene linksaf gaat moet de andere rechtsaf om dat weer recht te trekken. En kan dat er toe leiden dat de boel uit de range loopt zonder dat er feitelijk wat mis is.
Dus eerste wat ik zou doen: resetten van trionic en lpg ecu, kwestie van de accu een minuutje los. Dan afwachten of de code terugkomt na verloop van tijd. Zoniet dan vergeten en lekker doorrijden.
Als de code wel terugkomt is er echt iets aan de hand en wordt het pas tijd om verder te zoeken. Eerste stap dan is resetten en een weekje op benzine rijden om de lpg installatie uit te sluiten.
De foutcode geeft aan dat de benodigde mengsel adaptatie te groot is. De ecu berekent de luchtmassa en op grond daarvan wat de inspuittijd moet zijn om lambda=1 te draaien. Vervolgens corrigeert de ecu aan de hand van het lambda sonde signaal het mengsel zodat de motor ook echt lambda 1 draait. Dat levert een adaptatiefactor op. Als de benodigde adaptatie een bepaalde waarde overschrijdt (dacht 25%) dan krijg je deze foutmelding.
Mogelijke oorzaken: luchtlekken, problemen met het mengsel door afwijkingen in brandstofdruk of lekke injectoren, afwijkingen in gasklep potmeter of map sensor of temperatuursensoren etc.
Het punt is dat zowel trionic als de lpg ecu (indien G3) adapteren. En als de ene linksaf gaat moet de andere rechtsaf om dat weer recht te trekken. En kan dat er toe leiden dat de boel uit de range loopt zonder dat er feitelijk wat mis is.
Dus eerste wat ik zou doen: resetten van trionic en lpg ecu, kwestie van de accu een minuutje los. Dan afwachten of de code terugkomt na verloop van tijd. Zoniet dan vergeten en lekker doorrijden.
Als de code wel terugkomt is er echt iets aan de hand en wordt het pas tijd om verder te zoeken. Eerste stap dan is resetten en een weekje op benzine rijden om de lpg installatie uit te sluiten.
-
busy
- Donateur (4x)

Re: check engine niet uit te lezen
Ah weer wijzer. Accu er eerst maar eens af dan en dan zie ik weet verder. Dank jullie wel voor de uitgebreide uitleg!
-
9323
- Donateur (2x)

Re: check engine niet uit te lezen
Je hebt de koppakking vervangen toch? Heb je de massakabels teruggezet achterop de cilinderkop, tussen het inlaatspruitstuk?
-
busy
- Donateur (4x)

Re: check engine niet uit te lezen
Dacht het wel, check engine iets van de laatste 2 dagen. Controleer het morgen om het uit te sluiten.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: check engine niet uit te lezen
mooie uitleg van 9000-95, het kan dus veel oorzaken hebben blijkt daar uit.
-
busy
- Donateur (4x)

Re: check engine niet uit te lezen
Even een terugkoppeling. Alle vacuumslangen gecontroleerd, zijn al van silliconen en vervangen. Accu methode toegepast en de melding blijft nu weg. Dank voor jullie input. Ik meld mij weer als ik er niet uitkom.
-
mvm9ck
- Donateur (4x)

Re: check engine niet uit te lezen
Ik had precies hetzelfde, CE lampje knipperen in series met als laatste 9x, "internal ECU fault". De Tech2 bleef hangen op "Establishing Communications". De positieve accupool losgehaald en na een half uurtje er weer aan (lunch genuttigd intussen) en voila, geen geklaag meer. Was ook weer uit te lezen en had "no fault codes stored".
Wat was er gebeurd? Ik had de accu geladen met een druppellader met beide accukabels er nog op. Dat moet kunnen met een druppellader van goede kwaliteit lees ik overal, de druppellader bootst immers de generator na - als hij van het rijden niet stuk gaat dan ook niet van de druppellader zo is de gedachte. Ik heb een Draytek multifunction lader en hij was behoorlijk duur. Maar kennelijk gooi je zo toch wel de interne datastruktuur van de ECU zodanig overhoop dat er en reset aan te pas moet komen.
Wat was er gebeurd? Ik had de accu geladen met een druppellader met beide accukabels er nog op. Dat moet kunnen met een druppellader van goede kwaliteit lees ik overal, de druppellader bootst immers de generator na - als hij van het rijden niet stuk gaat dan ook niet van de druppellader zo is de gedachte. Ik heb een Draytek multifunction lader en hij was behoorlijk duur. Maar kennelijk gooi je zo toch wel de interne datastruktuur van de ECU zodanig overhoop dat er en reset aan te pas moet komen.
-
9000-95
- Donateur

Re: check engine niet uit te lezen
Bekend probleem. Veel laders gebruiken schakelende voedingen, die kunnen veel hoogfrequente stoorspanningen op het boordnet drukken waar elektronika van over de zeik raakt. Vooral als de filtercondensatoren in die voedingen slechter worden.
Dat zie je tegenwoordig ook bij de "betere" merken, omdat ook dat spul nu eenmaal allemaal uit China komt en vaak voorzien is van Chinese kwaliteit elco's die na een paar weken al de esr specs niet meer halen. DC meet je dan nog gewoon de juiste spanning, maar zet er maar eens een scope op...
Dat zie je tegenwoordig ook bij de "betere" merken, omdat ook dat spul nu eenmaal allemaal uit China komt en vaak voorzien is van Chinese kwaliteit elco's die na een paar weken al de esr specs niet meer halen. DC meet je dan nog gewoon de juiste spanning, maar zet er maar eens een scope op...