APK afgekeurd - Kentekenplaat verlichting

2010-2012
gudmundje
Donateur
Donateur

APK afgekeurd - Kentekenplaat verlichting

Bericht door gudmundje » di 14 dec, 2021 20:06

De 9-5 is op zijn 11e verjaardag afgekeurd wegens defecte kentekenplaatverlichting. Weet iemand welke lampjes erin moeten en waar de zekering zit ? den probeer ik eerst zelf te herstellen.

NickyKB
Geregistreerd lid

Re: APK afgekeurd - Kentekenplaat verlichting

Bericht door NickyKB » di 14 dec, 2021 21:23

Via de site van Osram kan je per voertuig alle type lampjes vinden welke erin zitten. Erg handig is mij gebleken :).

https://www.osram.de/apps/gvlrg/en_COM

Even snel spieken zie ik dat het C5W zou kunnen zijn. Correct me if im wrong though.

Dave
Geregistreerd lid

Bericht door Dave » di 14 dec, 2021 23:50

Het SSHC (saab self healing system) werkt niet?

Volgens mijn herinnering en ook volgens de site van Osram is het W5W, die zijn overal te verkrijgen Auto5, Brezan, elke afdeling auto onderdelen van een DHZ zaak...

Ik dacht dat het torx schroeven waren, voorzichtig losdraaien, bij mij waren de koppen hëel hard geroest waardoor ik ze bijna niet los kreeg, heb ze nadien vervangen door nieuwe schroeven. Het doorzichtige plastiek afdekplaatje zal waarschijnlijk blijven plakken, dan even voorzichtig wringen met een fijne platte schroevendraaier en het komt zo los. Lampje kan je er dan uittrekken. Ik zou ze meteen alle twee vervangen, kans is anders groot dat je volgende week toch alles nog eens moet herhalen.

Was de glaasjes ook eens af langs de binnenzijde, zal in de loop der tijd wel al wat stof gepakt hebben.

Simpel klusje met veel voldoening.

Hieronder nog de iets minder leuke opties:
Als je geen andere problemen ondervindt en je hebt een break dan zal geen kabelbreuk zijn in die rubber doorvoer links van je kofferdeksel. Een zekering kan ook misschien nog maar daar kan ik je niet direct mee helpen, of het zou in het oranje relais moeten zitten die in de zekeringbak in je motorruimte zit. Even wisselen met een Saabist uit de buurt of uit je eigen stal om te controleren. Het relais open prutsen en de verbindingen opnieuw even vloeibaar laten worden met een soldeerbout kan dan ook nog een oplossing zijn.

Succes!

NickyKB
Geregistreerd lid

Bericht door NickyKB » wo 15 dec, 2021 1:17

Aan z’n avatar te zien ben ik van de nieuwe 9-5 uit gegaan. De vehicle finder van Osram laat dan de C5W zien ipv de W5W’s van het oudere type 9-5.

Dave
Geregistreerd lid

Bericht door Dave » wo 15 dec, 2021 6:57

Owjaa en we zitten in de 9-5 NG afdeling, dan zit ik er kompleet naast.... Maar in de handtekening is er sprake van een 9-5 classic. Gudmundje over welke auto gaat nu?

Peter van den Heuvel
Geregistreerd lid

Bericht door Peter van den Heuvel » wo 15 dec, 2021 8:18

En de garage kon dat klusje van 5 minuten niet zelf doen ? Nu een nieuwe afspraak, rekening mee houden etc.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » wo 15 dec, 2021 15:18

voor een klusje van 5 minuten ga ik niet naar de garage eh :-)

Thanks voor de tips!

is idd c5w/ Weet er ook iemand waar de zekering zit ?

ps: De 9-5 NG was al meteen een classic ;-)

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » ma 20 dec, 2021 19:12

Afgekeurd vanwege een lampje die daar niet even tijdens de apk wordt vervangen?

Verdorie man, wat wordt een 9-5NG mooi oud!
Ik vergeet met enige regelmaat dat zo’n auto al meer dan 10 jaar oud is.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 21 dec, 2021 8:03

en weer het volle pond betalen straks? ach ja de garagist heeft het ook moeilijk maar hier win je geen klanten mee.

Wimpie9-3Aero
Geregistreerd lid

Bericht door Wimpie9-3Aero » di 21 dec, 2021 9:54

Ik kan me vergissen, maar denk dat Gudmundje in België woont.
Bij ons gebeurt de keuring niet in een garagebedrijf, maar bij een officieel keuringsstation, een overheidsinstantie.
Die gaan dus geen lampjes vervangen :D
En die hebben lak aan klantenbinding. Je MOET jaarlijks naar de keuring (een paar uitzonderingen daar gelaten).

Groeten

Wim

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 21 dec, 2021 10:53

weer wat geleerd!
Maar dan had ik toch de opvallende zaken zelf ff gecheckt voordat ik hem naar de apk bracht.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 21 dec, 2021 11:26

En soms gaat zo'n lampje net kapot op weg naar het keuringsstation :idea:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 21 dec, 2021 11:33

rutgerreinier schreef:
ma 20 dec, 2021 19:12
Afgekeurd vanwege een lampje die daar niet even tijdens de apk wordt vervangen?
Er zijn genoeg keuringsstations die niks anders doen dan keuren, dan krijg je dit soort dingen ook. Is gewoon een keuze die je maakt. Als de garage dingen gelijk wil vervangen voor APK schreeuwt de gemiddelde Nederlander moord en brand, maar als er niks vervangen wordt en strict gekeurd wordt is het ook weer niet goed :wow:

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » di 21 dec, 2021 14:16

Ja weet niet hoe alles daar is gegaan, maar er bestaat een telefoon (anders kan je die bij mij bestellen) voor overleg met de eigenaar te hebben over het wel en niet vervangen van apk gerelateerde dingen. Als de eigenaar er niet zelf bij is.

En Zeg nu zelf een lampje van de kentekenverlichting is nu niet zo duur en het kost ook weinig tijd.
Snap met grotere dingen wel dat je het niet op prijs stelt dat zoiets zonder overleg vervangen wordt…

Wimpie9-3Aero
Geregistreerd lid

Bericht door Wimpie9-3Aero » di 21 dec, 2021 18:12

In België werkt het echt totaal anders dan in Nederland.
Ze mogen daar zelfs niets aan de auto doen. Ze moeten hem keuren in de staat waarin hij wordt voorgereden.
Vanaf dit jaar zijn ze op vele zaken nog strenger geworden, onder meer op verlichting.

https://www.autoveiligheid.be/autokeuri ... ke-keuring

Groetjes
Wim

Plaats reactie