Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Bummer
Geregistreerd lid

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Bummer » wo 22 dec, 2021 19:33

@ turbopilot

Setje Tesla huis accu's kopen en op de paneeltjes aansluiten :shrug: (Of BMW - kun/mag je zelf uitbreiden)

@ Koen K

Toestemming vragen of je de accu's mag laten vervangen bij de fabrikant, door een Tesla-dealer... :facts: Ik ga mijn pappie en mammie ook niet vragen of ik mijn haar mag laten knippen, kom op!?! :headbang2:

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » wo 22 dec, 2021 20:01

Men is tot de vaststelling gekomen dat verwarming op batterijen in electrische voertuigen geen goede oplossing is, dan toch maar beter een standkachel op diesel:
https://www.tubantia.nl/auto/schone-ele ... &auth_rd=1

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 22 dec, 2021 20:12

Accu pakket en pv , domme investering zolang je nog kunt salderen.

Met zijn allen Aan de smartgrid is een beter idee.
Denk dat de meest leaserijders het ding bij thuiskomst aan de lading koppelen.

Smartgrid komt vanzelf als we straks allemaal aan de slimme meter zitten en slim wordt dan verschillende tarieven op verschillende momenten.
Het gratis Salderen gaat dan ook “opgelost” worden en goedkoper wordt het nooit meer.

daniel 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door daniel 9-3 » wo 22 dec, 2021 21:13

Het salderen is idd nog steeds het goedkoopst en het makkelijkst om je investering terug te verdienen.

Panelen het nieuwe asbest? Ja schoon en fris is het niet met o,a tin, folie, metalen, aluminium etc

Maar ik denk dat als men nu vast zorgt dat het spul netjes kan worden afgebroken en deels kan worden hergebruikt het beter is als asbest.
En dat is uiteindelijk ook schadelijk als er kleine deeltjes vrijkomen.

Ik denk dat menig schilder, verf spuiter en of bouwvakker ook genoeg nare ziektes krijgen door de nevel, dampen en stof dat ze dagelijks binnenkrijgen.

Dat de verzekering moeilijk doet snap ik eigenlijk niet met 30 panelen. Veel is het niet, kans op brand is behoorlijk klein helemaal als je een goede installateur op zoekt. De kabels moeten dit makkelijk aan kunnen de code geel,oranje,rood is voor subsidie projecten met meer dan een x aantal megawatt. Jou installatie zal grofweg 11kilowatt zijn dit verdeel je ook nog over 3 fasen.

Voor de toekomst zal het wel lucratief zijn om accu’s te hebben en midden op de dag je auto op te laden. Iets met overschot en savonds je auto en thuis accu deels ontladen en het terug verkopen aan de leverancier. Dit spelletje is op grote schaal straks echt wel goede handel.

Maar om in topic te blijven.
Voorlopig pushen de grote merken en de overheid op elektrisch rijden.
Mijn idee is dat waterstof best een goed iets is. Alleen wordt er nog niet genoeg geïnteresseerd waardoor het minder interessant lijkt.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 23 dec, 2021 10:46

turbopilot schreef:
wo 22 dec, 2021 19:27
https://www.destentor.nl/regio/probleem ... ~a5d32a6d/
Deze exit en trolleybussen er voor terug halen vroeger kon het perfect met een bovenleiding.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 23 dec, 2021 10:49

Als het dan maar geen trein is , die hadden al moeite met 1 dag vorst en bevroren bovenleidingen :D

Straks nog een beetje sneeuw en de wissels zitten ook vast :wink:

Openbaar vervoer: brengt je heen op een plek waar je niet heen wilt, op een tijdstip die je niet uitkomt :O:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 23 dec, 2021 12:02

daniel 9-3 schreef:
wo 22 dec, 2021 21:13
Dat de verzekering moeilijk doet snap ik eigenlijk niet met 30 panelen. Veel is het niet, kans op brand is behoorlijk klein helemaal als je een goede installateur op zoekt. De kabels moeten dit makkelijk aan kunnen de code geel,oranje,rood is voor subsidie projecten met meer dan een x aantal megawatt. Jou installatie zal grofweg 11kilowatt zijn dit verdeel je ook nog over 3 fasen.

Voor de toekomst zal het wel lucratief zijn om accu’s te hebben en midden op de dag je auto op te laden. Iets met overschot en savonds je auto en thuis accu deels ontladen en het terug verkopen aan de leverancier. Dit spelletje is op grote schaal straks echt wel goede handel.

Maar om in topic te blijven.
Voorlopig pushen de grote merken en de overheid op elektrisch rijden.
Mijn idee is dat waterstof best een goed iets is. Alleen wordt er nog niet genoeg geïnteresseerd waardoor het minder interessant lijkt.
Ondertussen zijn er drie grote Duite steden die hun electrische bussen niet meer laten rijden na een reeks van branden en ontploofingen van bussen in de remise. Ontwerpfouten, of probleem met de accu- of laadtechniek an sich???

Waterstofauto's hebben minder grote accu's nodig. MInder laadtijd betekent minder langdurige laadprocessen met minder warmteontwikkeling. Daar zit qua veiligheid wel een voordeel, denk ik.

daniel 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door daniel 9-3 » do 23 dec, 2021 16:16

Brand door zonnepanelen is relatief laag. De meeste brandjes thuis worden veroorzaakt door de wasdroger.
Echter hoor je geen verzekering daar over.
Ik denk dat de mens nog een beetje moet wennen aan zonnepanelen en alle alternatieve energiebronnen.
Het moet gewoon nog een beetje inburgeren.

Voor accu’s en elektrische auto’s en bussen weet ik niet.

Waterstof is op zich zelf toch een redelijk onstabiel iets. Dus gevaarlijk bij een botsing en dergelijke. Tenminste dat is wat ik er van heb onthouden. Correct me if I’m wrong.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 24 dec, 2021 10:08

Zo was het niet bedoeld hoor. Ik viel de zonnepanelen in dat opzicht niet aan. Ik dacht even aan brandrisico in relatie tot de topic-kwestie. Waarvan ik nog steeds vindt dat de vraagstelling incompleet is. Alsof we uit 2 dingen moeten kiezen.
De kans door ondoordacht gebruik van een wasdroger lijkt mij, zonder cijfers te kennen, ook wel groter.

Ik weet niet of je nu nog van 'wennen" kunt spreken. Het aantal windmolenparken rukt aanzienlijk op. Alternatieven (m.u.v. zonnepanelen) lopen achter, door een wisselwerking aan onbekendheid en door tunnelvisie die aan het begin van deze eeuw is ontstaan. Er was een commissie die onze overheid moest adviseren welke kant op te gaan. (Op zich al vreemd om in het voorstadium van een energietransitie al keuzes te maken die zaken uit gaan sluiten, of niet?) De leider van die commissie besloot politici een deel van de opties te onthouden door deze zonder eenzelfde uitvoerige berekeningen van efficiëntie en leercurves in beschouwing te nemen. Hierdoor hebben die technieken en andere technieken die later ontwikkeld zijn een behoorlijk achterstand in ontwikkeling (de investeringen gaan sedertdien in hoofdzaak naar windmolens en zonnepanelen). Marktpartijen zijn ook gegroeid door fusie en opkoping, wat nog meer eenzijdigheid in de hand werkt.

Ik hoop van ganser harte dat er zowel bij politici/landelijke/provinciale overheden/energiebedrijven/autofabrikanten de oogkleppen worden afgezet en de focus veel breder wordt en meer zinvolle initatieven de financiëele ondersteuning krijgen die het verdient.

In 2007 besteedde Shell 4% van haar winst aan duurzame ontwikkeling. Ik mag hopen dat dat vertienvoudigt is/wordt. In hun Annual Report 2020, lukt het me niet om daar een percentage uit te vissen. Er wordt voornamelijk gesproken over doelstellingen. En dan vooral in vage termen. Men heeft bijvoorbeeld de lonen van 16.500 medewerkers voor 6-8% van hun salaris aan het behalen van duurzame doelstellingen gekoppeld. Tja, ...

Natuurlijk is Shell in de basis een Olie- en gasproducerend bedrijf. En dat mag. Maar als men naar "Zero emissions by 2050" wil, dan had men sinds die 4% van de winst in 2007, inmiddels wel duidelijke doelmatige plannen ontwikkeld met percentages die in jaarrapporten boekdelen spraken. De gerechtelijke uitspraak van het verloren proces, ligt er niet voor niets. Ik ben beniewd of de boodschap van het proces in het rapport over 2021 of 2022 waarneembaar als aangekomen te lezen zal zijn of dat men de koers van verweer boven die van praktische ommezwaai naar duurzame brandstoffen om gaat zetten. Electrisch gaat het in ieder geval allemaal niet worden. Dat snapt Shell wel. Tijd om de wonden van het proces te likken en de 'trucendoos' eens flink open te trekken.

Ik hoop in 2022/2023 een nieuw type brandstof/benzine bij de pomp te kunnen tanken, die schoner verbrand en de EV-hype drastisch afzwakt en het percentage Bio-aandeel in dieselbrandstoffen sterk toeneemt. (Ik zag in Duitsland een stickertje van maximaal 7%, wat natuurlijk veel te weinig is). Misschien moet Shell de boeren bij gaan staan.

https://reports.shell.com/sustainabilit ... roach.html

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » vr 24 dec, 2021 11:27

Leuk topic, jammer dat ik hem nu pas opmerk.

Goed dat je dat zegt over de verschillende opties, Steve-O. We hebben absoluut niet de luxe om nee te zeggen tegen welke duurzame optie dan ook. Helaas is er geen enkele oplossing waar geen nadelen aan kleven. Veel mensen lijken dat wel te denken, als je het gemak ziet waarmee sommige oplossingen door hun worden afgeserveerd. Daar komt bij dat de gemiddelde mens drastisch onderschat hoe groot het probleem en de opgave zijn, blijkens ook dit onderzoek: https://www.nvde.nl/nvdeblogs/nederland ... e-energie/

Velen lijken nu te denken dat diepe geothermie de oplossing gaat zijn. Dat komt slechts voort uit de naïviteit dat het nog niet wordt gedaan en we de nadelen nog niet ontdekt hebben.

We gaan het alleen redden als we alles tegelijk doen. En elektriciteit opwekken uit zo veel mogelijk bronnen, ook voor transport, en waterstof voor industrie en transport, en warmtenetwerken gevoed uit zo veel mogelijk bronnen voor verwarming gebouwen, en, en...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 24 dec, 2021 12:12

In het regeerakkoord is een 'voetnoot' opgenomen over dat we weer met kernenergie aan de gang gaan in Nederland.
Prof. Dr. A. Lubach van de universiteit van Emmeloord gaat het Ministerie voor Kernenergie leiden.

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » vr 24 dec, 2021 17:08

:D Ik denk dat de lokale Groen Links fractie in Zeewolde zo’n kerncentrale ook wel ziet zitten.

Maar Holthausen biedt ondernemers aan om het bestelwagenpark om te bouwen naar waterstof. Zouden we daar op het forum niet een groupbuy van kunnen maken?

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » vr 24 dec, 2021 17:15

Ik denk dat de techniek nog wat volwassener en de prijs wat lager moet worden.

daniel 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door daniel 9-3 » vr 24 dec, 2021 19:00

Ik ben helemaal eens dat we niet van 1 alternatief kunnen krijgen wat we nodig zijn.

Ik ben van mening dat we echt verder moeten kijken dan wind en zon.

Steve ik had het ook niet als aanval gezien. Maar dacht dat andere lezers het misschien verkeerd gingen zien/lezen.

En ja er is nog veel kortzichtigheid niet alleen vwb alternatieve energie. De politiek is op dit moment in mijn ogen te druk met brandjes blussen en verliezen common sense. Ik wil absoluut niet zeggen dat ze er een zooitje van maken, want ik zou ook tekort schieten. Maar op een bepaald niveau mag je meer verwachten van bepaalde mensen of groepen.

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » vr 24 dec, 2021 22:53

daniel 9-3 schreef:
vr 24 dec, 2021 19:00
Ik ben van mening dat we echt verder moeten kijken dan wind en zon.
Ik mag toch echt hopen dat je dan niet doelt op kernenergie. Want als Fukushima en Tjsernobil ons wel iets geleerd hebben, is dat dat toch echt niet een energiebron is waar we onze kinderen en generaties daarna mee op willen schepen.

Plaats reactie