Zwakke punten Suzuki Jimmy? Ervaringen, tips?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Bummer
Geregistreerd lid

Re: Zwakke punten Suzuki Jimmy? Ervaringen, tips?

Bericht door Bummer » za 01 jan, 2022 8:42

Is deze ook zeker te mooi…

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 01 jan, 2022 10:13

Zeker! En een fijne prijs ook.

Ben gisteren wezen kijken bij de groene. Ziet er goed uit. Wel wat dingetjes, maar niks overkomelijks. Fatsoenlijke onderhoudsbeurt zal zeker helpen. Vraagprijs is wel iets hoger dan die rode op de foto.

Op het laatste moment kreeg ik nog een tip: probeer er eentje te vinden zonder trekhaak. Dan hoef je niet bang te zijn dat iemand in het verleden de aandrijflijn heeft geprobeerd te 'verwoesten'. En: een nieuwe trekhaak is goedkoper dan een nieuwe koppeling!

Die groene heeft idd geen trekhaak. Mooi.

Menno

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 01 jan, 2022 10:19

niks overkomelijks
?

:)

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 01 jan, 2022 11:09

Sowieso een nieuwe distributieriem (doe ik bij iedere 2e hands auto; ook al zit het binnen de marge vd kms.
Verder: verse remolie en verse koelvloeistof.
Ik vervang bij iedere 2e hands auto die ik koop, ook altijd alle zekeringen. Voor exemplaren die er ook in horen. Door ervaring wijs geworden…

En natuurlijk een onderhoudsbeurt qua remmen enz.

Apk is van afgelopen oktober, gedaan bij een dealer en sindsdien is er niet veel meer mee gereden.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 01 jan, 2022 14:33

Mijn ervaring met Jimny's is puur gebaseerd op een paar eilandtochten op Kos. Een had 15.000 km en een permanent uitgeschakelde 4wd. Daarvan waren aandrijfassen gedemonteerd.

De tweede had gigantisch veel onbalans. Zo erg dat harder rijden als zestig niet verantwoord was.

De derde was heerlijk. Klom goed alle steile bergjes en zandweggetjes naar de diverse verborgen strandjes en baaitjes op.

Maar veel van wat ik daar hoorde van de eigenaren van de verhuurbedrijven was dat ze veel storingen hadden in de 4wd

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 01 jan, 2022 15:52

[]Testritje toonde geen onbalans boven de 80km/hr. Dat is een goed teken.

Wanneer je van 2H naar 4H schakelt, moet de auto helemaal stil staan. Anders is het 'einde bak'. Vaak gaat het daar al mis met huurbakkies. De originele vrijloopnaven werken op vacuüm. Als je de 4-wiel aanzet, gaat er een stoompje naar een klep die voor vacuüm zorgt. Zoals je kunt raden, gaat het daar vaak mis. Er is een ombouwset te koop: naar handmatig (net als de Samurai). Zo'n set is rond de 250 euro inclusief ombouw. We gaan zien wat 'ie doet (of niet).
Reden: Quote verwijderd

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 01 jan, 2022 16:10

Best wel geld voor een auto in de bos.

Ik heb een (leger) jeep, is wel handig bij het hooien en heel mooi weer, anders de 900 cabrio
Maar verder is een trekker handiger en ja als je die hebt is een shovel voor erbij ook een must, eenmaal in bezit wil je nooit meer zonder :D

Als je je hem alleen voor het bos gaat gebruiken, lijkt mij een trekker een betere optie, die heeft ook een hef

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 01 jan, 2022 17:11

[]In de vergelijking tussen auto en trekker heb je helemaal gelijk.

Maar we hebben momenteel maar 1 auto voor dagelijks gebruik. Dat was in de Covid-jaren met 100% thuiswerken geen probleem. Maar langzaamaan wordt het wel een probleem. Ook nog omdat we studerende kinderen hebben waarvan er 1 is die een interessante bijbaan heeft die hem ieder weekend naar de randen van Nederland doet verkassen. Daar kom je niet met de trein. Dus als hij de auto leent, hebben we niets bij huis. Als ik de Jimny alleen zou willen hebben voor in het bos, dan zou ik het kenteken ook meteen schorsen!

En als ik zwaarder materieel nodig heb, vraag ik mijn buurman die vervolgens een breedgrijzende puber-met-trekker/shovel/verrijker/...-rijbewijs op me af stuurt voor de leuke klussen. Vinden die mannen prachtig op zaterdagmiddag of een zomeravond. 20 euro p.p. of, als hij 18 is, een krat Grolsch en iedereen is tevreden.

Overigens, ik vind '...best wel geld voor een auto in het bos...' wel grappig op een forum dat voor een groot deel gevuld wordt met alles (inclusief kosten) van een 2e, 3e, 4e of zelfs 5e Saab die ook geld kosten. Wanneer ik een 96 van 2x zo duur aan zou schaffen, zou je wrs niet schrijven '... best wel duur voor weer een klassieker erbij...'

Het ligt er maar aan waar je je geld aan uit wilt geven.

Deze kreeg ik trouwens van een kennis die in Devon woont, vlak bij Plymouth. Mooi gebied, supersteile landweggetjes tussen de weilanden. Zijn boerderij ligt ten zuiden van Plymouth in Bovisand. Zijn ervaring is dat de Jimny verder komt dan zijn Bobcat...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Reden: Quote verwijderd

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 01 jan, 2022 18:21

Ik dacht dat je hem alleen in het bos ging gebruiken en dan zou ik het persoonlijk handiger vinden om het in een trekker te investeren omdat je er dan meer aan hebt.

Maar goed, je hebt gelijk als je zoiets koopt als 2e auto, maar dan zou het ook weer leuk zijn als de kap er gedeeltelijk af zou kunnen, met mooi weer nog meer fun.

En hoeveel auto’s je bezit maakt mij niet uit.

Volgens mij staat de teller hier op 24 en dan komen de shovel, trekker en de jeep er nog bij :mrgreen:
overigens ik ben 40 jaar geleden met niks begonnen
:wink:

MvR
Geregistreerd lid

Zwakke punten Suzuki Jimmy? Ervaringen, tips?

Bericht door MvR » di 04 jan, 2022 17:50

En... gekocht.

Vandaag opgehaald bij de verkoper. Met de trein naar zijn woonplaats, daar opgepikt op het station, overgeschreven en met de Suzuki naar huis. Ruim een uur terugrijden. Geen enkele bijzonderheid onderweg.

Thuisgekomen kreeg ik een hoop bijval van mijn vrouw die 'm geweldig vindt. En dat hoor ik niet vaak van haar als het om auto's gaat...
Vervolgens naar een vertrouwde garagist gereden om voor alle zekerheid toch te laten checken wat ik mogelijk over het hoofd heb gezien. Dus... donderdag alle oliën vervangen inclusief remolie en ook nieuwe koelvloeistof. Voor alle zekerheid de multiriem vervangen en de spanrolletjes en waterpomp evenals de distributieriem; ik kon geen bewijs vinden dat dit al eens gebeurd was. Prijzen van onderdelen zijn ongelofelijk laag. Nieuwe multiriem-vervangset (met spanrolletjes) en een waterpomp. Onderdelenprijzen zijn ongekend laag voor deze auto. Mooi!

Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 04 jan, 2022 18:14

O, hier wordt ik helemaal enthousiast van!
En die kleur maakt het af: boswachter-groen :O:
Heel veel plezier en geluk gewenst ermee
(wie weet tot ziens op Modderpoel.nl :D )
Let wel even op dat er zo te zien wegbanden onder zitten, dat geeft comfort on road maar vermindert de tractie off road)

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 04 jan, 2022 18:53

[q]

Ja, dat heb ik al gemerkt op een weiland met nat gras waar ik de 4x4 testte!
Modderpoel… vorige week een account aangemaakt maar geen reactie van de beheerder dat hij mijn account ontsluit
Reden: onnodige quote

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 04 jan, 2022 19:29

Hm, modderpoel is wel rustig de laatste tijd, maar een week wachten op de Admin is wel héél rustig ja :cry:
Hoe liep t af met het zompige grasveld? Kwam je er op eigen kracht weer uit, of waren er hulptroepen nodig?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 04 jan, 2022 20:17

[q]

Nou zo zompig is het op de Veluwe (+26m NAP) nou ook weer niet... Dat lukte wel. Maar je beschouwing en mijn ervaring van vanmiddag sluiten wel op elkaar aan. Ff nadenken hoe ik dat ga aanpakken.
Reden: onnodige quote

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » do 06 jan, 2022 14:26

Leuke wagen zo'n Jimny!
grappig ook te merken dat hier 4x4 liefhebbers rondhangen, mijn naam El-Barro is spaans voor "Modder" de naam die ik mijn (Spaanse) Samurai had gegeven.
voor het extreem offroad gebruik ging er in de Jimny's een tussenbak van een Samurai.
hieronder nog even een plaatje van El-Barro!

Afbeelding

Plaats reactie