Motorombouw

2010-2012
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Motorombouw

Bericht door 72sonett3 » do 28 apr, 2022 7:54

Marius0404 schreef:
wo 27 apr, 2022 21:40
Dus als je de komende 10 jaar lekker 250k kunt rijden,...
De vraag is of je de komende 10 jaar nog met een diesel mág rijden.
DionHPT schreef:
wo 27 apr, 2022 20:12
… een goede investering...
Het zijn onderhoudskosten, geen investering.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 28 apr, 2022 8:14

72sonett3 schreef:
do 28 apr, 2022 7:54
De vraag is of je de komende 10 jaar nog met een diesel mág rijden.
Het gaat hier echter om een benzinemotor.
72sonett3 schreef:
do 28 apr, 2022 7:54
Het zijn onderhoudskosten, geen investering.
Het is mijns inziens zowel onderhoud als een investering in de auto nog een tijdlang (zo) probleemloos (mogelijk) te houden voor de toekomst. Preventief onderhoud, zo je wilt.

“Een investering is een opoffering in geld, tijd of mankracht (personeel) ten behoeve van een doel dat pas op langere termijn wordt behaald.” (Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Investering)

Doel lijkt mij in dit geval zorgen dat de auto nog lang kan rijden en tegelijkertijd voorkomen dat het een minder betrouwbare, 'bodemloze put' wordt.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 28 apr, 2022 8:47

Dan is het ok.
DionHPT schreef:
wo 27 apr, 2022 20:12
...
Ik heb afgelopen jaar al meerdere TiDs moeten vervangen... Bekend probleem bij de A20DTH
Ik dacht dat het om een diesel ging.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 28 apr, 2022 9:59

U-Poll schreef:
wo 27 apr, 2022 9:06
...
Nota bene: ik snap heel goed dat niet iedereen het eens is met mijn keuze om een 11 jaar oud hok van een nieuwe motor te voorzien voor tig euro! Dat is echt prima! Voor mij is het een keuze waar ik helemaal achter sta - al is het voornamelijk om emotionele redenen.
Geen rare gedachte!
Ik zou ook best graag alvast een nieuw V6 blok op de plank leggen mocht het zover komen, een kettingwissel kost al (meer dan?) de helft van een nieuw blok :-S+

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » do 28 apr, 2022 10:07

Vyv schreef:
do 28 apr, 2022 9:59
Geen rare gedachte!
Ik zou ook best graag alvast een nieuw V6 blok op de plank leggen mocht het zover komen, een kettingwissel kost al (meer dan?) de helft van een nieuw blok :-S+
Het schijnt wel dat de 2.8 zescilinders minder schaars zijn.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 28 apr, 2022 10:15

Vyv schreef:
do 28 apr, 2022 9:59
Het is mij ook ter ore gekomen dat een nieuw haldex diff. zonder eLSD amper meer kost dan een haldex service elke paar jaar... (in CH dan) Hoewel ik voor de gemeenschap er natuurlijk niet graag diffs. doorjaag, kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je in zo'n geval liever een service wat uitstelt en (zolang voorradig) een nieuw diff. op de plank legt. Aan de ene kant kan je je afvragen of je daarmee het bestand aan differentiëlen te snel uitdunt, aan de andere kant kan je ook speculeren dat een verhoogde vraag evt. het produceren van die dingen financieel interessant houdt. :lol:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 28 apr, 2022 11:06

U-Poll schreef:
wo 27 apr, 2022 9:06
... ik snap heel goed dat niet iedereen het eens is met mijn keuze ...
Niemand hoeft het daarmee eens te zijn, het is jouw keuze.
Een andere, jongere, 2ehands Saab of ander merk kopen kost meer dan een nieuwe motor. Als alternatief had je de oude motor nog kunnen laten reviseren, dan was die ook weer nieuw.

Ombouwen naar elektrisch was geen optie? :)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 28 apr, 2022 11:14

72sonett3 schreef:
do 28 apr, 2022 8:47
Ik dacht dat het om een diesel ging.
Ik snap de verwarring, maar dat was een zijspoor over de auto van gudmundje, die wat problemen heeft waarop Dion reageerde dat zij al een aantal van die (diesel)motoren vervangen hebben.

Marius0404 reageerde echter op de opmerking van DV 9-3 die inhaakte op de opmerking van de topicstarter over diens auto die reeds 11 jaar oud is, dat dat helemaal zo oud nog niet is.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 28 apr, 2022 11:35

Ik zag aan de foto dat het in ieder geval geen tweetakt of V4 was... Mijn Saab kennis gaat niet veel verder na 1980 :D

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » zo 01 mei, 2022 10:41

72sonett3 schreef:
do 28 apr, 2022 11:06
Ombouwen naar elektrisch was geen optie? :)
:lol:

Gewoon een goede keuze U-poll, das investeren in een flinke smile voor zo’n 10 jaar lang en elke dag!

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » zo 01 mei, 2022 19:22

Victor Muller zal trots op je zijn! :D

lier
Geregistreerd lid

Bericht door lier » zo 01 mei, 2022 20:51

Ik zal het morgen aan Victor doorgeven. Baal dat ik mijn 9-5 niet meer heb. Had er overigens een 2.8 in gelegd!

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » zo 01 mei, 2022 22:51

Wat een goed plan!

Ik herinner mij dat in het onderhoudsschema van de Saab 99 bij de 400.000 km beurt stond: blok vervangen 8)

Dus het ís ook gewoon onderhoud. Het is niet heel duur, het is heel duurzaam!

Doe je de versnellingsbak ook of leg je er een op de plank?

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » vr 06 mei, 2022 20:29

Hoe gaat het met de transplantatie?

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 09 mei, 2022 22:03

De ombouw gaat maandag 30 mei (met gehele week) gebeuren! De garage is alles aan het voorbereiden. De NG weet nog van niks ... dat vertel ik natuurlijk pas de zondag er voor.

Ondertussen ... de kilometerstand maar eens 'gratis' verhogen, een lang weekend tripje naar Heppenheim (D) gemaakt, mét de NG natuurlijk. Weer een extra bevestiging wat een heerlijk beest het toch is. Tuffen op de autobahn:

Afbeelding

Plaats reactie