De Yellow Ambragul 96V4
-
jota
- Geregistreerd lid
Re: De Yellow Ambragul 96V4
De lampjes van de km teller zitten in houdertjes in de klok geduwd. Misschien zijn ze eruit. Even checken de ene zit naast de onderste 3 lampjes, de andere schuin bovenin. Met je hand erachter en inderdaad via dashboardkastje kijken wat je doet. Gepriegel maar lukt je zeker. Even lampje richtingaanwijzer controleren. Is die goed dan zit het inderdaad in type clignoteur
-
Paulus9-3
- Geregistreerd lid
Daarmee gaat dat wel lukken. Dankjewel.
Maar eerst, tja als je een niet rijdende auto koopt vanwege de waterpomp kun je van alles verwachten.
Na twee korte ritjes vandaag ben ik vanavond de stad uitgeweest en mooi een stuk gereden. Hoe meer de motor op bedrijfstemperatuur komt, hoe beroerder het wordt. Schokken en denderen. Veel kabaal met gasgeven en geen stationair toerental meer.
Ik vermoed voetpakking van de carburateur of inlaatspruitstukpakkingen. Wat moet ik hoeveel aan pakkingen hebben als ik daarmee aan de slag ga?
Morgen met afgekoelde motor eerst goed diagnose stellen. Hopelijk zijn de spruitstukken zelf niet gescheurd.
Wordt vervolgd..
Maar eerst, tja als je een niet rijdende auto koopt vanwege de waterpomp kun je van alles verwachten.
Na twee korte ritjes vandaag ben ik vanavond de stad uitgeweest en mooi een stuk gereden. Hoe meer de motor op bedrijfstemperatuur komt, hoe beroerder het wordt. Schokken en denderen. Veel kabaal met gasgeven en geen stationair toerental meer.
Ik vermoed voetpakking van de carburateur of inlaatspruitstukpakkingen. Wat moet ik hoeveel aan pakkingen hebben als ik daarmee aan de slag ga?
Morgen met afgekoelde motor eerst goed diagnose stellen. Hopelijk zijn de spruitstukken zelf niet gescheurd.
Wordt vervolgd..
-
Funky Dude
- In memoriam †
Ik zou gewoon een complete pakkingset bestellen als het inderdaad aan pakkingen ligt.
Controleer ook op vuil in de benzinetank, -pomp, -leiding en carburateur (standaard filter zit helaas na de brandstofpomp)
De temperatuur meter zou in 15 tot 30 minuten rijden op "N" moeten staan.
Wat voor kabaal bedoel je? Mechanisch, uitlaat, hoogtoerig of iets anders? Doe eens een compressie-meting.
Hoelang is er nog mee gereden met kapotte waterpomp?
Controleer ook op vuil in de benzinetank, -pomp, -leiding en carburateur (standaard filter zit helaas na de brandstofpomp)
De temperatuur meter zou in 15 tot 30 minuten rijden op "N" moeten staan.
Wat voor kabaal bedoel je? Mechanisch, uitlaat, hoogtoerig of iets anders? Doe eens een compressie-meting.
Hoelang is er nog mee gereden met kapotte waterpomp?
-
Paulus9-3
- Geregistreerd lid
Het geluid is als lekke uitlaat. Het lijkt nog beter op het geluid van een Citroën GS met losse kopbouten. Voor degene die de luchtgekoelde boxer kennen. Of als bougies die er maar half inzitten.
Het is geen mechanisch geluid uit het blok zelf. Gelukkig!
En ook dat slecht lopen lijkt op echt een lekkage in de inlaat.
Het is geen mechanisch geluid uit het blok zelf. Gelukkig!
En ook dat slecht lopen lijkt op echt een lekkage in de inlaat.
-
jota
- Geregistreerd lid
De auto heeft 1 inlaatspruitstuk die ik in 40 jaar sleutelen aan een 96 nog nooit gescheurd heb gezien. Pakking wil wel eens lekken, maar dat is meestal olie bij ontstekingshuis in de buurt. Ik zou de motor laten lopen en rond de carburateur met remmenreiniger spuiten om te kijken wanneer hij in toerental verandert. Dat duidt op lekkage op de plek waar je spuit. De auto heeft volgens mij net een nieuwe uitlaat dus daar kan in principe niet veel mis mee zijn, of hij heeft hem onder teveel spanning gemonteerd en is hij onderaan bij de ronde trommeltjes van de voordemper gescheurd. Dat gebeurt nog wel eens. Pakkingen aan het uitlaatspruitstuk ook even controleren.
-
Paulus9-3
- Geregistreerd lid
Een controle met remmenreiniger levert geen vermoeden van valse lucht op.
De uitlaat is inmiddels vast vastgezet.... (...)
Ga nu beginnen met kleppen stellen, bougies en kabels. Die zijn erg oud. En ook nog een nieuwe thermostaat, want die vertrouw ik niet.
Daarna verder met puntjes etc, en kijken wat daarvan de winst is. Nu eerst maar de basis in orde maken, dan verder met de carburateur reinigen en kijken wat de afstelling dan doet.
De uitlaat is inmiddels vast vastgezet.... (...)
Ga nu beginnen met kleppen stellen, bougies en kabels. Die zijn erg oud. En ook nog een nieuwe thermostaat, want die vertrouw ik niet.
Daarna verder met puntjes etc, en kijken wat daarvan de winst is. Nu eerst maar de basis in orde maken, dan verder met de carburateur reinigen en kijken wat de afstelling dan doet.
-
Paulus9-3
- Geregistreerd lid
De kleppen stonden allemaal veel te strak. Ze zijn gesteld, de klepdeksels hebben weer een verse pakking.
Nieuwe bougies, kabels. Morgen konen puntjes, condensator, rotor en kap binnen. De punten zijn helemaal ingebrand en veel krapper dan 0.4mm.
De thermostaat vervangen is een drama. Het huisje wat met drie bouten vast zit, een bout afgebroken. Deze geprobeerd te verwijderen met een schroefextractorset, breekt ook af. Nu de bout afgezaagd, uitboren en proberen om nieuw draad te tappen. Anders gaat er een helicoil in.
Bij de nieuwe thermostaat zit een nieuwe pakking voor het thermostaathuis. Deze heeft aan een kant een "sticker" zitten om te monteren. Dat ken ik niet. Is dat handig? En blijft dat waterdicht?
Nieuwe bougies, kabels. Morgen konen puntjes, condensator, rotor en kap binnen. De punten zijn helemaal ingebrand en veel krapper dan 0.4mm.
De thermostaat vervangen is een drama. Het huisje wat met drie bouten vast zit, een bout afgebroken. Deze geprobeerd te verwijderen met een schroefextractorset, breekt ook af. Nu de bout afgezaagd, uitboren en proberen om nieuw draad te tappen. Anders gaat er een helicoil in.
Bij de nieuwe thermostaat zit een nieuwe pakking voor het thermostaathuis. Deze heeft aan een kant een "sticker" zitten om te monteren. Dat ken ik niet. Is dat handig? En blijft dat waterdicht?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
De voorste bout breekt idd vaak af. Je kunt hem uitboren en vervangen door een langere bout met moer er onder, er hoeft dan geen helicoil in.
Je kunt de andere twee bouten vervangen door ingelijmde draadeinden, met moer aan de bovenkant.
Hetzelfde voor de boutjes aan de bovenkant van de kleppendeksels, in het inlaatspruitstuk. Daarvan gaat de schroefraad ook vaak stuk.
Je kunt de andere twee bouten vervangen door ingelijmde draadeinden, met moer aan de bovenkant.
Hetzelfde voor de boutjes aan de bovenkant van de kleppendeksels, in het inlaatspruitstuk. Daarvan gaat de schroefraad ook vaak stuk.
-
jota
- Geregistreerd lid
Pakking kun je gebruiken. Rubberen ring niet. Ik heb speciaal in Duitsland passende rubberen ringen besteld
-
Paulus9-3
- Geregistreerd lid
Het was niet de voorste bout, maar eentje waar geen moer onder kon. Gelukkig dat de klepdeksels zonder probleem los kwamen.
Nu een helicoil, en dat zit goed vast.
Nu een helicoil, en dat zit goed vast.
-
Paulus9-3
- Geregistreerd lid
Met de nieuwe contactpunten wil ik de ontsteking netjes afstellen. Kan dat statisch met een proeflampje?
-
jota
- Geregistreerd lid
Dat kan. Merktekens voor op distributie deksel tegen over elkaar zetten met poelie merkteken tegenover streepje op deksel die verlengd doorloopt. Boutje aan voet ontstekingshuis iets losdraaien. Auto op contact. Spanningzoeker op min van bobine en draaien aan ontstekingshuis tot lampje op aan/uit punt zit. Dan heb je hem redelijk op tijd staan
-
redmervand
- Donateur (6x)

Ik heb eventueel ook wel een stroboscoop lamp en digitale ontstekingshoekmeter voor je te leen in apeldoorn.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Elektronische ontsteking is beter en makkelijker af te stellen.
-
Paulus9-3
- Geregistreerd lid
Gisteren een proefrit gemaakt. Ontsteking netjes afgesteld met de merktekens, met nieuwe puntjes rotor kap kabels bougies.
En gestrand..... na eerst goed lopen, zeker 20 kilometer fijn gereden met de 96. reed echt prima.
Bonkend en knallend en backfire maar de auto in de berm gezet.
In het donker niet meer gekeken wat er aan scheelt. Naar huis gesleept, want wachten op de anwb zou 2 uur duren
Hopelijk zijn enkel de punten verschoven, iets anders weet ik ook niet.
Eerst moed en zin verzamelen.
En gestrand..... na eerst goed lopen, zeker 20 kilometer fijn gereden met de 96. reed echt prima.
Bonkend en knallend en backfire maar de auto in de berm gezet.
In het donker niet meer gekeken wat er aan scheelt. Naar huis gesleept, want wachten op de anwb zou 2 uur duren
Hopelijk zijn enkel de punten verschoven, iets anders weet ik ook niet.
Eerst moed en zin verzamelen.