Iemands ouwe blauwe bekende?

1967-1980
KoninK
Geregistreerd lid

Iemands ouwe blauwe bekende?

Bericht door KoninK » do 06 okt, 2022 20:32

Het saabvirus laait weer op, en na meer dan een jaar in een 9-5 estate te hebben gereden heb ik mijn oog laten vallen op een 96 uit 1977.
Leuk als tweede auto, lekker goedkoop op lpg rijden, en natuurlijk vanwege dat een 96 gewoon heel gaaf is.
Ooit begonnen met een gele 96, dus dan is blauw geen verkeerde kleur voor een tweede 96.
Binnenkort dus kijken, ik zag dat deze al een aantal eigenaren heeft gehad door de jaren heen en vroeg me af, misschien ooit van een forummer geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Re: Iemands ouwe blauwe bekende?

Bericht door MvR » do 06 okt, 2022 20:52

Niet de mijne, maar wel een leuke! Laat hier weten hoe je avonturen gaan!

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » do 06 okt, 2022 21:10

Dit is wel een Camping-Gaz Edition! Heel leuk! er zit al wel roest aan, dus er moet een verse apk bij verkoop op en je moet ook de bodem en de 'torens' van de wielophanging voor erg goed controleren. Deze bouwjaren kunnen verschrikkelijk roesten :wow:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 06 okt, 2022 22:11

Mijn '77 96 heeft dezelfde blauwe kleur, en kenteken -RU- in het midden.

Afbeelding

KoninK
Geregistreerd lid

Bericht door KoninK » ma 10 okt, 2022 13:10

Dit weekend even wezen kijken bij het campingaz blikje...
Buiten erg veel oppervlakte roest, paar geplamuurde delen waar ik niet met mijn vinger in mocht prikken.
Helaas bij de voeten en achterin onder de achterbank wat losliggende roestsnippers....
Wielophanging was nog hard en de kokers ook, is ooit wel aan gelast en dat zat goed dik in de tectyl.
Blokje liep wel mooi, starten op lpg en schakelen en rijden en remmen ging allemaal moeiteloos, zo gaaf om na 20 jaar weer eens in een 96 gereden te hebben.
4 jaar geleden is er een boel aangepakt voor de apk zag ik in de keuringsrapporten, sindsdien elke apk weer het reparatieadvies dat er overmatige vloeistoflekkage is van "overige vloeistoffen", dat zal geen olie, brandstof, koelvloeistof of remvloeistof zijn lijkt me, en de elke apk terugkerende reparatie van de ruitensproeier doet me vermoeden dat dat systeem zijn beste tijd gehad heeft.

Maar nu, de ratio en de emotie vol in conflict, want concoursstaat gaat deze nooit meer worden, maar er elke dag mee naar je werk tuffen maakt weer dat je een band krijgt ermee natuurlijk, en dan begint het opknappen weer.
En elke dag de grauwe file opvrolijken met deze smurf is natuurlijk ook een publieke service.
Uiteraard geen enkele foto gemaakt, veel te afgeleid door al dat blauw.

Even een reality-check, afgaande op de foto's wat zouden de forum leden betalen voor deze smurf?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 10 okt, 2022 15:47

Even een reality-check, afgaande op de foto's wat zouden de forum leden betalen voor deze smurf?
Eerlijk antwoord? Weinig.

96s vanaf midden jaren '70 roest(t)en al in de folder. Heeft te maken met de kwaliteit van de gebruikte lak. Ik heb het idee dat Finse auto's (kun je zien aan het chassis#) wat beter zijn. 'Dik in de tectyl' is geen pré: je kunt niet zien wat er onder zit... Vooral de schokbrekerpunten achterin de kofferbak zijn heel moeilijk aan te pakken. Er zit daar zoveel gebogen plaatwerk dat het haast ondoenlijk is om de vorm er precies in te krijgen. Iets te veel roest wegslijten en je bent het overzicht kwijt. Het in een complexe auto om aan te lassen.

Qua motor: start een koude motor (moet echt koud zijn!) en zet de motor direct weer uit zodra 'ie loopt. Draai het contact onmiddellijk weer om zonder te starten en wacht hoe lang het duurt voordat het oliedruklampje weer gaat branden. Hoe langer dat duurt, hoe beter de staat van de (balansas)lagers. Maar er is meer: zijn de distributietandwielen al eens vervangen? Zijn de cilinderkoppen gedaan om goed op gas te lopen (harde klepzittingen). Noodzaak voor goed rijden op gas.

Misschien is het toch nog wel een idee om iemand mee te nemen voor een tweede bezichtiging. Iemand met recente 96-ervaring.

Terug naar mijn eerste opmerking: 'weinig'. Kijk hier eens: https://www.autowereld.nl/saab/96/gl-v4 ... 1665409670 Voor 4600 euro ziet 'ie er niet slecht uit! Kan vast wat goedkoper. Vgs mij was Karssen ooit Saabdealer in Driebergen.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » ma 10 okt, 2022 17:10

Helaas bij de voeten en achterin onder de achterbank wat losliggende roestsnippers....
Dit doet vermoeden dat de bodem zeer slecht is, onderaan het brandschot is een beruchte plek.
In combinatie met de overige door jou genoemde punten lijkt me dit een project om op leeg te lopen. Hooguit interessant voor iemand die zelf kan lassen en er de ruimte, tijd en middelen voor heeft om dit goed aan te pakken en 'm voor een paar honderd euro kan kopen.
Als je echt voor een 96 wil gaan, gooi dan wat lijntjes uit bij de bekende adresjes.

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » ma 10 okt, 2022 17:44

@MvR: Dat 96s vanaf midden jaren '70 al in de folder roestten, is mij te kort door de bocht. Ze zijn wel roestgevoeliger dan de types uit de jaren daarvoor, met als belangrijkste boosdoener een grijze 'plastic' laag ONDER de lak. Daar ontstonden/ontstaan na verloop van tijd kleine scheurtjes in, waardoor er vocht onder kon/kan komen, enzovoorts. Ik ben (eerste) eigenaar van een V4 uit 1980. Die auto staat er nog steeds goed onderhouden (dát is belangrijk), on-gerestaureerd en erg fris bij.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 10 okt, 2022 17:47

De "oppervlakkige roest" op het achterspatbord en de deur rechts doen mij vermoeden dat het helemaal niet zo oppervlakkig is en er onder veel meer roest zit.
Ik denk dat ik zo ongezien niet meer dan €1500-2000 zou bieden.

De balansaslagers kun je checken door de poelie op & neer te bewegen. Als er voelbaar ruimte in zit is het mis.
LPG koppen moet je ook zeker van zijn. Hebben ze een rekening van de ombouw?

Als je geen MIG set hebt en niet kan lassen en het plaatwerk moet uitbesteden, dan wordt het een dure restauratie.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 10 okt, 2022 19:33

Willem13 schreef:
ma 10 okt, 2022 17:44
@MvR: Dat 96s vanaf midden jaren '70 al in de folder roestten, is mij te kort door de bocht. Ze zijn wel roestgevoeliger dan de types uit de jaren daarvoor, met als belangrijkste boosdoener een grijze 'plastic' laag ONDER de lak. Daar ontstonden/ontstaan na verloop van tijd kleine scheurtjes in, waardoor er vocht onder kon/kan komen, enzovoorts. Ik ben (eerste) eigenaar van een V4 uit 1980. Die auto staat er nog steeds goed onderhouden (dát is belangrijk), on-gerestaureerd en erg fris bij.
Eerste eigenaar! Da's al een unicum. En zonder roest. Ook bijzonder. Ik had ook kunnen schrijven: 'roest(t)en harder dan een Alfa uit die tijd'. Maar ik weet waar nog een prachtige donkerblauwe Alfasud Sprint staat. Zonder roest. Wat ik wil zeggen: uitzonderingen zijn er altijd, gelukkig. Maar meer dan 99% van de Saabs uit die tijd hebben de strijd tegen de roestduivel verloren. En ik ben bang dat deze Campinggaz-versie niet veel gelukkiger is.

Ik zie overigens graag een paar foto's van je auto! Is leuk, zo'n bijzondere.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 10 okt, 2022 19:34

72sonett3 schreef:
ma 10 okt, 2022 17:47
...€1500-2000...

Mee eens!!!

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 10 okt, 2022 21:30

Er zit nog apk op tot april 2024.
Dus heb je nog even om te sparen voor laswerk. Als hij niet lekt omdat er onder de raamrubbers gaten zijn geroest en hij kan onder een afdakje staan, kan je het gerust doen.

Droog staan onder de carport of in de garagebox vertraagt de roest nogal. Plekjes bijwerken met Bruno en lakstift + droog stallen vertraagt het roestproces nog meer.

Het is een leuke kleur en er zitten fijne stoelen in.

Als de auto nog in gebruik is, hoef j ook geen storingen door lange stilstand te verwachten. Als alles het doet, en je gebruikt hem regelmatig, blijft alles het ook wel doen.... meestal 8)

Zet hem nog wel op de brug bij een saabgarage waar nog 96-jes komen voor een indicatie van de lasnarigheid de komende jaren.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » ma 10 okt, 2022 21:38

KoninK schreef:
ma 10 okt, 2022 13:10
Buiten erg veel oppervlakte roest, paar geplamuurde delen waar ik niet met mijn vinger in mocht prikken.
Als dit al niet mag...
Hard weglopen!

KoninK
Geregistreerd lid

Bericht door KoninK » ma 10 okt, 2022 22:10

De kogel is door de kerk....
Het gaat hem niet worden, was ook wel een dwaas plan natuurlijk.
Ik heb ongeveer 400km per week te rijden en dan is betrouwbaarheid wel een vereiste.
Ook het niet droog kunnen stallen en klussen maakt het geheel niet aanlokkelijker.
Dat laatste maakt de aanschaf voor de leuk natuurlijk ook geen optie, want dan staat ie alleen maar weg te roesten.
Helaas pindakaas, eerst maar eens verhuizen, dan een klassieke saab zoeken.
Allen dank voor het meedenken en adviezen.

Mocht iemand dit campingaz blauwe smurfje onder zij of haar hoede wil nemen laat maar weten.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 11 okt, 2022 7:57

Ik denk dat je een verstandig besluit hebt genomen. Er komt er vast nog wel eens een op je pad. Tussen mijn huidige 95V4 en mijn vorige 96 zat ook 10 jaar.

Plaats reactie