Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 en weer door.

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
gj.stegeman
Donateur
Donateur

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 verdamper lek.

Bericht door gj.stegeman » do 04 aug, 2022 18:35

Had al zo'n vermoeden. Volgens mij is het wel zelf te doen, mits de pasvorm goed genoeg is.
Is dit het geval? Dus zagen.
Zie: https://saabwisonline.com/a2/9-3/1999/8 ... moving-73/

Als de verdamper van het type is met een eendelige leiding tussen de verdamper en de doorvoer in het schot, moet de leiding bij het verwijderen worden doorgesneden. Er moet dan een nieuwe verdamper worden gemonteerd.

Wat is het verschil tussen deze 2 verdampers, behalve de prijs:
Bij JenD
https://www.jendvandenbosch.nl/verdampe ... 95088.html

Bij RenD.
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... RD5047931N

Gaat wel wat kosten alles bij elkaar. Je hebt dan wel wat voor die paar dagen/weken dat het echt nodig is.
- Eerste keer vullen € 80 en binnen 3 weken leeg (Toch was het wel lekker een airco).
- Nacontrole en plaatsen van de droger € 65, droger was € 25
- Verdamper € 150
- Expansieventiel € 50
- Wat werk.
- Nog een keer vullen € 80

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 cabriodakleiding lek?

Bericht door gj.stegeman » ma 15 aug, 2022 17:55

Vandaag ging het dak niet meer goed dicht bij het laatste zetje. Thuis gekeken en onder de reservewielbak lag ineens olie.
Bij de kofferbakcilinder zag ik veel olie.
Na schoonmaken tankje bijgevuld (was helemaal leeg), dak open en dicht en toen weer kijken. Weer zeiknat.
Afbeelding
Ik vermoed dat een van de leidingen is gesprongen, want zoveel olie uit een lekkende dakcilinder lijkt mij onwaarschijnlijk.
Slang Dakcilinder slang A gezocht en blijkt tocht lastig te vinden zijn en nogal prijzig. Toen vond ik in een oud bericht deze:
https://www.cabriolet-roof-hoses.com/saab/ Heb meteen besteld slang A en slang X voor zo'n € 130. Nummer 21 en 23 op de tekening.

Afbeelding

Mochten de slangen toch niet het probleem zijn dan alsnog maar een nieuwe cilinder voor in de kofferbak bestellen.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 cabriodakleiding lek?

Bericht door gj.stegeman » wo 24 aug, 2022 19:20

Slangen zijn binnen. Zien er goed uit. Nu nog gaan monteren.
Zie: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... PUihxq3rFc
voor een handleiding.
Had ondertussen de cilinder al vervangen zonder succes.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 cabriodakleiding lek?

Bericht door gj.stegeman » za 15 okt, 2022 17:14

De slangen zitten er eindelijk op. Het dak werkt weer zonder lekkage van hydraulische vloeistof.
Met 2 man er aan werken is wel handig voor een extra handje. Een klus van een uurtje of 3.
Zonder de opvangzak te verwijderen kom je er goed bij via het luik en de kofferbak terwijl het dak dicht is.
De passing van de slangen is goed. Alleen slang A bleek te hebben gelekt in de bocht de deze slang maakt bij de cilinder in de kofferbak.

Afbeelding

Toch maar beide slangen vervangen.

Als nabrander: Klus klaar. Dak open, klusbroek uit en in de tas. De tas in de kofferbak. Kofferbak dicht en klaar om weg te gaan.
Waar zijn mijn sleutels?? In de klusbroek en dus in de kofferbak die dicht zat. Flink balen. Was in Aalsmeer en de reservesleutels liggen in Almere. Krijg dan maar de kofferbak van een cabrio open.

Gelukkig was de achterrugleuning nog niet in het slot gevallen en via het skiluikje de broek uit de tas kunnen wurmen.
Pfff. Dat was geluk hebben.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 achteruitrijcamera

Bericht door gj.stegeman » za 29 okt, 2022 19:24

Omdat het zicht naar achteren belabberd is vandaag een achteruitrijcamera geplaatst. Een BC 30. Deze werk samen met de Garmin navigatie.
Zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=bLz10pGkNFQ
Installatie was goed te doen. En het werkt. De camera en zender zijn goed te monteren in de kofferbakklep. Ook het afstellen is te doen.
Zie hier het zicht in het donker.
Afbeelding

En de plek van de camera.

Afbeelding

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Re:Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 zwarte raamrollen

Bericht door gj.stegeman » zo 13 nov, 2022 19:51

Had altijd last van gerammel en lekkage bij de bestuurdersdeur.
Raam stellen, invetten raamrubbers met vaseline, groene raamrol vervangen en het bleef rammelen en lekken.
Onderdelenvoorraad bekeken en ik had nog 2 zwarte raamrollen liggen.
Vandaag de ruit eruit gehaald en de 2 zwarte raamrollen vervangen (het was mooi weer en dan maar niet een rit maken met het dak eraf). Dacht altijd dat er maar 1 zwarte raamrol nodig was bij een cabrio.
Deur sluit nu strakker aan in de rubbers.
Morgen over wat drempels rijden en kijken of het echt heeft geholpen. Nu nog wachten op een regenachtige dag.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 zwarte raamrollen vervangen.

Bericht door klaasj » zo 13 nov, 2022 19:53

Is dat een beetje te doen die rollen vervangen. Zitten die ook op de achterramen

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 zwarte raamrollen vervangen.

Bericht door gj.stegeman » zo 13 nov, 2022 22:31

Voordeur heb ik deze gevolgd. Wat gepriegel, goed te doen.
https://saabwisonline.com/a3/9-3/2000/8 ... emove-455/

Achterruit links moet ik nog gaan vervangen (vervanger ligt nog in de schuur met een gaaf zijrubber). Nog niet aan toe gekomen. Geen idee of daar ook rollen inzitten.
https://saabwisonline.com/a3/9-3/2000/8 ... o-fit-486/

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 moeizaam starten en lage temperatuur.

Bericht door gj.stegeman » ma 05 dec, 2022 22:59

Laatste tijd wat moeizamer starten.
Een paar keer een lege accu tijdens het klussen terwijl de auto op het contact stond om de achteruitrijcamera te testen. Rijd vaak korte ritjes. Dus er gaat een nieuwe acccu in. Huidige accu heeft het zo'n 2 jaar uit gehouden.
Temperatuur komt ook niet meer op kwart voor negen en motor wordt niet meer warm. Denk dat de thermostaat open blijft staan. Nieuwe thermostaat heb ik nog ergens liggen. Ook deze ga ik vervangen.
Zo komt Jan Splinter door de winter.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 Accu en winter problemen.

Bericht door gj.stegeman » ma 05 dec, 2022 23:10

Ander probleem waar ik tegen aanloop is dat de achterruitverwarming het niet meer doet.
Vorig jaar ook niet, maar toen had ik een dakprobleem, waardoor de achterruitverwarming en de kofferbaksluiting het niet deed. De dakcomputer dacht dat het dak niet gesloten was en dus ook geen achterruitverwarming en kofferbaksluiting met de afstandsbediening.
De spiegelverwarming doet het wel en ik heb geen dakprobleem meer. Kofferbak gaat met de afstandsbediening open.
Ergens zit er een relais die de achterruitverwarming moet gaan inschakelen. Ben op zoek waar dat ding zit, want ik vermoed dat deze is gaan plakken.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » ma 05 dec, 2022 23:22

Doormeten met een multimeter wordt ook lastig of het wel stroom krijgt.
Kan de achterruitverwarming wel gaan inschakelen. Om fatsoenlijk bij de aansluiting te komen van de achterruitverwarming moet je de 5e boog omhoog halen en dan wordt door de dakcomputer de achterruitverwarming uitgeschakeld en krijgt geen stroom. Is hiervoor een truc. Uitlezen met Tech2.
Vraag mij af of dit soort dingen uit te lezen is. Denk het niet.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Re: Re:Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 zwarte raamrollen

Bericht door gj.stegeman » ma 05 dec, 2022 23:27

gj.stegeman schreef:
zo 13 nov, 2022 19:51
Had altijd last van gerammel en lekkage bij de bestuurdersdeur.
Raam stellen, invetten raamrubbers met vaseline, groene raamrol vervangen en het bleef rammelen en lekken.
Onderdelenvoorraad bekeken en ik had nog 2 zwarte raamrollen liggen.
Vandaag de ruit eruit gehaald en de 2 zwarte raamrollen vervangen (het was mooi weer en dan maar niet een rit maken met het dak eraf). Dacht altijd dat er maar 1 zwarte raamrol nodig was bij een cabrio.
Deur sluit nu strakker aan in de rubbers.
Morgen over wat drempels rijden en kijken of het echt heeft geholpen. Nu nog wachten op een regenachtige dag.
Het gerammel in de deur is weg en raam sluit weer mooi aan in de regen.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » di 06 dec, 2022 0:47

Kijk, dat kan dan weer mooi van de lijst afgevinkt worden!

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 moeizaam starten en lage temperatuur.

Bericht door gj.stegeman » zo 11 dec, 2022 17:38

gj.stegeman schreef:
ma 05 dec, 2022 22:59
Laatste tijd wat moeizamer starten.
Een paar keer een lege accu tijdens het klussen terwijl de auto op het contact stond om de achteruitrijcamera te testen. Rijd vaak korte ritjes. Dus er gaat een nieuwe acccu in. Huidige accu heeft het zo'n 2 jaar uit gehouden.
Temperatuur komt ook niet meer op kwart voor negen en motor wordt niet meer warm. Denk dat de thermostaat open blijft staan. Nieuwe thermostaat heb ik nog ergens liggen. Ook deze ga ik vervangen.
Zo komt Jan Splinter door de winter.
Vandaag de thermostaat vervangen. Slang lossen bij thermostaathuis, koelvloeistof in bak opvangen, 2 bouten van thermostaathuis los en thermostaat vervangen.
Helaas zitten er bij het thermostaathuis wat slangen en pijpen aan vast en in de weg.
https://saabwisonline.com/a3/9-3/2000/2 ... emove-181/

Afbeelding

Kachelslang los gemaakt, aansluiting op thermostaathuis los gemaakt en met wat voorzichtig duw- en buigwerk kom je net bij de bouten om het ding toch kunnen vervangen. Net op tijd volgens mij, want het gaat weer vriezen. Motor wordt weer warm en meter temperatuurmeter staat weer op kwart voor negen.

Nu nog de achterruitverwarming zien te maken.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 lekke leiding dak.

Bericht door gj.stegeman » za 06 mei, 2023 23:05

Weer een lekke slang van het dak. Linksachter. Na bijvullen van de olie, omdat het dak niet meer open ging zag ik daar heel veel lekkage. Nu een complete set besteld. Wordt wel een hele klus om al de slangen te gaan vervangen.
https://www.cabriolet-roof-hoses.com/hy ... roof-hoses

Plaats reactie