mba’s 9-5 1.9 TiD - Een Nieuw Avontuur

1997-2010
Plaats reactie
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

mba’s 9-5 1.9 TiD - Een Nieuw Avontuur

Bericht door reiernumans » za 08 okt, 2022 16:50

Dit topic begint waar het topic over mijn 900 Classic eindigt, maar we duiken er volgas in!

Ik heb in twee maanden tijd 8.000km gereden met de 9000. Ik had eigenlijk niet helemaal verwacht dat het zó hard zou gaan, maar toen ik dat in de gaten kreeg eigenlijk al vrij snel bedacht dat ik mezelf nóg een upgrade te gunnen in daily-drivers. Zo'n LPG auto is natuurlijk leuk en lekker goedkoop karren, maar ik begon me eigenlijk na twee-drie weken al te ergeren aan het feit dat ik om de dag stond te tanken. Na wat rekenen bleek een Saabje met 1.9 TiD helemaal niet zo'n gekke optie. Zeker de huidige prijzen voor ietwat oudere diesels (mijn eis was minimaal euro4) maken de overstap interessant omdat je voor hetzelfde geld in een veel nieuwere auto kunt stappen. Gister ben ik, na een spotje van een vriend afgelopen dinsdag, geslaagd! Het is een Smoke Beige 9-5 Estate 1.9 TiD geworden, met handbak. Ik zocht eigenlijk naar een 9-3 ivm de zesbak, maar deze Dame heeft haar kenteken, kleur en onderhoudsgeschiedenis mee. Rijdt lekker, maar zoals vrijwel elke 9-5 met ervaring zijn er wat typische puntjes waar verbetering te behalen is. Ik merk bij mezelf dat ik een stuk enthousiaster ben over deze aanschaf dan over de 9000, zo'n 9-5 is toch echt meer 'mijn auto' dan een 9000...

Anyway, dit betekent wel dat de 9000 na slechts twee maanden alweer een nieuwe liefhebber mag vinden. Ik hoop echt dat iemand 'm richting de 700.000 en daar voorbij stuurt/sleutelt, de potentie om dat te halen zit er zeker in.

Voor nu sluit ik af met een paar plaatjes van de nieuwe aanwinst. De handen jeukten, dus letterlijk direct na aanschaf de auto gewassen en vooral het interieur flink schoongemaakt. Verder mijn vaste prik 'ReierSpec' wisserbladen erop, niet-verkleurde spiegelglaasjes erin, nieuw spiegelschakelaartje, een frisse accu, altijd lekker om wat van dat 'laaghangende fruit' meteen aan te pakken! :D :O:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

martinphili
Geregistreerd lid

Re: Reier's 900 T16 Special - End of an Era

Bericht door martinphili » za 08 okt, 2022 16:56

Dat is een hele mooie Reier, daar ga je een hoop plezier mee beleven.

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » za 08 okt, 2022 17:39

reiernumans schreef:
za 08 okt, 2022 16:50
Verder mijn vaste prik 'ReierSpec' wisserbladen erop
Die heb ik ook op mijn auto. Zeer tevreden over. :O:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 08 okt, 2022 18:10

Leuk om te horen! Ik zag al een naam voorbij komen laatst die ik ergens eerder had gezien.... ;)

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » za 08 okt, 2022 18:14

ReierSpec wisserbladen.
Wat is dat precies?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 08 okt, 2022 18:21

Ik ben een enorme pietlut als het op wisserbladen komt. Ga me héél snel storen aan strepende, stuiterende, lawaaierige wissers. Ik heb daarom op mijn eigen auto's door de jaren heen behoorlijk wat verschillende merken en types geprobeerd in de zoektocht naar een wisserblad dat (specifiek voor auto's met haak-armen dit verhaal) ook bij hoge snelheden netjes de ruit blijft wissen ipv losjes over de ruit heen te klapperen door de luchtstroming. Denk dat ik wel 20 verschillende wissers op mijn 900 (die waar dit topic mee begon) gehad heb :lol:

Uiteindelijk een type gevonden waar ik heel tevreden mee ben. Oogt net een stukje frisser dan een traditionele wisser, super stil, streeploos en blijft dat ook lang, goede levensduur, ook met 200km/u wissen ze nog, etc. Die ben ik in mijn webshopje gaan aanbieden als 'ReierSpec'. Net zo'n voor sommige mensen onbegrijpelijk iets, waar ik zelf mega blij van kan worden, als de nevelsproeiers die ik voor de oudere Saabs heb.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 08 okt, 2022 18:49

Van harte Reier, ziet eruit als een mooi exemplaar! Veel fijne, veilige kilometers gewenst. Voor het kenteken alleen had ik het ook al gedaan denk ik, dacht echt eerst dat het een gevalletje photoshop was... :lol:

lennardbijker
Donateur
Donateur

Bericht door lennardbijker » za 08 okt, 2022 19:21

reiernumans schreef:
za 08 okt, 2022 16:50
Afbeelding
De kentekens wijken in ieder geval niet ver van elkaar af :mrgreen:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 08 okt, 2022 22:35

Thanks!
Henk-Jan schreef:
za 08 okt, 2022 18:49
Voor het kenteken alleen had ik het ook al gedaan denk ik
Ik zal heel eerlijk zijn; dat was zeker een streep voor, zeker icm kleur!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 09 okt, 2022 8:29

Super72 schreef:
za 08 okt, 2022 17:39
Die heb ik ook op mijn auto. Zeer tevreden over. :O:
Zijn die ook geschikt voor mijn vrouw?

Thuis komen
Wissers aanlaten
Auto uitzetten
Volgende dag starten met bevroren ruiten

Grieeek grieeek grieeek grieeek grieeek

Oja en als het ff kan met de wissers de ruit proberen schoon te krabben :shock:

Griek groek, grieeek groek, grieeek groek, grieeek groek.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 09 okt, 2022 10:41

Ik denk dat je niks kunt maken dat tegen zulke mishandeling kan :lol: :lol:

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » zo 09 okt, 2022 14:51

turbopilot schreef:
zo 09 okt, 2022 8:29

Thuis komen
Wissers aanlaten
Auto uitzetten
Volgende dag starten met bevroren ruiten

Grieeek grieeek grieeek grieeek grieeek

Oja en als het ff kan met de wissers de ruit proberen schoon te krabben :shock:

Griek groek, grieeek groek, grieeek groek, grieeek groek.
Haha, dat klinkt herkenbaar. en tegelijk de voorruitblower op max laten staan, die hoort er ook bij

(Nu begint 23 jaar van opvoedden wel zijn vruchten af te werpen inmiddels)

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » ma 10 okt, 2022 14:18

Afbeelding
Alleen al vanwege zo'n kentekenplaat zou ik die auto nemen :lol:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 10 okt, 2022 15:37

turbopilot schreef:
zo 09 okt, 2022 8:29
Nee dat is reddeloos verloren, in jouw geval had je 35 jaar geleden de opvoeding moeten beginnen. Luisteren en anders maar niet meer in de Saab rijden. :-P+

Just kidding uiteraard

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 21 nov, 2022 22:09

Nog maar een klein updatetje dan maar, 'omdat ik het niet laten kan'!

Inmiddels bijna 8dkm verder, wederom zonder echt m'n best te doen lijkt het qua km's alleen maar gekker te worden. De 9-5 heeft zich vooralsnog bewezen als een geniale kilometervreter. Alle voor mij 'belangrijke' opties aanwezig, die heeerlijke stoelen, de rust in het onderstel op snelwegtempo... Ik wist het eigenlijk al zodra ik in de auto ging zitten voor een proefrit, zo'n 9-5 is echt véél meer mijn auto dan een 9000. Ik heb in de afgelopen weken wat dingetjes gedaan om de auto meer naar mijn 'standaard' te trekken. Zo heb ik 'm, surprise surprise, voorzien van een Apple CarPlay head-unit, kijkt 'ie dankzij een stel nieuwe D1s pitten en W5W ledjes weer lekker egaal wit-met-een-gelige-gloed uit de ogen, zit er een nieuwe dynamo op (omdat die er de brui aan besloot te geven op een willekeurige zaterdag midden in de nacht), en heb ik nog wat klaarliggen en uiteraard meer plannen. Vandaag heb ik 'm voorzien van een set wintersloffen die ik via mijn werk kon regelen. Verandering van spijs doet eten, en aangezien de zomerbanden 'mweh' zijn leek het me geen slecht plan. Ik ga toch de komende maanden m'n ogen open houden voor een set 18" velgen, liefst double blades...

Afbeelding
Een k*tfoto ter illustratie

De 9000 heeft mijn beste vriend, wiens V*lv* vlak voor de geboorte van zijn zoon besloot een nieuwe paus te kiezen, nog een kleine maand uit de brand geholpen en heeft daarna zonder al teveel gedoe een nieuwe liefhebber gevonden (die toen ik hapte van de zomer net achter het net viste). Ik hoop dat 'ie het tot ruim over de 7 ton schopt, want hoewel het niet echt 'mijn auto' is en de relatie slechts van korte duur was, heeft 'ie wel een plekje in mijn hart veroverd.

Plaats reactie