raam mechanisme
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

raam mechanisme
Mede saab liefhebbers,
Tijdens het klussen aan mijn 95 draaide ik iets te enthousiast het raampje open.
Ik had al eerder gezien dat deze een schokje gaf wanneer ik 'm opendraaide.
Nu blijkt dat de gelijdestang waar het raam op ligt is doorgeroest.
Vraag 1. Weet iemand waar ik dit kan bestellen ? Classic saabparts heeft het niet op de site staan.
Vraag 2. Hoe moet je dat aanpakken, het is allemaal zo smal, Wat is de truc om de ruit met geleider eruit te vissen ?
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Groet Willem
Tijdens het klussen aan mijn 95 draaide ik iets te enthousiast het raampje open.
Ik had al eerder gezien dat deze een schokje gaf wanneer ik 'm opendraaide.
Nu blijkt dat de gelijdestang waar het raam op ligt is doorgeroest.
Vraag 1. Weet iemand waar ik dit kan bestellen ? Classic saabparts heeft het niet op de site staan.
Vraag 2. Hoe moet je dat aanpakken, het is allemaal zo smal, Wat is de truc om de ruit met geleider eruit te vissen ?
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Groet Willem
-
Funky Dude
- In memoriam †
Re: raam mechanisme
Op je 2e vraag: Deurbekleding loshalen en dan kun je overal bij om te demonteren.
Overigens is je probleem waarschijnlijk het gevolg van een vergane raamlikker, die kun je dus beter ook meteen vervangen.
Overigens is je probleem waarschijnlijk het gevolg van een vergane raamlikker, die kun je dus beter ook meteen vervangen.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Raammechanisme
viewtopic.php?f=11&t=173591
"Gelijdestang"?
Het is meestal het gootje wat om de onderrand van het glas geklemd zit wat doorroest omdat daar water in blijft staan.
"Gelijdestang"?
Het is meestal het gootje wat om de onderrand van het glas geklemd zit wat doorroest omdat daar water in blijft staan.
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Bedankt voor jullie reacties.
@72sonett3. Ja, sorry, het is ook het gootje, ik heb weer het verkeerde woord gebruikt.
@funky dude. Nieuwe raamlikker moet er ook nog op, maar dat komt wanneer ik die deur onderhanden neem.
Als eerst het raam maar weer open en dicht gaat.
Ik heb gisteravond inderdaad de deurbekleding weg gehaald om ervoor te zorgen dat ik het raam omhoog kon geleiden.
Toen vroeg ik mij af hoe ik die ruit dan uit de deur moest krijgen.
Maar dat kan dus blijkbaar. Ik ga gewoon lekker ermee tobben vanavond
@jota. Ik heb je net gemailt om te vragen of ik er eentje over mag nemen. Dank je wel alvast.
Tot zover
@72sonett3. Ja, sorry, het is ook het gootje, ik heb weer het verkeerde woord gebruikt.
@funky dude. Nieuwe raamlikker moet er ook nog op, maar dat komt wanneer ik die deur onderhanden neem.
Als eerst het raam maar weer open en dicht gaat.
Ik heb gisteravond inderdaad de deurbekleding weg gehaald om ervoor te zorgen dat ik het raam omhoog kon geleiden.
Toen vroeg ik mij af hoe ik die ruit dan uit de deur moest krijgen.
Maar dat kan dus blijkbaar. Ik ga gewoon lekker ermee tobben vanavond
@jota. Ik heb je net gemailt om te vragen of ik er eentje over mag nemen. Dank je wel alvast.
Tot zover
-
Alex B
- Geregistreerd lid
In de smalle kant van de deur zie je aan de voorkant twee kruiskopschroeven zitten. Als je die losschroeft heb je het draaipunt van het raam los. Ik herinner me even niet meer hoe je het mechanisme waar de slinger aan vast zit uit de geleiderail haalt, maar dat is niet te ingewikkeld. Raam gaat er als het goed is aan de binnenkant er uit.
Alex
Alex
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Hoi Alex, Weet je zeker dat de ruit er aan binnenkant uit gaat ? De ruimte daarvoor lijkt mij zo klein.
Of bedoel je dat de ruit wel door de ruitopening gaat maar aan de binnenkant van de auto ?
Of bedoel je dat de ruit wel door de ruitopening gaat maar aan de binnenkant van de auto ?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Ik heb even real life gekeken en het raam moet er door raamopening uit. Haynes bevestigt dat. De truc is dat je zoveel los maakt dat het raam naar buiten gekanteld kan worden om het aan de buitenkant uit de deur te krijgen. Daarvoor moet het los van het slingermechanisme en de geleidegoot aan de achterkant. Die goot zit met twee boutjes vast, een in de achterkant van de deur en een ergens onderaan (aan de binnenkant van de deur?). Ik weet niet alles meer precies, het is meer dan 12 jaar geleden dat ik dit gedaan heb en ik ben geen geheelonthouder
.
Alex
Alex
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Bij het verwijderen van de ruit bij een sloper heb ik deze er via de buitenkant en sponning uitgehaald. Dat ging niet heel eenvoudig maar dat kan ook door mijn onkunde zijn gekomen. Grootste nadeel is dat het geheel inclusief rubberen vochtwerende flap eigenlijk te breed is als je, behalve de raamlikker, de andere strip aan binnenzijde laat zitten. Daar heb je via de binnenzijde geen last van. Thuis maar eens wat documentatie erop nageslagen en daaruit bleek dat het inderdaad via de binnenzijde moest. Je dient de onderste opening aan de scharnierzijde van de deur te gebruiken om de ruit in het portier te krijgen, beetje kantelen en ontvanger op de halfronde geleider in de handigste positie plaatsen. Moet zeggen dat het, eenmaal bezig, best eenvoudig ging. Volgens mij staat het zo beschreven in het werkplaatshandboek. De tip om middels ijzerdraad het scharnier van de ruit tegen de binnenzijde van de sponning te brengen en daar te houden was heel waardevol en handig.
Succes.
Gr. Jan
Succes.
Gr. Jan
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Beste Alex en Jan,
Met de info van jullie ga ik het gewoon avonturen.
Nieuwe spullen doet Jota op de post.
Ben benieuwd, houd jullie op de hoogte.
Weer bedankt, groet Willem
Met de info van jullie ga ik het gewoon avonturen.
Nieuwe spullen doet Jota op de post.
Ben benieuwd, houd jullie op de hoogte.
Weer bedankt, groet Willem
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Vanmorgen eens aan de gang met het zijraampje.
Dat gaat dus inderdaad door het driehoekige gat onder in de deur.
Wel even de deurhandel losgemaakt, dan is er net iets meer ruimte.
Gewoon heel rustig aan, met de klok mee, eruit draaien.
Met Jota z'n onderdeel de mijne gerepareerd.
Ik kreeg het gootje natuurlijk niet van de ruit af en heb er gewoon maar een stuk afgeslepen
en aan de mijne gelast. Werkt prima.
Netjes in de verf en voorzichtig weer terug. Met het ijzerdraadtrucje.
Eind goed, al goed.
Allemaal bedankt weer, op naar de volgende vraag.
Ik ga nu de stoelen opknappen. nieuw schuim erin en de scheurtjes dichtnaaien.
Gaat vast weer niet vanzelf.
Dat gaat dus inderdaad door het driehoekige gat onder in de deur.
Wel even de deurhandel losgemaakt, dan is er net iets meer ruimte.
Gewoon heel rustig aan, met de klok mee, eruit draaien.
Met Jota z'n onderdeel de mijne gerepareerd.
Ik kreeg het gootje natuurlijk niet van de ruit af en heb er gewoon maar een stuk afgeslepen
en aan de mijne gelast. Werkt prima.
Netjes in de verf en voorzichtig weer terug. Met het ijzerdraadtrucje.
Eind goed, al goed.
Allemaal bedankt weer, op naar de volgende vraag.
Ik ga nu de stoelen opknappen. nieuw schuim erin en de scheurtjes dichtnaaien.
Gaat vast weer niet vanzelf.