Type Torx ABS sensors

1984-1997
Plaats reactie
limburg
Geregistreerd lid

Type Torx ABS sensors

Bericht door limburg » ma 30 jan, 2023 22:29

Wat voor type torx is nodig voor demontage ABS sensors op een MY94 9000?
Is dit Torx plus? tamper proof? security? iets anders? Lijkt allemaal hetzelfde, maar is dat ook zo?

Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Type Torx ABS sensors

Bericht door Saapie » ma 30 jan, 2023 23:07

Zijn van die torx met uitsparing.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 30 jan, 2023 23:23

De namen zijn wat verwarrend maar het is allemaal hetzelfde. Met gaatje (boring) is security torx, ook wel aangeduid met Torx #H (van hole) of tamper proof. Deze worden vaak gebruikt op plekken waarvan men liever niet heeft dat mensen er zelf aan zitten, zoals... jawel airbag sensoren (maar kan natuurlijk wel, mits je weet waar je mee bezig bent en de juiste tools hebt). En omdat veel huishouders niet beschikken (of beschikten, zeker niet anno 1994) over dit soort torx bits, is het redelijk effectief in de praktijk. Inmiddels kun je dit soort gereedschap overal kopen.

In dit geval is het T27H of T30H. Hou me ten goede. Ik weet bijna zeker dat het 30 is maar ik weet dat ergens een 27 wordt gebruikt in de 9000, alleen waar herinner ik me niet direct.

https://www.winparts.nl/werkplaats-gere ... KFEALw_wcB

limburg
Geregistreerd lid

Bericht door limburg » ma 30 jan, 2023 23:46

Bedankt voor de info!

Overigens de enige plaats waar ik dit type torx ben tegengekomen en de auto is inmiddels -voor restauartie- zo goed als uit elkaar. (Correctie: Ik heb een torx set in kleinere maten die wel zo'n uitsparing in de bit hebben, heb alleen geen herinnering aan het nodig hebben ervan.)
Verschillende naamgevingen op internet hebben verwarring gebracht bij vinden passende bit, nu dus opgelost :D

Thanks!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 31 jan, 2023 8:28

Sapphire schreef:
ma 30 jan, 2023 23:23
...Deze worden vaak gebruikt op plekken waarvan men liever niet heeft dat mensen er zelf aan zitten, zoals...
Merkwaardig genoeg zitten ze ook in de cilinderkop van de turbo's, het opvulblokje voor het gat waar de i-tjes de verdeler hebben zit ermee vast. Die krijg je meestal niet op de nette manier los.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 31 jan, 2023 10:14

Ja klopt, schijnt te zijn omdat het gelijnboord is. Maar in mijn ogen is de tolerantie van specifiek die tap niet zo geweldig belangrijk. Je krijgt die bouten vaak wel los, maar je hebt inderdaad een hele goede dop nodig en beste vooraf flink laten schrikken (en geen impact tools gebruiken). Nadat ik talloze doppen gesloopt heb daar op gebruik ik nu een Hazet T40H dop, die houdt het al jaren. Zijn taaie doppen.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 31 jan, 2023 10:42

Dit lijkt me dan ook geen ABS-sensor maar een airbag-sensor.
En ik zou denk t25 ipv 27 of 30.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 31 jan, 2023 10:58

Uiteraard airbag ja. Ik heb even geen my94 9000 staan hier, ze zitten in latere 9000’s niet meer zo. Maar je kunt gelijk hebben. Ik zou persoonlijk een setje torx sleutels met gat aanschaffen, daar heb je altijd weer profijt van en mits het niet heel vast zit kun je ze ook voor normale torx gebruiken.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 31 jan, 2023 11:13

For the sake of documentation. Mocht iemand ooit dit topic terugzoeken. Net even gekeken bij een MY93 900, welke dezelfde schroeven heeft voor de airbag sensoren (zie EPC 7399520). De maat van deze RVS torx schroeven is T30H.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 02 aug, 2023 21:46

Nog effe een slag na. Maar voor de extra vindbaarheid. Deze worden ook wel eens resistor torx genoemd.

De eerder genoemde Torx plus heeft meer rechthoekerige tanden. en deze worden veelad gebruikt in de JTD motoren van Alfa, fiat, en in de Saab 1.9 diesels

Plaats reactie