Oranje Saab begrafenisauto. Word je stil van

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid

Oranje Saab begrafenisauto. Word je stil van

Bericht door MvR » za 04 feb, 2023 19:19

Van onze medeforummer.

https://www.destentor.nl/binnenland/zel ... ~aae6ada3/

Met video (die zit niet achter de betaalmuur). Prachtig en daar word je stil van tegelijkertijd.

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Oranje Saab begrafenisauto. Word je stil van

Bericht door willemwerkt » za 04 feb, 2023 23:37

Zo dan,
Komt best binnen.
Heb afgelopen jaar een goede vriend begraven.
Bezorgd met een DS station.
Klep dicht met een spanbandje want de kist stak erachter uit
de dragers moesten ook mee, vandaar

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 05 feb, 2023 9:41

Is inderdaad een bijzondere Saab:

Afbeelding

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 05 feb, 2023 10:04

wat is er bijzonder aan -behalve dan dat het een begrafenisauto is- ? Dat
daar überhaupt een kist in past: is die carros langer of zo?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 05 feb, 2023 10:45

ReinO schreef:
zo 05 feb, 2023 10:04
wat is er bijzonder aan -behalve dan dat het een begrafenisauto is- ? Dat
daar überhaupt een kist in past: is die carros langer of zo?
Het idee (en uitvoering) dat een 50 jaar oud oranje autootje mensen op deze manier nog blij kan maken. Je hebt er al 'inliggende' zelf geen weet van, maar voor familie en vrienden kan zoiets veel betekenen.

Een aantal jaren geleden overleed in deze buurt plotseling een jongeman. Hij was gek op BMWs. Vrienden en familie hebben in korte tijd stad-en-land afgezocht naar een BMW begrafenisauto. En gevonden, diep in Duitsland. De auto is hier naar toe gehaald en gebruikt voor de begrafenis. De betrokkenen hebben het er nog over: iets kunnen doen, samen, dat passend is voor het leven van de overledene.

Anderhalf jaar geleden verongelukte een vriend van mijn oudste zoon. Toen de jongen nog zeilde, kwamen vader en zoon iedere week naar wedstrijden met een bus en een aanhanger waarop de boot lag. Nu lag zijn kist er op. Ik was diep ontroerd.

En daar past een oranje Saab voor iemand met Olympische medailles heel goed bij. Geeft wrs toch nog wat blijdschap.

Ik ben blij dat onze mede-forummer dit ingezien heeft en zijn oranje auto daarvoor gebruikt.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 05 feb, 2023 12:04

hele topic gemist maar bedankt voor het linkje!

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 05 feb, 2023 13:30

I walked that way... mijn zeer gewaarderde buurman heeft zijn laatste rit gemaakt in mijn 900 combi. Een zwarte of grijze begrafenisauto vonden ze maar niks

in eerste instantie had ik mijn 906 daarvoor gepakt maar een dag voor de crematie plofte er een zuiger. Dus toen snel maar gewisseld voor de combi (rechter voorstoel eruit en het paste allemaal netjes

Afbeelding

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 05 feb, 2023 13:38

Ik merk dat ik weer hopeloos achterloop, zo zonder Saab-hearse... ;-(+

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 05 feb, 2023 14:00

Ewout schreef:
zo 05 feb, 2023 13:38
zo zonder Saab-hearse... ;-(+
we keuren Saab-hirsch ook goed... heb je die wel?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 06 feb, 2023 0:32

Tja, meer dan een miljoen of 1,5 misschien ook wel in een saab en dan de laatste stuk of 10 in een Mercedes

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » ma 06 feb, 2023 1:03

Afgelopen maand had ik een uitvaart van een motorvriend. De kist werd vervoerd op een motor met zijspan (rouwmotor.nl) Ik moet zeggen dat het echt wel wat extra toevoegt als de overledene wordt vervoerd met een voertuig waarbij zijn/haar hart lag. Of dit nu een Saab, BMW of motor is, het maakt mij op zo'n moment niks uit, vind het allemaal speciaal.

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » ma 06 feb, 2023 1:37

Zeker betekent zo'n 'laatste vervoermiddel' iets voor veel mensen...

In deze 900i brachten we jaren geleden (het lichaam van) mijn lieve zus naar het crematorium. Zij wilde dat graag zo.

Afbeelding

Niet in een kist, dat wilde zij niet. In een mand vond ze beter passen. En dat paste met de achterbank plat en de rechterstoel helemaal naar voren ook precies. Heeft ze met haar gezin thuis daadwerkelijk gepast en geprobeerd gedurende de laatste dagen. Heel praktisch en tegelijkertijd ook zo emotioneel, mooi en verdrietig tegelijk...

Afbeelding

Wij droegen haar er natuurlijk zelf in en mijn zwager reed haar Saabje samen met de hond Toetoe naar het crematorium. Toetoe mocht tijdens de crematie niet aanwezig zijn, dus parkeerde mijn zwager haar Saabje met Toetoe erin direct naast de grootste raampartij van het crematorium in 't weiland... Onvergetelijk beeld.

De aanschaf van deze Saab was iets waar ze al sinds eind jaren '80 toen ik m'n eerste zwarte 900 Classic GLs kocht van had gedroomd maar zichzelf nooit gunde. Het was een van de dingen die ze echt nog wilde meemaken. Haar eigen Saab. Ze reed er 't hele land mee door en kon er gelukkig nog 'n aantal jaren van genieten. Veel mensen hadden het er na de crematie over hoe treffend ze 't vonden hoe haar Saabje onderdeel had uitgemaakt van de crematie. "Ja, zo was Wieke" zeiden ze dan.

Afbeelding

Jaren na de crematie was mijn zwager klaar om afstand te doen van de Saab toen die niet meer door de APK kwam. Ik niet. Samen met MVE hebben we 'm overgenomen. Om niet. Het Saabje was niet ontzien en had best een ruig leven geleid. Best veel roest, maar hij reed geweldig en de roest zat niet op rotplekken. We hebben 'm APK klaar gemaakt en ongeveer een jaar gehad. Een totale restauratie zat er toen voor ons echt niet in en dus deden we er afstand van tegen onze kostprijs. We wilden er niets aan verdienen, dat voelde niet goed, maar ook voor ons was 't tijd om verder te gaan.

Na een paar jaar bij de volgende eigenaresse, die het verhaal van dit Saabje kent, is hij toch helemaal aangepakt en inmiddels staat hij te koop bij Timmer. Mooi om te zien dat dit Saabje nog een tijdje voortleeft..💞

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » ma 06 feb, 2023 5:54

turbopilot schreef:
ma 06 feb, 2023 0:32
Tja, meer dan een miljoen of 1,5 misschien ook wel in een saab en dan de laatste stuk of 10 in een Mercedes
Een collega van mij was een heftige mercedes fan, na zijn overlijden 5 jaar geleden, lag er op zijn kist ook een hele grote mercedesvlag en vele andere mercedes atributen rond de kist.
Hij werd naar het Kerkhof gereden in....een volvo.

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » ma 06 feb, 2023 6:00

Style&Co schreef:
zo 05 feb, 2023 13:30
I walked that way... mijn zeer gewaarderde buurman heeft zijn laatste rit gemaakt in mijn 900 combi. Een zwarte of grijze begrafenisauto vonden ze maar niks

in eerste instantie had ik mijn 906 daarvoor gepakt maar een dag voor de crematie plofte er een zuiger. Dus toen snel maar gewisseld voor de combi (rechter voorstoel eruit en het paste allemaal netjes

Afbeelding
Er heeft een aantal jaren geleden ooit een 900 combi te koop gestaan op marktplaats, herinner ik mij. Ik had begrepen dat er wereldwijd maar 2 exemplaren van bestaan (bestonden). Wie heeft die andere?
Het exemplaar met de 6 wielen op de foto heb ik nooit gezien, de achterkant lijkt een beetje volvo?

Plaats reactie