Voor vijftig mille nog niet...

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
rutgerreinier
Donateur
Donateur

Re: Voor vijftig mille nog niet...

Bericht door rutgerreinier » zo 19 feb, 2023 18:15

Dat heb je ik wel.

Ik kijk nu toch regelmatig of er een leuke andere auto te koop staat. Vooral cls shooting brake, SQ5 of XF brake. Maar denk dan: eigenlijk ben ik nog niet uit gekeken op mijn 9-3. Laat staan dat ik 25k ga neerleggen, terwijl straks mijn auto weer top is…

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 19 feb, 2023 18:49

Ewout schreef:
za 18 feb, 2023 20:21
Ineens dacht ik: als iemand mij bij de eerstvolgende stop vijftig mille biedt voor deze heerlijke sedan, dan zou ik volgens mij het aanbod vriendelijk afslaan.
Mag ik een eerlijke inschatting doen? Voor dat bedrag ga ook jij voor de bijl, geloof me :wink:

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » zo 19 feb, 2023 19:24

Ik zal eerlijk zijn:
voor 50 mille gaat-ie gisteren nog de deur uit, hoezeer ik ook van de cabriolet houd.
Weet je wat voor mooie dingen ik kan doen met 50 mille?

koenalmelo
Geregistreerd lid

Bericht door koenalmelo » zo 19 feb, 2023 19:29

Voor 50k zou ik nog niet eens nadenken om de 9-5 weg te doen. Ben inmiddels alweer bijna 3 jaar bezig in stapjes om die auto naar wens te krijgen en voordat je echt een auto hebt die op bijna elk vlak beter als standaard is en echt strak is (dus nog geeneens perfectie) zit je makkelijk over die 50k heen.

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » zo 19 feb, 2023 19:56

gj900 schreef:
zo 19 feb, 2023 18:49
Mag ik een eerlijke inschatting doen? Voor dat bedrag ga ook jij voor de bijl, geloof me :wink:
Mooie inschatting, maar hier ga ik echt niet voor de bijl, veel te mooi en teveel plezier beleef ik er aan. Verstand? Weg doen! Emotie, gaat niet gebeuren! En tja, geen boterham minder er om en geen enkele moet ze te verkopen, dus dat gaat ook niet gebeuren, ook niet voor dat bedrag, ze blijft, geen discussie mogelijk.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 19 feb, 2023 20:53

gj900 schreef:
zo 19 feb, 2023 18:49
Ik denk het toch niet, gj.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 19 feb, 2023 21:07

MvR schreef:
zo 19 feb, 2023 1:40
De opgelapte gebakjes gaan er langzaam uit
Langzaam? Het NL Saab-bestand is vorig jaar met 5000 stuks geslonken... Overigens ook een deel export aangezien we toch Hollanders blijven. Eerst de hele wereld leeg geïmporteerd maar nu de prijzen stijgen importeren die landen ze net zo hard weer terug, wij vinden het snel te duur.
MvR schreef:
de Saabs van het GM-tijdperk en nieuwer worden qua elektronica te ingewikkeld en worden storings-gevoeliger. Die worden afgestoten. Wat overblijft zijn top-gerestaureerde exemplaren, relatief eenvoudige modellen, opgebouwd om te overleven.
Ik denk dat die latere Saabs ook klassiekers worden. Een turbo X bijv is best ingewikkeld qua elektronica idd, maar de revisie industrie heeft ook niet stilgezeten. In principe is alles te repareren. Misschien niet helemaal jouw straatje, maar die elektronica is het probleem niet. Wel misschien het publiek dat zo'n auto koopt (als het een klassieker is). Veel tweetakt liefhebbers bijvoorbeeld zijn inmiddels bejaard (aan het worden) en gaan langzaam afscheid nemen, idem straks met de V4's. De vraag is: gaat de generatie "autoliefhebbers van nu" ook nog klassiekers willen bezitten? Immers alles is tegenwoordig zo'n beetje in abbonementsvorm waardoor je ook nog eens moderner kunt rijden dan je vóóraf zou kunnen betalen. Bezit verandert in gebruik (lekker de verantwoordelijkheid afschuiven voor een vast bedrag per maand).
MvR schreef:
Tot nu geldt dat ik voor dat geld er weer een kan kopen en nog meer leuks. Ik ben wel blij met mijn 95, maar trots niet. Het is leuk-maar-duur speelgoed. Het brengt plezier en afleiding -alsof ik dat nodig heb; als er iemand een stress-vrij leven leidt, ben ik het wel. Laten we zeggen dat ik er aan gewend ben, niet gehecht. En mijn huidige Saab heb ik gerestaureerd gekocht. Het proces van restaureren heb ik meerdere keren meegemaakt. Is leuk, erg leuk. Maar ook dat levert bij mij niet meer 'hechting' op, is mijn ervaring.
Zoiets blijft natuurlijk persoonlijk, maar misschien is dat ook deels het verschil tussen “laten doen” en “zelf doen”. Niet dat het een beter of slechter is, maar als je 1500 uur in een auto hebt zitten (nog afgezien van het geld) en alles volledig naar je zin gebeurd is en je weet ook precies hoe, heeft dat ook waarde (in elk geval voor mij) en weet je dat je dat niet zomaar weer hebt staan en ook nergens zó kunt kopen, ongeacht je budget. Dat "weten wat je hebt" is met geld niet (altijd) te betalen wat mij betreft. Of het moet in elk geval fors meer zijn dan het bedrag wat de restauratie kostte. Misschien bedoelt Ewout dat ook wel een beetje. Ook met 50k - of een ander bedrag dat de keus op geen enkele manier limiteert - kun je vrijwel nergens een 9-5 kopen die dusdanig gespect én dusdanig goed in orde is als de zijne. Dat kan je (nog) wel voor elkaar krijgen voor minder geld, maar dan ben je maanden verder zo niet een jaar en een hoop gedoe, en heb je uiteindelijk dus niet zoveel bereikt. Kortom: als je nu precies hebt wat je wilt, waarom dan verkopen? Ik vind die tevredenheid wel mooi.
MvR schreef:
Ik heb sommige klassiekers meer dan 20 jaar gehad. En als ik ze verkoop is het klaar. Het proces naar het verkoopmoment toe, is moeilijker. Maar, een auto is niet mijn hond, geen levend wezen. Daar zou ik geen afscheid van willen/kunnen nemen. Mijn vorige 96 en mijn 74'er Sonett heb ik verkocht wegens ruimtegebrek. Geen traan om gelaten. Ik verkocht lucht, verpakt in ijzer, rubber enz met een blauw vliegtuig-logootje voorop. Ik verkoop niet mijn ziel en zaligheid of zoiets.
Voor sommige mensen is dat het wel denk ik, maar dat komt vaak ook omdat ze er zelf heel veel aan gewerkt hebben. Die tijd is heel wat (trots) waard, en achteraf niet (meer) te vervangen door geld, want dat brengen Saabs niet op. Kortom dat het voor jou alleen lucht en ijzer etc is komt waarschijnlijk omdat je ze kocht met geld dat je niet nodig had voor andere dingen, (vrijwel) alles uitbesteedde en wellicht uiteindelijk wel gratis gereden hebt door waardestijging, of in elk geval geen grote afschrijving gedaan (let wel: dit is een aanname). Op die manier doet het ook minder pijn dan wanneer je voor 50k hebt gerestaureerd en je vangt 20k. Omgekeerd zou het mij ook minder pijn doen, maar dat is tot dusver onmogelijk. Dat kan in de handel, maar dan is de pijn voor een ander persoon dan de winst. En die winst is ook maar geld, geen trots, kunde of ziel en zaligheid. En wat moet je vervolgens met dat geld, als al het (andere) materiële wat je er mee zou kunnen kopen toch geen uiteindelijke waarde voor je heeft?
MvR schreef:
Voor mij is een klassieke Saab '...terug naar de tijd dat ik jong(er) was'. Maar er zijn meer auto's die me dat gevoel bezorgen: mijn eerste Honda Civic, of de eerste auto bij ons thuis die ik me levendig kan herinneren: een Austin Glider. Daarna hadden ze een VW Type 3 Variant. Zou ik ook nog graag eens hebben. Net als de BMW E10 waarin ik op de achterbank zat. Met sommige auto's heb ik dat helemaal niet: Porsche bijvoorbeeld. Ik heb het geprobeerd/in mijn bezit gehad Niet gelukt. Heel dik aan verdiend; in 5 jaar waren de prijzen x3 gegaan. Maar geen plezier gehad. Misschien omdat we er vroeger geen hadden? BMW 520 (E12 serie) die mijn ouders wel hadden na de E10? Niks aan. Ook al mocht ik er van mijn vader in rijden zonder rijbewijs.
Ik denk dat voor veel mensen geldt dat ze zo'n auto willen omdat het een bepaalde beleving oproept (bij overigens ook). Echter is die beleving mijns inziens moeilijk te evenaren op een later moment en in een andere situatie. Maar dat verschilt voor iedereen. Ik ben bijvoorbeeld nieuwsgieriger naar datgene dat ik nog niet gehad heb en niet wat ik al wel gehad heb (of mijn ouders). En die nieuwsgierigheid is ook niet gekoppeld aan welke auto's we vroeger thuis hadden. Die auto's doen mij stuk voor stuk niets, maar een Saab (die we nooit hadden) des te meer. Echter stel dat ik mijn eerste Saab kon terugkopen (kan niet want al gesloopt), of exact zo'n zelfde, dan zou ik die behoefte niet hebben. Alles is nu anders: de fase waarin diezelfde auto nu zit (goedkope daily driver destijds vs end of life / klassieker status), de auto's die er intussen bij gekomen zijn, mijn interesses, het gebruik van de auto, mijn ambitieniveau en budget en ongetwijfeld nog andere zaken die samen zorgen voor een bepaalde ervaring toen en nu. Grappig (en ook wel verhelderend) hoe dat allemaal zo verschillend kan zijn voor iedereen.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 19 feb, 2023 21:14

50k pfffffff........
Oke, kom maar halen dan :shifty:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 19 feb, 2023 21:17

Grappig hoe dat allemaal zo verschillend kan zijn voor iedereen.
Goed dat je zo uitgebreid ingaat op wat ik schreef. Waardeer ik zeker! En al zijn we het niet eens over de 50 mille-hypothese, ik ben het wel eens met je laatste zin! :D

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 19 feb, 2023 21:21

:bluethumb:

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 19 feb, 2023 21:21

Sapphire schreef:
zo 19 feb, 2023 21:21
:bluethumb:
Wanneer kom je?

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 19 feb, 2023 21:57

In lijn met de opvatting dat tevredenheid de grootste rijkdom is, zou ik bepaalde Saabs voor geen geld van de hand willen doen. Dit geldt logisch geredeneerd met name voor die Saabs waarmee ik het meest tevreden ben en waarvoor ik niet snel een vervanger zou vinden.

Het sterkste geldt dit voor onze 9000, want deze behoort tot de familie en staat aan de wieg van onze Saab liefhebberij. Familie verkoop je ook niet.

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » zo 19 feb, 2023 23:21

MikeF schreef:
zo 19 feb, 2023 17:42
Zo herkenbaar, op mijn werk sta ik wel eens buiten een peukje te roken en kijk over de parkeerplaats en zie veel mooie en vooral dure auto's. kijk ik dan naar mijn 9-5 en heb zoiets van "wat heb ik een geweldige auto" ik zou geen andere willen. Waarde buiten beschouwing gelaten.
heel herkenbaar!!! :D

Die ouwe Griffin van me staat hier geschorst op de oprit, deed vanmiddag nog even het rechter portier open om die typische Saab-geur te ruiken van het lederen interieur... heerlijk!

Fredje65
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Fredje65 » ma 20 feb, 2023 10:16

'n Erg leuk topic!
Grappig om de verheerlijkingen van de eigen auto's te lezen en mooi dat we zo gelukkig kunnen worden van iets dat met name uit metaal, rubber en plastic bestaat ...
Totdat er daadwerkelijk iemand met 50 flappen voor de deur staat.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 20 feb, 2023 12:14

100 flappen dan. Want er bestaan geen briefjes van 1000 euro. We hebben het toch over euro's toch? Inbox blijft nog akelig stil bij mij... :lol:

Plaats reactie