benzineprijzen

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
jelger
Geregistreerd lid

Re: benzineprijzen

Bericht door jelger » di 29 nov, 2022 20:22

Ah, had ik gemist. Kortom, voor de consument zijn de prijzen voorlopig behoorlijk genormaliseerd richting het langjarige tarief.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » wo 01 mar, 2023 19:12

In Duitsland is het prijsverschil tussen octaan 98 en 95 veel lager dan in Nederland. Hoe komt dat?

Jasperdut
Geregistreerd lid

Bericht door Jasperdut » wo 01 mar, 2023 19:30

In België ook volgens mij. Hier in Nederland wil het rijk je ontmoedigen E5 te tanken dus zullen ze de accijns daarop wel hoger hebben liggen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 01 mar, 2023 19:58

Er is mij geen differentiatie bekend tussen de verschillende benzines (E).

https://www.anwb.nl/auto/autobelastinge ... tofprijzen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -brandstof

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » zo 12 mar, 2023 9:06

Gisteren in Nederland Shell V-power getankt: €2,099
En daarna in Duitsland Aral Super E5: €1,809

Beide relatief goedkope pompstations in de regio, beide 95 octaan (volgens mij) E5.

Wie steekt die 29 cent per liter in zijn zak?

daniel 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door daniel 9-3 » zo 12 mar, 2023 9:42

Onze overheid.

Is v power dan ron98?
Ik denk dat de e5 in Duitsland geen 98 maar 95 is.

Hier in de buurt tank ik e98 onder de €2,-
Bij peut, oké en nog een witte pomp.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 12 mar, 2023 10:11

Buiten Nederland wordt nog gewoon over E10, 95 en 98 (of 100) gesproken, in plaats E5 of E10.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 12 mar, 2023 12:46

daniel 9-3 schreef:
zo 12 mar, 2023 9:42
Onze overheid.
Niet perse. De Nederlandse accijns is een vast bedrag per liter. Gaat de kale prijs omhoog door de oliemarkt, blijven we net zoveel accijns betalen per liter. Alleen de BTW opbrengst wordt dan hoger. Maar dat geldt voor alle consumptiegoederen en diensten.

De Duitse accijns is relatief (een percentage). Gaat de kale prijs omhoog, ga je ook meer accijns per liter betalen. Bij een hoge benzineprijs ligt de Duitse accijns in absolute getallen hoger dan de Nederlandse. Dat is de normale situatie, buiten de rabatt korting die afgelopen jaar in Duitsland gold.

Ik heb het in het verleden wel eens nagegaan. Het verschil aan de pomp werd toen niet veroorzaakt door een accijns component maar door een hogere kale prijs die bij de Nederlandse pompen werd gehanteerd, tot ongeveer 10 cent per liter verschil (dat is fors op de kale prijs). Ik heb daar nooit een verklaring voor gevonden.

Hoe dat nu zit weet ik niet. De transparantie over de internationale prijsopbouw is lastig te vinden.

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » ma 03 nov, 2025 0:51

Afbeelding

1 euro = 8200 Guarani. (Paraguay)
Als je deze brandstofprijzen ziet, dan ga je je toch eens flink achter de oren krabben met de Nederlandse prijzen hier.
Geen enkele elektrische of hybride auto gezien daar, ca 80% zijn Toyota's en Izuzu's, (benzine en diesel).
Elektriciteit (100% groene stroom) kost daar ook bijna niets.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 03 nov, 2025 0:58

Zo laag vind ik deze prijzen niet, het minimum inkomen in Paraguay is rond de $400 per maand, gemiddeld inkomen zal dan iets hoger zijn maar in verhouding zullen ook zij klagen over de brandstofprijzen:-)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 03 nov, 2025 10:04

Ik betaalde recent €1,35 voor n ltr E10 in Zweden
Duitsland was €1,67
Nederland €1,99
In Zweden is mrb ook substantieel lager dan in Nederland

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » ma 03 nov, 2025 10:09

Orphy schreef:
ma 03 nov, 2025 0:58
Zo laag vind ik deze prijzen niet, het minimum inkomen in Paraguay is rond de $400 per maand, gemiddeld inkomen zal dan iets hoger zijn maar in verhouding zullen ook zij klagen over de brandstofprijzen:-)
Olie is daar ook een geïmporteerde grondstof, net als koper, koffie, etc...
Het lijkt me sterk dat jij als land op de wereldmarkt voor grondstoffen een lagere prijs zou krijgen omdat je inwoners een laag inkomen hebben.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 03 nov, 2025 10:34

Zag in mijn dorp gisteren bij n Esso pomp een prijsverschil van 42ct tussen E5 en E10, bij de lokale Total was het 22ct verschil
Zag vorige week in Duitsland een verschil van 4ct..
Zie dat met stroomtarieven bij laadpalen trouwens ook, prijzen van 31ct/kwh tot 62ct/kwh (bij allego die monopolist is)

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 03 nov, 2025 19:16

Als extra referentie: in Zwitserland is het verschil tussen 95 (Super) en 98 (Super Plus) doorgaans 8 tot 12 rappen per liter. Tussen 95 en brandstoffen als V-Power of BP Ultimate zijn het eerder 15 tot 25 rappen per liter verschil.

Eén Zwitserse Frank is op het moment ongeveer 1.07 Euro waard.

@ Verde:
verde900 schreef:
ma 03 nov, 2025 10:34
Zag in mijn dorp gisteren bij n Esso pomp een prijsverschil van 42ct tussen E5 en E10, bij de lokale Total was het 22ct verschil
Zag vorige week in Duitsland een verschil van 4ct..
Is dit vergelijk wel correct? In NL heeft E10 een octaangetal van 95 en E5 is 98 toch? Maar in DE zijn E10 en E5 toch beiden 95? Dus eigenlijk moet je in DE E10 met E0 / SuperPlus vergelijken (octaangetal 98), als je dat al kan vinden en niet direct naar 100+ moet uitwijken.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 03 nov, 2025 20:11

Ik vergeleek 95 met 98oktaan, er zijn idd 3 soorten benzine aan de pompen..
Tank daar voor die paar cent 98oktaan.
Voor 20ct of meer doe ik dat niet, auto rijdt al prima op E10/95oktaan

Plaats reactie