hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht
Ik heb een zwarte 90 met 5 bak en origineel schuifdak. Begin steeds blijer te worden van het feit dat ik deze destijds overgenomen heb van saabvriend Sapphire. Een Saab 90 is (net als een Saab 9000 CD) een blauw Franse kaas. Pas na verloop van tijd van je m lekker. Tel daarbij op dat mijn wijlen grootouders van 1986 tot 2004 een cherry red Saab 90 hebben gehad (later nog in eigendom van een van de administrators alhier)
Net als bij een 96 is de kleur zwart tamelijk zeldzaam op een Saab 90. Is er via huidige RDW registraties of via het 90 register een percentage te destilleren hoeveel Saab 90s zwart zijn?
En is bekend (bv via het 90 register) welke percentage 90s een fabrieksschuifdak had?
Net als bij een 96 is de kleur zwart tamelijk zeldzaam op een Saab 90. Is er via huidige RDW registraties of via het 90 register een percentage te destilleren hoeveel Saab 90s zwart zijn?
En is bekend (bv via het 90 register) welke percentage 90s een fabrieksschuifdak had?
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht
Die 90 ken ik en de mening over blauwe kaas deel ik ook!
En het zou me niet verbazen als jij de enige in NL bekende zwarte 90 met schuifdak hebt.
En het zou me niet verbazen als jij de enige in NL bekende zwarte 90 met schuifdak hebt.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht
Ik kom in de Open Data van RDW op 4 van de 88. Omdat de handelsbenaming nogal verschillend is heb ik een "contains" gedaan, maar dan krijg ik ook 900 en 9000, dus heb ik het afgebakend op wielbasis 245 en 246 (die zag ik zo snel bij 90s staan). Geen garantie dat dit waterdicht is, maar van de 88 die ik er even snel uithaal zijn er dus 4 zwart. Overigens zijn drie daarvan niet verzekerd en dus niet op de weg.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht
dat is 4,5%... das niet veel. Als je dat doorrekent op het totale productieaantal van 25.000 dan zijn hebben ongeveer 1000 stuks zwarte 90s de fabriek verlatenjelger schreef: ↑wo 15 mar, 2023 21:49van de 88 die ik er even snel uithaal zijn er dus 4 zwart
Nu nog de slag naar het schuifdakpercentage
-
veenaalt
- Donateur (7x)

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht
Kun je dat ook doen voor zwarte 900s 5 drs?jelger schreef: ↑wo 15 mar, 2023 21:49Ik kom in de Open Data van RDW op 4 van de 88. Omdat de handelsbenaming nogal verschillend is heb ik een "contains" gedaan, maar dan krijg ik ook 900 en 9000, dus heb ik het afgebakend op wielbasis 245 en 246 (die zag ik zo snel bij 90s staan). Geen garantie dat dit waterdicht is, maar van de 88 die ik er even snel uithaal zijn er dus 4 zwart. Overigens zijn drie daarvan niet verzekerd en dus niet op de weg.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht
daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb zomaar het vermoeden dat er meer vroege (steilneus) zwarte 5 drs 900 zijn dan late (zalmneus)
-
jelger
- Geregistreerd lid
Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht
Ik kom uit op iets van 770 zwarte classics.
Hiervan zijn er 14 een "4-deurs" "hatchback" (dat zijn de kenmerken op basis waarvan ik dan een 5-deurs versie filter).
Hiervan zijn er twee uit 1984 en 1985, drie uit 1987 en de rest is van latere jaren - o.b.v. "eerste toelating" wat niet hetzelfde is als bouwmoment.
Zalmneus of steilneus is geen kenmerk waarop de RDW documenteert. Gek genoeg. Misschien moet ik eens een ticket inschieten.
Het kan zijn dat er wat gemist is door ontbrekende of verkeerde gegevens, maar beschouw dit als richtgetallen.
Hiervan zijn er 14 een "4-deurs" "hatchback" (dat zijn de kenmerken op basis waarvan ik dan een 5-deurs versie filter).
Hiervan zijn er twee uit 1984 en 1985, drie uit 1987 en de rest is van latere jaren - o.b.v. "eerste toelating" wat niet hetzelfde is als bouwmoment.
Zalmneus of steilneus is geen kenmerk waarop de RDW documenteert. Gek genoeg. Misschien moet ik eens een ticket inschieten.
Het kan zijn dat er wat gemist is door ontbrekende of verkeerde gegevens, maar beschouw dit als richtgetallen.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht
die knip kunnen we natuurlijk zelf ook maken obv het jaartal 1987. Vroege zalmneuzen van eind 1986 zitten er dan niet bij maar dat wordt gecompenseerd door de 900c die in 1987 nog verkocht werd met steilneusjelger schreef: ↑do 16 mar, 2023 12:48Zalmneus of steilneus is geen kenmerk waarop de RDW documenteert.
14 stuks zwarte 900 met 5 deurs koets... das verrekte weinig.
Kun je ook nog een slag maken hoeveel daarvan turbo zijn? #durftevragen
-
davidd
- Donateur

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht
Dan zijn er 756 2-deurs en (vooral)3-deurs. Ik wist wel dat de 3-deurs populairder was, maar zoveel..
-
jelger
- Geregistreerd lid
Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht
hah, dat weet ik natuurlijkStyle&Co schreef: ↑do 16 mar, 2023 14:14die knip kunnen we natuurlijk zelf ook maken obv het jaartal 1987. Vroege zalmneuzen van eind 1986 zitten er dan niet bij maar dat wordt gecompenseerd door de 900c die in 1987 nog verkocht werd met steilneus
Ik zie 3x T8, 2X S en 2X Turbo. Afgaand op de massa van de ongespecificeerde is dat een i of c. Dus 7 stuks. Volgens de theorie en deze filtering.Style&Co schreef: ↑do 16 mar, 2023 14:14Kun je ook nog een slag maken hoeveel daarvan turbo zijn? #durftevragen![]()
Binnen deze telling zitten er 244 tweedeurs hatchbacks (3-deurs CC dus), 414 cabriolets en 31 tweedeurs sedans (ik vermoed dat het merendeel toch een hatchback is - zo staat er een 81er tussen).davidd schreef: ↑do 16 mar, 2023 14:20Dan zijn er 756 2-deurs en (vooral)3-deurs. Ik wist wel dat de 3-deurs populairder was, maar zoveel..
Dan hebben we de 4-deurs sedan nog niet gehad: dat zouden er 31 zijn.
-
davidd
- Donateur

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht
Oja, duh.. veel cabrio’s
-
veenaalt
- Donateur (7x)

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht
Bedankt voor het meedenken! Die van ons staat als 900 SE U9 te boek.
Leuk deze info.
Kan ik zelf ook ergens zoeken?
Ben ook benieuwd naar 900s 5 drs maar dan blauw.
Leuk deze info.
Kan ik zelf ook ergens zoeken?
Ben ook benieuwd naar 900s 5 drs maar dan blauw.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht
Jazeker!
https://opendata.rdw.nl/login
Het is wat stoeien, maar er is best wat van te maken. Je kunt ook de dataset downloaden in een Excel en dan daarin filteren. Ik heb mijn eigen lijstjes aangelegd.
https://opendata.rdw.nl/login
Het is wat stoeien, maar er is best wat van te maken. Je kunt ook de dataset downloaden in een Excel en dan daarin filteren. Ik heb mijn eigen lijstjes aangelegd.
-
veenaalt
- Donateur (7x)

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht
[q]
Bedankt Jelger!
Ga er ook een keertje mee stoeien.
Bedankt Jelger!
Ga er ook een keertje mee stoeien.
Reden: onnodige quote