Saab horloge van de jaren '80

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Saab horloge van de jaren '80

Bericht door MvR » wo 19 apr, 2023 22:34

Heeft iemand dit horloge ooit in het echt gezien / eentje in bezit? Ik zou 'm graag beter bekijken!!

Vermoedelijk is het een horloge met een Lemania 5100-uurwerk. Lemania zat in het conglomeraat Tissot - Omega - Lemania. Meerdere Zwitserse horlogemerken maakten voor 'derden' horloges met speciale wijzerplaten gedurende de jaren '70 en '80. De bekendste en duurste, meest waardevolle is de Rolex Submariner met 'Comex' op de plaat. Maakte Lemania eerst nog zelf horloges, later werden ze vooral in Omega's en Tissot gebruikt. Maar er moest geld op verdiend worden. De quartz-horologes dreigden de mechanische Zwitserse uurwerken te verdringen.

In die tijd was het heel gewoon om een generiek uurwerk in de kast te plaatsen en een 'klanten-wijzerplaat' te gebruiken. En als het een beetje 'racy' of 'sporty' moest zijn, grepen fabrikanten al snel naar het eerdergenoemde Lemania 5100-uurwerk! Dit uurwerk is gewoon-weg fantastisch als alles het goed doet, maar als er slijtage optreedt... dan ben je nog niet klaar. Niet veel horlogemakers hadden en hebben de skills om het te repareren. En nadat Lemania was overgenomen door Breguet zijn de onderdelen onbetaalbaar geworden. Vandaar dat oude uurwerken vaak gekannibaliseerd worden...

Vandaar mijn vraag: wie heeft er eentje die ik eens mag bekijken? Uit bovenstaande blijkt dat ik vermoed dat niemand 'm wil verkopen. Mocht je interesse hebben in een goed adres voor reparatie van het uurwerk, stuur me dan een PB'tje. Ik ben behalve Saab-gek ook wel horloge-gek. Vandaar.

Afbeelding

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Re: Saab horloge van de jaren '80

Bericht door gj900 » do 20 apr, 2023 18:40

Volgens dit topic: https://forum.watchlounge.com/index.php ... at-s-that/ is het een Valjoux 7750.
MvR schreef:
wo 19 apr, 2023 22:34
Ik ben behalve Saab-gek ook wel horloge-gek.
Ik ook 8)

Wellicht handig om dit topic naar het algemene "Saab horloge" topic (viewtopic.php?f=16&t=5941) te laten verplaatsen?

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » vr 21 apr, 2023 14:34

Andere kleur, maar wel dezelfde klok toch? Volgens mij een Sinn

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 21 apr, 2023 21:10

Sinn was wel een fabrikant die zulke horloges in opdracht maakte ja. Ook voor Porsche werd dit horlogemodel gemaakt met een 'Turbo' logo. Deze heeft idd een Valjoux 7750 uurwerk. Dat was toch wel min-of-meer de opvolger van het Lemania uurwerk. (Hoewel Sinn momenteel een eigen ontwerp heeft dat sterk doet denken aan het Lemania uurwerk). En dit horloge heeft niet de kenmerkende Sinn stalen armband.

Het horloge is behoorlijk veel geld waard. Zoek maar eens op Sinn 144 Chronograph op Chrono24. Onderhoud van dit horloge is goed mogelijk. Het mooie van Sinn is dat je een oud horloge naar ze kan sturen en dat het tip-top terugkomt tegen vooraf vastgestelde prijs (prijslijst op hun site)!

Plaats reactie