Auto verkopen naar spanje. ?????

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Auto verkopen naar spanje. ?????

Bericht door klaasj » za 20 mei, 2023 10:08

Wie heeft er ervaring met het verkopen van een auto naar spanje via een exportfirma/transportbedrijf. Zij betalen bij pick up.

Bungy123
Geregistreerd lid

Re: Auto verkopen naar spanje. ?????

Bericht door Bungy123 » za 20 mei, 2023 11:26

Ik ken jouw conversaties met de potentiële koper natuurlijk niet, maar betalen via een exporteur is een vaak gebruikte truc en het begin van een scam.
(dan moet je bijvoorbeeld eerst iets betalen voor bepaalde kosten, die je dan uiteraard later weer terug zal krijgen. NOT).

Ik reserveer nooit zonder aanbetaling en een koper kan heel simpel via IBAN geld overmaken als hij wil kopen.
Je kunt even een controlevraag stellen of jij de exportpapieren moet regelen of dat dat anders gaat.

Tegelijkertijd heb ik wel vaker auto's verkocht en geleverd aan het buitenland waarbij ik de exportpapieren hier ter plaatse heb geregeld. Wél na volledige betaling vooraf.
Dus het kan wel, maar opletten is het devies.
Daarnaast heb ik als bemiddelaar ook wel vaker auto's in het buitenland gekocht en gehaald. Vaak wel met een aanbetaling vooraf en de rest bij afhalen ter plaatse voldaan.
Zoiets kan dus ook andersom.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » za 20 mei, 2023 12:28

de koper wil de zaak afhandelen via deze transporteur. Hij heeft mij een copy van zijn paspoort gestuurd en een of ander goed gedrag bewijs uit spanje.
https://www.master-autotruck.com/

Ibanez
Geregistreerd lid

Bericht door Ibanez » za 20 mei, 2023 12:42

Dat transportbedrijf zal wel kloppen. O.a. een vestiging in Zaragoza. Maar ik zou toch uitkijken met dit soort constructies, dat je niet straks de boot ingaat. Ik persoonlijk zou het op deze manier nooit doen. Maar dat zegt mijn onderbuik.

viggentroll321
Donateur
Donateur

Bericht door viggentroll321 » za 20 mei, 2023 12:52

cash laten betalen bij afhalen, exportpapieren bij rdw. en klaar. geen geld geen auto 8)

Bungy123
Geregistreerd lid

Bericht door Bungy123 » za 20 mei, 2023 12:58

klaasj schreef:
za 20 mei, 2023 12:28
de koper wil de zaak afhandelen via deze transporteur. Hij heeft mij een copy van zijn paspoort gestuurd en een of ander goed gedrag bewijs uit spanje.
https://www.master-autotruck.com/
Ja, het kán, maar is wel vreemd.
Waarom betaalt de koper niet vooraf?
Ik ken geen, of heb geen ervaring met, een transporteur die een auto ook betaalt bij ophalen. Die transporteren alleen.
Tenzij het een bemiddelaar/tussenpersoon is die ook auto's kan beoordelen op kwaliteit en gemaakte afspraken etc., maar dat lijkt in dit geval niet zo te zijn.
Een kopie paspoort kun je overal vandaan plukken cq creëren, dat zegt niets. Een bewijs van goed gedrag heb ik nog nooit gezien bij dit soort transacties.
De naam van de koper al geGoogeld? Adres gecheckt?
Bij mij gaan er wat achterdochtige haartjes overeind staan.
In ieder geval nooit of te nimmer geld overmaken omdat daar een plausibele reden voor zou zijn of op een gestuurde link klikken. Dan weet je al meteen dat het fout zit.
Maar nogmaals: het kán.
Voorzichtig zijn blijft geboden.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » za 20 mei, 2023 13:04

Ik heb maar een advies: doe het niet! Bekende truc.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » za 20 mei, 2023 13:08

of doe het juist wel en leer op de harde manier om erachter te komen
dan onthoud je dat beter in de toekomst :lol:

mvg werner

Bungy123
Geregistreerd lid

Bericht door Bungy123 » za 20 mei, 2023 13:14

Nog een aanvulling nadat ik de site van de transporteur heb bekeken.

Daar staat dat de verkoper (jij dus in dit geval) het transport betaalt (vooraf dus) en dat dat geld direct terug betaald wordt na inspectie van de auto door de transporteur.
Heb ik nog nooit meegemaakt. KLopt natuurlijk ook niet. Jij betaalt maar ziet nooit een chauffeur verschijnen.
Daarnaast (want nu ben ik nieuwsgierig geworden) staan op de site 3 locaties (Spanje, UK en Noorwegen) waar ze zouden zitten.
Op Google vind ik die locaties wel, althans, de straten, maar geen enkele aanwijzing van een bedrijf Master Auto etc.
Daarbij is op de site geen enkel telefoonnummer te zien, zijn ze alleen per email bereikbaar.

IK denk: verzonnen en gecreëerde website, alles riekt hier naar oplichting.

Maar (in het verleden een paar keer volledige transactie doorlopen bij soortgelijke pogingen met een paar volledige dossiers met nepdocumenten als gevolg), ik ben wel benieuwd hoe het verder loopt.
Wanneer gaan ze om een betaling vragen? (niet doen dus, maar je kunt dan even met ze meeveren).

Als je wilt, stuur mij dan even een Pb met eventueel de communicatie, dan kan ik daar wel een oordeel over geven, als ervaringsdeskundige en meespeler.

Ibanez
Geregistreerd lid

Bericht door Ibanez » za 20 mei, 2023 13:46

Eens gezocht op het adres in Zaragoza - levert dit op:
https://scamsurvivors.com/forum/viewtop ... 6&t=104610

Bungy123
Geregistreerd lid

Bericht door Bungy123 » za 20 mei, 2023 14:30

Dan ben jij nog wat verder gegaan in de zoektocht.

Lijkt mij dus duidelijk. Niet mee in zee gaan!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 20 mei, 2023 14:40

Niet doen; ik adverteerde mijn Porsche een paar jaar geleden en kreeg precies hetzelfde verhaal voorgeschoteld. Niet gedaan. De volgende dag de auto verkocht aan keurige mensen die de auto weer 'oostwaarts' ('thuis') brachten.

Later hoorde ik dat het een veel voorkomende scam is. Het idee is dat NLse (en Zwitserse) klassiekers over het algemeen in prima staat zijn. We zijn een interessante 'markt'.

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Auto verkopen naar Spanje. ?????

Bericht door 72sonett3 » za 20 mei, 2023 15:52

Zodra er van jou, als verkoper, betaling gevraagd wordt, is het een scam.

As er idd cash betaald wordt bij ophalen van de auto dan is er niets aan de hand. Dan wel de platen er af halen, het kentekenbewijs houden en zelf de auto afmelden bij de RDW, dan kentekenbewijs en exportpapier aangetekend naar de koper sturen.

Fredje65
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Fredje65 » za 20 mei, 2023 17:42

Trap er niet in, Klaas. Zo’n omslachtige manier (op afstand) om een auto te kopen voorspelt niet veel goeds.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » za 20 mei, 2023 18:52

[]

bedankt fijn forum. Ik had al geen goed gevoel maar je weet maar nooit met al die pensionada's in spanje.
Reden: Onnodige quote

Plaats reactie