De Japanner (2.3T, '94 Griffin)

1984-1997
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: De Japanner (2.3T, '94 Griffin)

Bericht door Style&Co » di 06 jun, 2023 11:09

lennardbijker schreef:
ma 05 jun, 2023 23:38
De Amerikaanse Griffins hebben een badge met “Griffin Edition”, deze zit dan onder het rechter achterlicht:
In het Amerikaanse Saab museum staat Griffin edition nummer 317. Maar daar mist de Griffin badge onder de rechter achterlicht

https://www.saabmuseumusa.com/collectio ... cyl-turbo/

lennardbijker
Donateur
Donateur

Bericht door lennardbijker » di 06 jun, 2023 11:21

Klopt ja, dat viel mij ook op. Moest ook even zoeken voordat ik een foto vond waar de badge er nog wel op zat. Hier nog een artikel die ook de badge benoemd:

http://karakullake.blogspot.com/2008/10 ... ition.html
Style&Co schreef:
di 06 jun, 2023 11:05
Missen nu alle rubberen knoppen op de ventilatieroosters?
Die missen bij mijn CD helaas ook, worden poreus na verloop van tijd en breken gewoon doormidden wanneer je ze een keer aanraakt.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 06 jun, 2023 11:41

lennardbijker schreef:
di 06 jun, 2023 11:21
Hier nog een artikel
interessant... de USA griffin edition zat dus ram en ramvol. Oa Schuifdak en airco achterin. TCS ook... daar zullen er wel een paar problemen mee hebben gehad. En aangezien er ook melding wordt gemaakt van een CD wisselaar achterin zal er wel een originele Saab audio set in hebben gezeten. Benieuwd of ook de audio aansluiting bij de binnenverlichting werd aangevinkt

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » di 06 jun, 2023 18:11

Nee, dat laatste niet, want die behoorde de Alpine-installatie toe, waar de Griffin Edition beclariond rondreed. En memory-stoelen zowel links als rechts.

gimli
Geregistreerd lid

Bericht door gimli » di 06 jun, 2023 22:05

lennardbijker schreef:
ma 05 jun, 2023 23:38
De Amerikaanse Griffins hebben een badge met “Griffin Edition”, deze zit dan onder het rechter achterlicht:
...
Griffins zoals ze hier werden verkocht hadden het “Griffin” logo naast “9000”
Wat ik wilde zeggen: ik heb nog nooit het "Griffin" logo gezien zoals op de 9000 die het onderwerp is van deze thread.

Natuurlijk had de MY 92 Griffin wel een logo, maar meestal een ander. Trouwens: in de Engelse brochure van de Griffin is de achterkant heel anders afgebeeld:
links "Saab", rechts alleen CD, rechtsonder de achterlichten "Griffin". Nergens "9000". Maar zo heb ik het "in de natuur" nog nooit gezien.

Hier in de reclamevideo op Youtube https://www.youtube.com/watch?v=FbaD6UgUftw&t=129suit de VS is de plaatsing van de logo's op de achterkant weer anders. Maar volgens mij zie je geen Griffin logo in de video.

Hier kun je het oorspronkelijke NYT-artikel over de MY 92 Griffin lezen: https://www.nytimes.com/1992/06/14/spor ... thing.html

Maar om het nog eens te herhalen: hoewel er destijds werd benadrukt dat er alleen al voor de VS 400 Griffins zouden zijn, is mijn informatie dat er wereldwijd slechts 400 Griffins zijn geleverd. De vraag liet niet toe dat er meer werden geleverd.

Mijn MY 88 9000 heeft trouwens ook de afgebrokkelde "nupsies" op de ventilatie.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 07 jun, 2023 8:49

gimli schreef:
di 06 jun, 2023 22:05
hoewel er destijds werd benadrukt dat er alleen al voor de VS 400 Griffins zouden zijn, is mijn informatie dat er wereldwijd slechts 400 Griffins zijn geleverd. De vraag liet niet toe dat er meer werden geleverd.
Bedoel je 400 Griffins in 1992 of 400 in alle jaren dat een 9000 Griffin te koop was?

Ik vind 400 Griffins voor (het grote) Amerika beste een groot aantal voor slechts 1 jaar. Maar op die plaatjes in de USA Griffin_Edition staat het unieke nummer en het totaal van 400. Het lijkt me niet dat er binnen die 400 ook non USA Griffin_Editions zaten, bv dat nummer 347 een zwarte CD Griffin was die in Frankrijk verkocht werd

Afbeelding

lennardbijker
Donateur
Donateur

Bericht door lennardbijker » wo 07 jun, 2023 9:15

Ik denk dat Gimli bedoeld dat er - buiten de US om - maar 400 Griffins zijn verkocht in alle jaren dat deze leverbaar waren. Er was zo weinig vraag naar dat het er niet meer werden.

Voor 'alle' Griffins buiten de US om lijkt me dat erg weinig, dus ook met de MY95> Griffins erbij. Maar voor de MY93-94 zou ik het me nog wel voor kunnen stellen, die zie je haast nooit...

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 07 jun, 2023 10:54

lennardbijker schreef:
wo 07 jun, 2023 9:15
Maar voor de MY93-94 zou ik het me nog wel voor kunnen stellen, die zie je haast nooit...
Ik ook niet tenzij ik in mijn stalling ben ;-)

Afbeelding

Pelendur
Geregistreerd lid

Bericht door Pelendur » wo 07 jun, 2023 12:43

Style waarom heeft de jouwe nog zilveren raamlijsten? Bouwjaar 93’?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 07 jun, 2023 12:55

Pelendur schreef:
wo 07 jun, 2023 12:43
Bouwjaar 93’?
correct. Heeft daarom ook dat vierkante airbag stuur wat ook in c900s leverbaar was

Afbeelding

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 07 jun, 2023 12:58

het lijkt erop dat er een zwarte 91er 9000 2.3T CD Griffin (automaat) bij RBM in Frankrijk te koop staat. Kmstand onbekend. Vraagprijs 10.000 euro

https://www.rbmperformance.es/saab-9000 ... r_202.html

(of is dit een oude advertentie waar ik per ongeluk op gestuit ben?)

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 07 jun, 2023 18:59

Ja, dit is een oude advertentie (gelukkig...) en de auto is ambassadeur-blauw. :wink:

gimli
Geregistreerd lid

Bericht door gimli » do 08 jun, 2023 0:44

Style&Co schreef:
wo 07 jun, 2023 12:58
het lijkt erop dat er een zwarte 91er 9000 2.3T CD Griffin (automaat) bij RBM in Frankrijk te koop staat. Kmstand onbekend. Vraagprijs 10.000 euro
https://www.rbmperformance.es/saab-9000 ... r_202.html
(of is dit een oude advertentie waar ik per ongeluk op gestuit ben?)
Erg goede CD, maar dit is geen "Griffin" (het staat ook niet in de beschrijving?).
Hoe moeilijk het ook is om de exacte omstandigheden van de "Griffin Edition" te achterhalen: er was geen Griffin in MY 1991, zoveel is zeker (de eerste "Griffin" kwam op de markt in de lente van 1992).

lennardbijker
Donateur
Donateur

Bericht door lennardbijker » do 08 jun, 2023 0:51

Super gaaf ding is dat, heb de foto's vaak voorbij zien komen tijdens mijn zoeksessies over 9000's :wow: Nooit geweten dat die ooit te koop stond, ik dacht altijd dat het een demo-auto van RBM was.

Is inderdaad geen Griffin, die hadden toch altijd het Buffalo/Pamir interieur met suède inleg? Of was dat een optie?

gimli
Geregistreerd lid

Bericht door gimli » do 08 jun, 2023 0:52

Ik dook vanavond weer eens in mijn digitale archieven, zocht op internet en probeerde me een gesprek te herinneren dat ik jaren geleden had met een Duitse Saab-dealer over de vroege 9000's, onder andere omdat hij de hoogtijdagen van de 9000's zelf had meegemaakt als verkoper begin jaren '90:
- het initiatief voor de Griffin kwam van de Amerikaanse importeur
- de importeur en Saab (hoofdkantoor) reageerden met het speciale model op het feit dat de nieuwe CS-serie in de VS pas in MY 93 op de markt zou komen (in Europa al in 1992) en dat er iets nodig was waarover de media konden berichten; bovendien was de CD in de VS relatief populair, maar ontbrak het op dat moment nog aan een topmodel als de CD Carlsson (UK) in de VS.
- Daarom werden tijdens het productieproces voor MY 1992 400 CD met volledige uitrusting en in de kleur "Eucalyptus-green" gereserveerd voor de Amerikaanse importeur.
- De naam "Griffin" werd overeengekomen voor het speciale model.
- Deze 400 eenheden kregen een badge in de fabriek en "Griffin"-belettering op de achterkant.
- Importeurs in andere landen kregen het aanbod om het model ook in hun land aan te bieden.
- Interessant: volgens het Zweedse Saabforum was de Griffin niet verkrijgbaar in Zweden in MY 1992 (maar wel een "CD Aero").
- Of er een Duitse "Griffin Edition" brochure was, weet ik niet. Ik ken er geen. Ik ken alleen de brochure van (voor) de USA, UK en Frankrijk.
- het nummer "400" kwam niet voor in de communicatie in Europa.
- was ook niet nodig, want de Griffin bevat geen enkel uitrustingsdetail dat niet beschikbaar was voor de 9000 CD (behalve de badge ...), dus in theorie kon hij "op elk moment" geproduceerd worden.
- De Griffin voor de VS verschilde van de Griffin voor de andere landen doordat alleen de VS-modellen de badge "XY of 400" kregen.
- Toen duidelijk werd dat de importeur in de VS geen 400 "Griffins" kon verkopen, werden de stickers op alle "Griffins" geplakt en aan de respectievelijke importeurs geleverd.

Tot zover mijn herinnering en het gesprek.

vanaf modeljaar 1993:
In Nederland, Duitsland, Zweden en het UK:
geen "Griffin Edition" meer, geen badge meer, maar: de "Griffin" werd in de catalogi en prijslijsten opgenomen als CD met volledige uitrusting af fabriek (Nederland: CD/CDE/Griffin; Duitsland: CDE/Griffin; Zweden: CD/CDE/Griffin/Aero; UK: CD/CDE/Carlsson/Griffin); op verzoek ook leverbaar in andere kleuren en met handgeschakelde versnellingsbak; misschien (waarschijnlijk) ook andere velgen; Leer, leer/stof of Zegna was vrij te kiezen. Maar altijd met de 2.3l Turbo motor met 200 pk.
Ik weet het niet van andere landen of de Griffin een uitrustingsvariant is geworden.

Betekent voor mij:
- in MY 1992 waren er maximaal 400 stuks.
- ook in MY 93 en 94 was er "CD Griffin", althans in Zweden en UK.
See e.g. https://carsonline.bonhams.com/en/listi ... bb200549aa

> het model hier uit Japan kan dus een Saab 9000 zijn met "Griffin-uitrusting", besteld in Zweden.

Dus theoretisch behoren alleen de 400 Griffins van MY 1992 tot de "exclusieve" (eerste) "Griffin Edition". In de praktijk denk ik echter dat het onzin is om ze te onderscheiden van de latere Griffins van modeljaar 93 en 94, ook al verschillen ze misschien door de handgeschakelde versnellingsbak en andere kleur.

(Let op: alles verwijst nog steeds naar de "Griffin" met de 4 cilinder turbomotor, niet naar de "CD Griffin met V6" uit MY 95 en "CS-Design".)

Plaats reactie