Ik dook vanavond weer eens in mijn digitale archieven, zocht op internet en probeerde me een gesprek te herinneren dat ik jaren geleden had met een Duitse Saab-dealer over de vroege 9000's, onder andere omdat hij de hoogtijdagen van de 9000's zelf had meegemaakt als verkoper begin jaren '90:
- het initiatief voor de Griffin kwam van de Amerikaanse importeur
- de importeur en Saab (hoofdkantoor) reageerden met het speciale model op het feit dat de nieuwe CS-serie in de VS pas in MY 93 op de markt zou komen (in Europa al in 1992) en dat er iets nodig was waarover de media konden berichten; bovendien was de CD in de VS relatief populair, maar ontbrak het op dat moment nog aan een topmodel als de CD Carlsson (UK) in de VS.
- Daarom werden tijdens het productieproces voor MY 1992 400 CD met volledige uitrusting en in de kleur "Eucalyptus-green" gereserveerd voor de Amerikaanse importeur.
- De naam "Griffin" werd overeengekomen voor het speciale model.
- Deze 400 eenheden kregen een badge in de fabriek en "Griffin"-belettering op de achterkant.
- Importeurs in andere landen kregen het aanbod om het model ook in hun land aan te bieden.
- Interessant: volgens het Zweedse Saabforum was de Griffin niet verkrijgbaar in Zweden in MY 1992 (maar wel een "CD Aero").
- Of er een Duitse "Griffin Edition" brochure was, weet ik niet. Ik ken er geen. Ik ken alleen de brochure van (voor) de USA, UK en Frankrijk.
- het nummer "400" kwam niet voor in de communicatie in Europa.
- was ook niet nodig, want de Griffin bevat geen enkel uitrustingsdetail dat niet beschikbaar was voor de 9000 CD (behalve de badge ...), dus in theorie kon hij "op elk moment" geproduceerd worden.
- De Griffin voor de VS verschilde van de Griffin voor de andere landen doordat alleen de VS-modellen de badge "XY of 400" kregen.
- Toen duidelijk werd dat de importeur in de VS geen 400 "Griffins" kon verkopen, werden de stickers op alle "Griffins" geplakt en aan de respectievelijke importeurs geleverd.
Tot zover mijn herinnering en het gesprek.
vanaf modeljaar 1993:
In Nederland, Duitsland, Zweden en het UK:
geen "Griffin Edition" meer, geen badge meer, maar: de "Griffin" werd in de catalogi en prijslijsten opgenomen als CD met volledige uitrusting af fabriek (Nederland: CD/CDE/Griffin; Duitsland: CDE/Griffin; Zweden: CD/CDE/Griffin/Aero; UK: CD/CDE/Carlsson/Griffin); op verzoek ook leverbaar in andere kleuren en met handgeschakelde versnellingsbak; misschien (waarschijnlijk) ook andere velgen; Leer, leer/stof of Zegna was vrij te kiezen. Maar altijd met de 2.3l Turbo motor met 200 pk.
Ik weet het niet van andere landen of de Griffin een uitrustingsvariant is geworden.
Betekent voor mij:
- in MY 1992 waren er maximaal 400 stuks.
- ook in MY 93 en 94 was er "CD Griffin", althans in Zweden en UK.
See e.g.
https://carsonline.bonhams.com/en/listi ... bb200549aa
> het model hier uit Japan kan dus een Saab 9000 zijn met "Griffin-uitrusting", besteld in Zweden.
Dus theoretisch behoren alleen de 400 Griffins van MY 1992 tot de "exclusieve" (eerste) "Griffin Edition". In de praktijk denk ik echter dat het onzin is om ze te onderscheiden van de latere Griffins van modeljaar 93 en 94, ook al verschillen ze misschien door de handgeschakelde versnellingsbak en andere kleur.
(Let op: alles verwijst nog steeds naar de "Griffin" met de 4 cilinder turbomotor, niet naar de "CD Griffin met V6" uit MY 95 en "CS-Design".)