95 start slecht
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

95 start slecht
Mede liefhebbers, Sinds een dag of 2 start de saab niet lekker meer.
Nu was het, tot nu toe, zo dat na een week rust het starten niet vanzelf ging maar nu ben ik zeker 5 minuten bezig.
De benzine loopt waarschijnlijk langzaam weg uit de carburateur.
Is hier een trucje voor of moet ik iets schoonmaken ?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groet willem
Nu was het, tot nu toe, zo dat na een week rust het starten niet vanzelf ging maar nu ben ik zeker 5 minuten bezig.
De benzine loopt waarschijnlijk langzaam weg uit de carburateur.
Is hier een trucje voor of moet ik iets schoonmaken ?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groet willem
-
Luud
- Donateur (8x)

Re: 95 start slecht
Hai, zelf spuit ik een beetje remreiniger bij het luchtfilter/in de carb als de 95 of 96 langer dan een week hebben stil gestaan. Dit om langdurig doorstarten te voorkomen. Dit ondanks nieuwe brandstofpomp.
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Bedankt voor je reactie Luud,
Maar, zit er niet ergens een terugslagklep ofzo die vies of versleten kan zijn ?
Of zou ik zoiets ertussen kunnen zetten ?
Maar, zit er niet ergens een terugslagklep ofzo die vies of versleten kan zijn ?
Of zou ik zoiets ertussen kunnen zetten ?
-
Luud
- Donateur (8x)

Terugslagklepje zit in de brandstofpomp. Je schrijft ,,sinds een week of twee"...misschien is je brandstofpompje aan vervanging toe ?? Bij mij zowel de 95 als 96, beide met Fomoco, na een week stilstand altijd langer starten voordat de motor aanslaat. Dit ook met nieuwe brandstofpompjes.
-
Funky Dude
- In memoriam †
Wat is de staat van de accu? Heb je 95 of 98 in je tank? Hoe zien je bougies eruit? Zit je benzinefilter wat verstopt?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Hoe is de staat van de bobine? Is de vlotterkamer leeg na verloop van tijd? Staat de ontsteking nog op tijd? Heb je een vonk die goed is?
Alex
Alex
-
MvR
- Geregistreerd lid
Er is hier een draadje over een vlot-startende maar slecht-rijdende 95 die uiteindelijk bij Johan T. een behandeling kreeg: de elektronische ontsteking was de boosdoener.
Ik heb het hier al vaker geschreven: dat minder vlotte starten is niet echt een nadeel voor deze motoren: je kunt dan oliedruk opbouwen.
Ik heb het hier al vaker geschreven: dat minder vlotte starten is niet echt een nadeel voor deze motoren: je kunt dan oliedruk opbouwen.
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Dank jullie allemaal voor de reacties.
Ik ga eerst eens op zoek naar het terugslagklepje in de brandstofpomp.
Dat lijkt mij de grootste kanshebber.
Ik heb namelijk sterk de indruk dat de benzine terugloopt wanneer de Saab stilstaat.
Wanneer ik er in het weekend mee rijdt start ie de eerste keer slecht maar de keren erna wel goed.
Wordt vervolgd
Ik ga eerst eens op zoek naar het terugslagklepje in de brandstofpomp.
Dat lijkt mij de grootste kanshebber.
Ik heb namelijk sterk de indruk dat de benzine terugloopt wanneer de Saab stilstaat.
Wanneer ik er in het weekend mee rijdt start ie de eerste keer slecht maar de keren erna wel goed.
Wordt vervolgd
-
Funky Dude
- In memoriam †
Je weet dat je voor het starten eerst een paar keer het gaspedaal moet intrappen met de sleutel op contact? Dit is om de pomp te activeren.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
In de benzinepomp zitten 2 terugslagklepjes, maar de carb kan niet 'leeglopen'. De benzine in de vlotterkamer kan wel verdampen, zeker bij warmte en na lang stilstaan.willemwerkt schreef: ↑zo 11 jun, 2023 21:49... zit er niet ergens een terugslagklep ofzo die vies of versleten kan zijn ?
Een elektrische pomp (onder de achterbank) helpt ook.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Je bedoelt de automatische choke? Dat hoeft niet op contact.Funky Dude schreef: ↑vr 16 jun, 2023 18:19Je weet dat je voor het starten eerst een paar keer het gaspedaal moet intrappen met de sleutel op contact? Dit is om de pomp te activeren.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
En voor een mechanische pomp hoef je 'm ook niet op contact te zetten. Misschien wel voor een elektrische choke? Ik heb een terugslagklepje tussen de benzinepomp en de carburateur gemonteerd, dat scheelde behoorlijk bij koude start na lange tijd. Het is meer in de buurt van 5 seconden dan van 10 dat ie aanslaat.
Alex
Alex
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Ik denk dat hij in de war is met een 96 en dan bedoelt hij de acceleratie sproeier,72sonett3 schreef: ↑vr 16 jun, 2023 21:56Je bedoelt de automatische choke? Dat hoeft niet op contact.
Dat is dat kamertje die een straaltje extra benzine in de carburateur spuit
Een 99 heeft dat niet
Edit ik ben in de war het is dus wel een 96 in de uitvoering 95
Overigens dat straaltje inspuiten werkt alleen maar als er benzine in de carburateur zit
Start procedure 96 95 even starten met de start motor, paar keer gaspedaal intrappen ( dus benzine inspuiten) even wachten om het iets te laten verdampen, en voila.
Wachten tot die stopt, daarna starten
99 heb ik nooit geen probleem mee, die start altijd ook bij min 10 ( op lpg)
Maar dan moet je niet direct volgas gaan rijden en niet even weer uitzetten .
Maar uitsluiten is een ding, gewoon eerst eens checken, voordat je start.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Uit een ander topic:

Omdat de Saab soms langer stil staat en het dan soms wat langer duurt voordat de brandstof uit de tank bij de motor is, hebben we ervoor gekozen om een opvoerpomp te monteren. Deze schakelt met contact en slaat af bij voldoende druk. We laten de originele brandstofpomp ook zitten aangezien deze pomp met slechts .2 bar meer bedoeld is als opvoerpomp. We hebben daarnaast de voeding met een impact sensor geschakeld zodat bij een aanrijding de pomp nooit kan blijven pompen.