versnellingsbak olie

1984-1997
Plaats reactie
holtwark
Geregistreerd lid

versnellingsbak olie

Bericht door holtwark » wo 19 jul, 2023 10:27

Hallo.
We hebben het over mijn Saab 9000 CS 1992. B202 I motor en versnellingsbak GM 651 03 .
Gisteren bij S.S.O. geweest. Na 31 jaar leek het mij wenselijk de versnellingsbak olie te verversen.
Er blijkt geen aftap plug op deze bak te zitten. Haynes manual geeft alleen info over de na '94 modellen die wel een aftap plug hebben.
Kan de versnellingsbak olie van mijn auto echt nooit ververst worden ?

Groet, Jan

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: versnellingsbak olie

Bericht door silvandam » wo 19 jul, 2023 10:44

Zit er wel een vuldop op de bak? Dan kun je ‘m mogelijk leegzuigen via de vulopening en daarna vullen.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 19 jul, 2023 12:53

Kan via oliepeilsensor. Even leeg pompen en versie olie erin.

holtwark
Geregistreerd lid

Bericht door holtwark » do 20 jul, 2023 12:33

Dank voor de tips. Vandaag bakolie eruit gezogen . Kreeg er 1,5 liter uit.
Weet echter niet hoeveel de inhoud van de bak is.
Weer gevuld met hoogwaardige mineraal olie 10 W 40.

Arjan9-3
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Arjan9-3 » do 20 jul, 2023 13:49

Uhhh 10W40 in je versnellingsbak? Lijkt me niet het wenselijke goedje of lees ik nu iets verkeerd?

Arjan9-3
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Arjan9-3 » do 20 jul, 2023 13:54

Volgens J&D moet er rond de 2 liter in van 75W90: https://www.jendvandenbosch.nl/versnell ... n-9-5.html

holtwark
Geregistreerd lid

Bericht door holtwark » do 20 jul, 2023 14:00

V.w.b. De olie keuze . Forum staat er vol mee.
Saab adviseerde destijds 10 w 40 mineraal voor versnellingsbak
Haynes ; Manual transmission ; 10 W 30 or 10 W 40 Synthetic oil not be used

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » do 20 jul, 2023 15:32

Arjan9-3 schreef:
do 20 jul, 2023 13:49
Uhhh 10W40 in je versnellingsbak?
Ja, dat heeft Saab zelf vele jaren in de boekjes gezet. Wel minerale 10W40, dus geen semi-syntehtische. En om geschikte minerale 10W40 te vinden moet je goed zoeken. Enige verkrijgbare minerale 10W40 in Nederland is bij mijn weten de Eurol Sport Touring 10W40.
Later heeft Saab de voorgeschreven versnellingsbakolie voor de 9000 omgenummerd naar de bekende versnellingsbakolie voor alle late Saab's (GM kennende uit efficiency-overwegingen). En dus is er ook geen goed of fout antwoord op de vraag welke olie in een 9000 moet. Volgens Saab zelf is allebei goed, afhankelijk van het jaartal van de informatie.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 20 jul, 2023 17:48

Idd geen aftapplug dus even leeg zuigen met bijv een Pela.

marty
Geregistreerd lid

Bericht door marty » do 03 aug, 2023 22:34

Wouter schreef:
do 20 jul, 2023 15:32
Ja, dat heeft Saab zelf vele jaren in de boekjes gezet. Wel minerale 10W40, dus geen semi-syntehtische. En om geschikte minerale 10W40 te vinden moet je goed zoeken. Enige verkrijgbare minerale 10W40 in Nederland is bij mijn weten de Eurol Sport Touring 10W40.
Later heeft Saab de voorgeschreven versnellingsbakolie voor de 9000 omgenummerd naar de bekende versnellingsbakolie voor alle late Saab's (GM kennende uit efficiency-overwegingen). En dus is er ook geen goed of fout antwoord op de vraag welke olie in een 9000 moet. Volgens Saab zelf is allebei goed, afhankelijk van het jaartal van de informatie.
Mineraal of semi-synthetisch is een kwestie van definitie (marketing). Dat Eurol product is niet mineraler dan de meeste eenvoudige 10W-40's in de markt die soms wat opgehemeld worden tot "semi-synthetic" zodat interessanter zijn voor de meeste kopers. De motorolie in de versnellingsbak geeft enkel wat eerder en meer afzettingen in de bak dan wanneer er een transmissieolie gebruikt wordt. Ook is bij toepassing van een transmissieolie een goed schakelgevoel wat meer vanzelfsprekend dan dat je afhankelijk bent van de hoeveelheid minerale bestandsdelen van de motorolie voor de "vettigheid".
Er zijn goed "manual transmission fluid" (MTF) in een viscositeit SAE 75W-80 of 75W-85 is prima om te gebruiken. Op die verpakkingen staat dan veelal GL-4 of GL-4+ i.c.m. veelal specificaties als "B71 2330" of "MTF94" . Dat zijn goede kwaliteit transmissieoliën die ook in de Saab bakken gebruikt kunnen worden.

Mocht je inderdaad toch een 10W-40 wensen te gebruiken voldoet het meerendeel van de producten in de markt al zou ik de high-end producten met specificaties als ACEA A3/B4 icm MB 229.3 vermijden omdat die heden te dage bij volsynthetisch zijn. Dat zal het schakelgevoel niet ten goede komen.
Meer eenvoudige 10W-40 met lagere specs zijn voor het schakelgevoel over het algemeen beter.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 04 aug, 2023 8:46

Had dat synthetische niet iets te maken dat het slecht is voor de synchromesh delen?

Olie zou dan iets doen met het materiaal :-S+

Ik bestel meestal hier https://www.oliehandel.nl/.

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » vr 04 aug, 2023 10:19

Waarom niet gewoon een echte versnellingsbakolie gebruiken? Voor de prijs moet je het zeker niet laten, dan neem je ook geen risico's.
Klassiekerolie bevat ook nog een kleine hoeveelheid zink, hetgeen de smering ten goede komt.
https://www.techniekwebshop.nl/kroon-oi ... dQQAvD_BwE
https://www.techniekwebshop.nl/kroon-oi ... bMQAvD_BwE

holtwark
Geregistreerd lid

Bericht door holtwark » vr 04 aug, 2023 11:33

Heb 10W 40 minerale olie van Eurol gebruikt. Ondertussen 500 km verder. Bak schakelt gewoon goed.
M.b.t. het niet hoeven te verversen van versnellingsbak olie ; Wat ik uit de bak heb gezogen leek bijna zo dun als zwart water. Was echt geen goede smering meer mee mogelijk.
Mogelijk is de olie sinds nieuw (1992) 220.000 km , nooit ververst.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 04 aug, 2023 11:38

Volgens mij hoort in dit bouwjaar 2,5 liter. In de latere bakken (vanaf '94) 1,8 liter.

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » vr 04 aug, 2023 11:48

holtwark schreef:
vr 04 aug, 2023 11:33
Heb 10W 40 minerale olie van Eurol gebruikt. Ondertussen 500 km verder. Bak schakelt gewoon goed.
M.b.t. het niet hoeven te verversen van versnellingsbak olie ; Wat ik uit de bak heb gezogen leek bijna zo dun als zwart water. Was echt geen goede smering meer mee mogelijk.
Mogelijk is de olie sinds nieuw (1992) 220.000 km , nooit ververst.
Bij andere klassiekers (Volvo etc_) vervang ik de versnellingsbakolie alle 3 jaar. Je wil niet weten hoeveel metaalslijpsel er iedere keer op de magnetische aftapplug zit.

Plaats reactie