Behandelen rubberen bumpers
-
Willem13
- Geregistreerd lid
Behandelen rubberen bumpers
Het is vast wel eens op dit forum voorbij gekomen, maar mijn zoektocht leverde niets op: hoe krijg en houd ik de rubberen bumpers van mijn 96 uit 1980 mooi zwart?
-
MvR
- Geregistreerd lid
Re: Behandelen rubberen bumpers
Yep, prima spul. Maar... zorg dat het goed opgedroogd is voordat je gaat rijden. Vochtig = plakkerig en een echte stof-magneet. Hoewel zelf geen ervaring: lijnolie op de lak is moeilijk te verwijderen. Heb je wasbenzine voor nodig. (Oh en niet zelf koken! Zodra je een flacon opent, weet je waarom... Het ruikt nogal sterk).
-
flashman
- Geregistreerd lid
-
phanot
- Donateur (2x)

Eventueel de verbleekte kunststof op voorhand licht verhitten met een heteluchtblazer om de (nog aanwezige) weekmakers naar de oppervlakte te brengen, daarna een kleurloos plastic onderhoudsprodukt aanbrengen als bescherming. Onderhoudsproducten die zwart van kleur zijn, zijn smeerlapperij, hebben hetzelfde kleverige effect als lijnolie, smerig en moeilijk terug schoon te maken.
-
Funky Dude
- In memoriam †
Let op dat als je lijnolie met een doek aanbrengt, deze na gebruik spontaan kan ontbranden.
Eerder zijn ook vaseline en siliconenspray wel genoemd op het forum.
Bij mij rijst de vraag of bandenzwart ook een optie is, heb dit spul nog nooit gebruikt.
Eerder zijn ook vaseline en siliconenspray wel genoemd op het forum.
Bij mij rijst de vraag of bandenzwart ook een optie is, heb dit spul nog nooit gebruikt.
-
Willem13
- Geregistreerd lid
Dank voor de adviezen. Nog wel even wikken en wegen… Wat de lijn(zaad)olie betreft: Waarom moet dat gekookt zijn? Omdat het dan beter/sneller droogt? En aan wat voor een kleurloos plastic onderhoudsproduct moet ik denken (phanot)?
-
phanot
- Donateur (2x)

Een plastic onderhoudsproduct is best kleurloos (wit) en niet kleverig, anders wordt het een vieze bedoening met stof, insecten en straatvuil.
Ooit heb ik eens bandenzwart gebruikt op de bumpers, dat had niet het gewenste resultaat en was zeer moeilijk te verwijderen, (is een soort rubberverf)
Onderstaand product gebruik ik ook om het dashboard te beschermen en voor de spiegels en bumpers. Ik heb het ook gebruikt als onderhoudsproduct voor een met vinyl bekleed autodak.
Iedereen heeft natuurlijk zo zijn voorkeur.
Ooit heb ik eens bandenzwart gebruikt op de bumpers, dat had niet het gewenste resultaat en was zeer moeilijk te verwijderen, (is een soort rubberverf)
Onderstaand product gebruik ik ook om het dashboard te beschermen en voor de spiegels en bumpers. Ik heb het ook gebruikt als onderhoudsproduct voor een met vinyl bekleed autodak.
Iedereen heeft natuurlijk zo zijn voorkeur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
MvR
- Geregistreerd lid
... en gekookte lijnolie kan beter tegen weersinvloeden.Willem13 schreef: ↑di 25 jul, 2023 16:22Dank voor de adviezen. Nog wel even wikken en wegen… Wat de lijn(zaad)olie betreft: Waarom moet dat gekookt zijn? Omdat het dan beter/sneller droogt? En aan wat voor een kleurloos plastic onderhoudsproduct moet ik denken (phanot)?
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Letten jullie er wel even op dat dit de 96 rubriek is
Volgens mij zijn de dikke bumpers van de latere typen 99/90/900 van een ander soort materiaal ,
meer van het plastic type

Volgens mij zijn de dikke bumpers van de latere typen 99/90/900 van een ander soort materiaal ,
meer van het plastic type