Ronnes schreef: ↑wo 27 sep, 2023 11:32
Wat denken jullie? Kan een defecte spanningsregelaar de oorzaak zijn dat de batterij ontploft?
Om daar echt iets zinnigs over te kunnen zeggen is er meer informatie nodig. Lijkt in elk geval een wisselstroom dynamo te zijn met externe regelaar, kan je dat bevestigen? Dan is vooral de vraag hoe en wanneer de brand is ontstaan. Onder het rijden, met draaiende motor in stilstand, met auto geparkeerd met contact af (zoja hoe lang stond hij er al) etc etc. Dynamo en regelaar lijken in elk geval zelf geen ernstige brandschade te hebben waardoor het niet aannemelijk is dat hier een oorzaak ligt.
Heel algemeen: Een kapotte regelaar kan er voor zorgen dat de laadspanning te hoog wordt, waardoor de accu water gaat ontleden in H2 + O2 en dat gasmengsel kan zeker ontploffen. Maar alleen als het ergens op kan hopen tot voldoende hoge concentratie en er vervolgens ook nog een externe vonk bij komt. Klassiek geval is een losse accu opladen met een antieke niet begrensde lader, in een niet geventileerde gesloten ruimte. En dan na lang overladen de laadkabels eraf trekken terwijl de lader nog aan staat. Dan kan het gas dat zich heeft opgehoopt in de accubehuizing zelf en direct boven de accu wel eens knallen door het vonkje van het loshalen van de kabels van de polen. Om dat voor elkaar te krijgen moet je echter wel heel veel op een rij fout doen.
De kans dat dit gebeurt bij een accu ingebouwd in een auto is nagenoeg nul lijkt me. Gasvorming kan alleen optreden bij defecte regelaar én draaiende motor, dus als de brand bij stilstand is ontstaan kan je deze al afstrepen. In de accu zelf is geen ontstekingsbron aanwezig. Dat er zich voldoende brandbaar mengsel kan ophopen elders in de motorruimte is erg onwaarschijnlijk, veel te goed geventileerd. En dan moet er nog een ontstekingsbron zijn, zoals een open relais wat dan ook nog schakelt. Als dit gebeurd zou zijn zou ik ook een heel ander soort schade verwachten, een H2/O2 ontploffing geeft echt een megaknal. Op de foto zie ik alleen brandschade, geen explosieschade.
De enige andere oorzaak die een accu kan laten "ontploffen" is een volledige kortsluiting. Dan gaat de maximale kortsluitstroom lopen, paar honderd ampere en als dat langere tijd duurt geeft dat zoveel warmte en gasvorming in de accu dat de accu kan klappen. Zo'n situatie kan heel makkelijk ontstaan als kabelbomen aangetast worden door brand. Ik zou het dan ook eerder aannemelijk vinden dat de accu is "ontploft" als gevolg van de brand, zeker niet dat de accu de oorzaak is geweest.
Maar alles kan, en dit is allemaal natuurlijk wel op grond van heel weinig informatie.