Ter onrechte ontvangen parkeerboete...

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
paulus900cabrio
Geregistreerd lid

Ter onrechte ontvangen parkeerboete...

Bericht door paulus900cabrio » za 30 sep, 2023 10:14

Ik vroeg mij af of een van ons dat ook al eens is overkomen. Ontvang net van de Gemeete Rotterdam een parkeerboete voor mijn Saab terwijl ik onmogelijk op dat tijdstip maar ook in de buurt van Rotterdam ben geweest, ga uiteraard bezwaar aantekenen. Zou er een tweede auto met mijn kenteken zijn?

Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Re: Ter onrechte ontvangen parkeerboete...

Bericht door Barten » za 30 sep, 2023 10:54

Is mij ook eens overkomen in Rotterdam. Nadat ik de bewijsstukken had opgevraagd bleek het om een verschrijving van het kenteken te gaan. Zowel merk auto als kleur kwamen niet overeen met de gegevens van mijn auto. Zaak werd toen geseponeerd.

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » za 30 sep, 2023 13:25

Doordat alles automatisch gaat wordt een kenteken dikwijls verkeerd afgelezen. Zo wordt de letter K vaak aangezien voor een X.
De kans dat er een tweede auto is met hetzelfde kenteken is natuurlijk niet onmogelijk maar acht de kans daarop ook weer niet erg groot. Ik ga uit van een fout in de verwerking. Wel jammer natuurlijk dat je onnodig wordt opgezadeld met zoiets.

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » za 30 sep, 2023 14:50

Heb het ook gehad, zaten op Texel met een prent in Rotterdam. Aangetoond dat we echt op Texel waren met die auto en daarna niks meer van gehoord. Zou een weg met eenrichtingsverkeer in hebben gereden.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » za 30 sep, 2023 23:19

paulus900cabrio schreef:
za 30 sep, 2023 10:14
Ik vroeg mij af of een van ons dat ook al eens is overkomen. Ontvang net van de Gemeete Rotterdam een parkeerboete voor mijn Saab terwijl ik onmogelijk op dat tijdstip maar ook in de buurt van Rotterdam ben geweest, ga uiteraard bezwaar aantekenen. Zou er een tweede auto met mijn kenteken zijn?
Als jij kan aantonen dat je daar niet geweest kan zijn met je Saab, bijvoorbeeld met je Google locatie o.i.d., dan lijkt het me dat ze de schikking intrekken.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 01 okt, 2023 7:48

Het is en blijft uiteraard heel vervelend dat je je in dit soort gevallen moet verweren tegen een schrijffout van een ambtenaar.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 01 okt, 2023 8:56

Rotterdam werkt veel met scanauto's. Geen idee of die foutgevoelig zijn.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 01 okt, 2023 9:12

Barten schreef:
za 30 sep, 2023 10:54
Is mij ook eens overkomen in Rotterdam. Nadat ik de bewijsstukken had opgevraagd bleek het om een verschrijving van het kenteken te gaan. Zowel merk auto als kleur kwamen niet overeen met de gegevens van mijn auto. Zaak werd toen geseponeerd.
Dit lijkt mij de beste weg. Laat parkeerbeheer Rotterdam met bewijzen komen. Zij moeten jouw schuld bewijen, niet jij je onschuld.
Afgezien van dit juridische principe, moet jij niet ook hun werk doen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 01 okt, 2023 9:20

Stoere praat, maar uiteindelijk geldt het woord van de handhaver, hoe vervelend dat soms ook kan uitpakken. Zoals gezegd, Rotterdam werkt met scanauto's, wat waarschijnlijk voor het grootste deel van de gemeente de standaardwijze van handhaven is (in Delft en Den Haag wel geheel, maar Rotterdam is tegenwoordig geografisch nogal uitgestrekt, dus wellicht niet overal met scanauto's). Met een beetje geluk slaan ze beelden op. Maar een handgeschreven bon (hier in het zuidwesten van het land een uitgestorven soort) leunt op het woord van de handhaver in kwestie. De burger moet dan door tegenbewijs het tegendeel bewijzen.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 01 okt, 2023 12:50

ooit, toen ik nog in Hilversum woonde, kwam ik eens 's avonds rond half 9 thuis met de '86-er 9000. in de veronderstelling dat betaald parkeren in de straat tot 20:30 gold en het plan om de volgende ochtend voor ingang van het betaald parkeren weer weg te zijn, parkeerde ik 'm voor de deur. volgende ochtend zat er een bon onder de voorruit, met tijdstip 20:57 de voorgaande avond. de ratten! echter hadden ze wel in het duister een fout gemaakt door de Saab als Volvo aan te zien, maar wel het juiste kenteken in te voeren.

nooit wat van gehoord....en àls ze 'm hadden gestuurd had ik het op een vormfout gegooid: een Saab is nou eenmaal geen Volvo.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 01 okt, 2023 22:12

Ik weet niet of er bepaald is dat een scanauto geen foto van het geparkeerde voertuig hoeft te maken. Je zou zeggen dat dit wel moet en deze gedurende de uiterste bezwaartermijn van 6 weken als bewijslast zou moeten worden bewaard. Zeker wanneer bekend is dat scanauto;s fouten maken. Een omkering van de bewijslast is bij andere verkeersboetes zoals snelheidovertredingen ook niet aan de orde. Waarom dat bij parkeerboetes wel zo zou zijn, is mij een raadsel. Het is ook raar wanner je zou moeten bewijzen dat je auto op het betreffende tijdstip gewoon op je oprit staat en je daar uiteraard geen foto of ander bewijs van zou kunnen leveren, omdat je nou eenmal niet elke minuut van de dag een foto van je auto maakt op de tijden dat deze zich daar bevind, om om het even welke parkeerdienst dan ook bewijs te kunnen leveren van je onschuld. Men zou in dat geval genoegen moeten nemen met jouw verklaring als ze zelf geen fotobewijs kunnen leveren. Bezwaar maken moet in ieder geval binnen zes weken, of er nou wel of geen foto beschikbaar is.

Er is in ieder geval een site die het schrijven van een bezwaarschriftvoor je uit handen neemt. De parkeerboetes voor de gemeente Rotterdam heeft zelfs zijn eigen pagina op de site. Het komt dus vaak voor.
https://onterechteboete.nl/bezwaar-park ... rotterdam/
Je upload een foto van de boete en vult een vragenlijst in.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » ma 02 okt, 2023 8:12

Het is al bekend dat scanauto's met sommige letters problemen hebben, even op www zoeken en dan ga je dat tegenkomen.

Simpelweg bezwaar aantekenen en weer door.

paulus900cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door paulus900cabrio » di 03 okt, 2023 13:22

Dank voor alle reacties. Ik heb het inmiddels uit handen gegeven aan de juristen van onterechteboete.nl. Ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » di 03 okt, 2023 21:27

Met de tips hier is het prima zelf te doen.
De route die jij nu bewandelt, waarbij het maar zeer de vraag is of er überhaupt een jurist naar kijkt, zorgt alleen maar voor een hoop onnodige kosten voor de gemeente Rotterdam en daarmee de belastingbetaler. ;-(+

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 04 okt, 2023 9:21

Inderdaad. Dit soort bureautjes werken met een geautomatiseerd proces waarbij ze uit zijn op het innen van de proceskostenvergoeding. Daar zie je als 'klant' niets van terug. Net zoals de vele bureautjes die reclame maken voor het indienen van een bezwaar tegen de WOZ aanslag.

Het is overigens geen parkeerboete. Het is een naheffingsaanslag voor een niet betaalde (gemeentelijke) belasting (namelijk de belasting die je moet betalen voor parkeren op straat). Hierbij geldt dat je gewoon in bezwaar en beroep kan gaan zonder hulp. Is allemaal heel laagdrempelig, mag gewoon in Jip en Janneke taal, als je er maar voor zorgt dat er "bezwaar" boven staat, de datum en ondertekend is. In het geval van een webformulier kan dat eigenlijk niet misgaan.

Ik denk zelfs dat als je zelf je bezwaarschrift indient en even de moeite neemt om het goed uit te leggen, dat er dan serieuzer naar je bezwaarschrift gekeken wordt, dan wanneer je 'op de stapel' van zo'n geautomatiseerd bureau komt te liggen. Aan de kant van de gemeente (mogelijk zelfs uitbesteed naar een externe dienstverlener) zit iemand die jouw bezwaar in minder dan twee minuten afhandelt met een paar kliks, dus stel je daar ook niet teveel bij voor. :wink:

Plaats reactie