Advies revisie 1700 MX - Sonett 3
-
Niekske
- Geregistreerd lid
Advies revisie 1700 MX - Sonett 3
Hoi mede-forummers,
Het blok van mijn sonett, een 1700 MX (lage compressie), heeft last van slijtage. Naast gebroken zuigerveren is na het opmeten van de cilinders gebleken dat deze opgeboord moeten worden.
Nu heb ik zelf geen ervaring met het reviseren van motoren, dus ben op zoek naar mensen met ervaring op van gedachten te wisselen en potentiele adressen voor een revisie.
Dus ik dacht laat ik de vraag hier eens rondgaan.
Groetjes Niek
Het blok van mijn sonett, een 1700 MX (lage compressie), heeft last van slijtage. Naast gebroken zuigerveren is na het opmeten van de cilinders gebleken dat deze opgeboord moeten worden.
Nu heb ik zelf geen ervaring met het reviseren van motoren, dus ben op zoek naar mensen met ervaring op van gedachten te wisselen en potentiele adressen voor een revisie.
Dus ik dacht laat ik de vraag hier eens rondgaan.
Groetjes Niek
-
MvR
- Geregistreerd lid
Re: Advies revisie 1700 MX - Sonett 3
Je zult wrs wel adressen krijgen in en rond Brabant, maar als dat niet lukt: Bert Zomer in Holten heeft heel veel ervaring met Ford motoren. Bert heeft zijn zaak verkocht (race- en rallymotoren), maar klust nog wel aan 'gewone' motoren.
-
Niekske
- Geregistreerd lid
Dankje MvR,
Dan wacht ik voor nu geduldig af voor (mogelijke) reacties. Zoals je terecht aangaf en ik niet heb benoemd, kom ik uit regio Brabant.
Dan wacht ik voor nu geduldig af voor (mogelijke) reacties. Zoals je terecht aangaf en ik niet heb benoemd, kom ik uit regio Brabant.
-
Luud
- Donateur (8x)

Hai, hier in Meerssen zit een revisiebedrijfje..van vader op zoon en zeer toegankelijk. Heb ik de koppen van de v4's laten reviseren/loodvrij maken.
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Bij Joop Abbink uit Borculo kun je ook prima terrecht. Die heeft m'n huidige blokje ook gedaan. (Meteen grotere kleppen er in, geharde klepzetels, en de uitlaatpoorten vergroot.
Rijdt super. Dat blokje.
Rijdt super. Dat blokje.
-
Niekske
- Geregistreerd lid
Dankjewel mannen.
En dat is toevallig Tim, ben sinds gisteren in contact met Joop. Goed om te horen dat het bevalt.
En dat is toevallig Tim, ben sinds gisteren in contact met Joop. Goed om te horen dat het bevalt.
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Als je wilt weten hoe zo'n blokje van hem loopt, ben je altijd welkom om eens langs te komen.
Kan je wel verzekeren dat de grotere kleppen en uitgefreesde uitlaatpoorten wel een aanrader zijn.
Kan je wel verzekeren dat de grotere kleppen en uitgefreesde uitlaatpoorten wel een aanrader zijn.
-
Woodybouwt
- Donateur

Waarom opboren? Er zijn toch vast nog blokken te vinden voor weinig die nog aan de maten voldoen? Tenzij je vanwege de motorcode het blok wilt houden.
Zie ze wel eens staan voor €50,- Hoef je ook geen overmaat zuigers te kopen.
Gr. Nico
Zie ze wel eens staan voor €50,- Hoef je ook geen overmaat zuigers te kopen.
Gr. Nico
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Is het een 'echte' Sonettmotor, met de letter S achter het motornummer?
-
MvR
- Geregistreerd lid
Er zijn meerdere coderingen die iets verraden over de ingewanden van de motor. Ooit zag ik ergens foto's met coderingen en de betekenissen. Maar ik kan ze niet vinden.
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Dit staatje is al eens eerder voorbij gekomen.
Motorcode V4;
EY = 1500 cc, hoge compressie
EX = 1500 cc, lage compressie
MY = 1700 cc, hoge compressie
MX = 1700 cc, lage compressie
Motorcode V4;
EY = 1500 cc, hoge compressie
EX = 1500 cc, lage compressie
MY = 1700 cc, hoge compressie
MX = 1700 cc, lage compressie
-
MvR
- Geregistreerd lid
Ja dank!! (Ff kijken wat mijn 'nieuwe' motor heeft).
-
Woodybouwt
- Donateur

-
Niekske
- Geregistreerd lid
Kijk eens aan even niet gekeken en een aantal nieuwe reacties.
Update:
Mijn blok heeft (zoals benoemd in de titel) codering MX, oftewel het is een 1700cc, lage compressie. Daarnaast wordt het motornummer inderdaad gevolgd door de letter "S" en zou het dus een "echt" sonett blok zijn.
Natuurlijk zijn (onder)blokken zonder problemen uitwisselbaar, alleen zegt dit natuurlijk nog niet over de status van de rest van het binnenwerk gezien het ondertussen allemaal oude blokken zijn.
Vanuit dat oogpunt en na goed geïnformeerd te zijn, besloten dit blok te laten reviseren. Dus over een aantal weken de kers op de taart voor mijn sonett, nadat het afgelopen jaar de auto helemaal onderhanden is genomen krijgt deze nu ook een lekker fris blokje.
Update:
Mijn blok heeft (zoals benoemd in de titel) codering MX, oftewel het is een 1700cc, lage compressie. Daarnaast wordt het motornummer inderdaad gevolgd door de letter "S" en zou het dus een "echt" sonett blok zijn.
Natuurlijk zijn (onder)blokken zonder problemen uitwisselbaar, alleen zegt dit natuurlijk nog niet over de status van de rest van het binnenwerk gezien het ondertussen allemaal oude blokken zijn.
Vanuit dat oogpunt en na goed geïnformeerd te zijn, besloten dit blok te laten reviseren. Dus over een aantal weken de kers op de taart voor mijn sonett, nadat het afgelopen jaar de auto helemaal onderhanden is genomen krijgt deze nu ook een lekker fris blokje.
-
MvR
- Geregistreerd lid
En wie is de gelukkige die de open-hart operatie mag doen?