Aero-versnellingsbak wel en (vooral) wee

1984-1997
Alex B
Geregistreerd lid

Re: Op zoek naar een Aero-versnellingsbak

Bericht door Alex B » vr 03 nov, 2023 8:37

Dat dacht ik ook. De slang zit nu zo strak om het tuutje heen dat ik niet eens durf om 'm weer los te trekken. Ik draai er een tiewrap omheen en dan moet het tot nader order maar goed zijn.

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 03 nov, 2023 21:34

En na een hard gevecht vandaag met tegenstribbelende techniek heb ik weer een auto die rijdt en met een schakelpatroon dat weer zo strak is dat ik niet wist dat het mogelijk was met een 9000-bak. De hele aandrijflijn is hoorbaar stiller dan met de vorige bak. Het ontluchten van de hulpcylinder was nog wel even gedoe. Vanaf de hoofdcylinder tot aan het stuk slang ging goed. Van de oude leiding had ik het eerste stukje afgezaagd en daar een slang met injectiespuit op gezet. De remvloeistof zoog ik er zo met éên keer vacuum trekken doorheen. Het vervolg had wat meer voeten in de aarde. Na een heleboel lucht zuigen tot het punt dat ik net dacht dat ik moest overgaan tot vloeistof persen door de ontluchtingsnippel begon de boel te werken zoals het moet. Toen alles onder de motorkap weer geïnstalleerd en na een rondje pook afstellen rijden geblazen. Alle versnellingen goed bereikbaar en weer dicht naast elkaar. Ik had eigenlijk nog een wat groter rondje willen rijden vanavond, maar het is gaan sneeuwen en de auto staat nog op de a zomerwielen. Beetje lullig om van de weg te glijden net nadat een operatie die de dagwaarde van de auto verdubbeld heeft is afgesloten :wink: .

Alex

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » za 04 nov, 2023 12:32

Mooi dat het gelukt is. Heerlijk die lange overbrenging, 119 km/u in de tweede versnelling en de toerenbregenzer

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » za 04 nov, 2023 13:23

Mooi dat ie weer kan 8)

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 15 nov, 2023 21:02

En toen raakte de poep de ventilator. Toen ik de oude bak uitgebouwd had en wachtte op de nieuwe heb ik overwogen om de koppeling ook maar meteen te vervangen. Aerokoppelingen waren hier niet te krijgen en aangezien levering vanuit het buitenland weer extra tijd zou kosten besloot ik de gok te wagen en de oude te laten zitten. Het ziet er naar uit dat dat me nu opbreekt. Vanaf de derde versnelling heb ik nu gezien dat bij te veel gas geven het toerental wel stijgt maar de snelheid niet. Bij de eerste keer afgelopen maandag dacht ik dat het misschien de combinatie vriesdroge weg en winterbanden was, maar doorslippen van de wielen hoor je meteen. Hier is verder niets te horen. Hoor je eigenlijk extra geluid als de koppeling doorslipt? Ik heb het nog nooit meegemaakt dus ik het geen referentiekader. Ik heb nog niet in het koppelingshuis gekeken of er iets zichtbaar fout is; het is hier ondertussen vroeg donker en het vriest een stevige gang ijs met avondtemperaturen onder de -5. Vanaf volgende week gaat de temperatuur omhoog en wordt er sneeuw voorspeld en als dan de wind verkeerd staat ligt de hele carport vol :-|. Oudere Saabs in de overgang, het blijft tobben.

Passen 9-5 koppelingen eigenlijk 1 op 1?

Alex

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » wo 15 nov, 2023 21:52

Balen zeg. Je kunt geen geluid horen als de koppeling doorslipt. Je snelheidsmeter wordt aangedreven door het differentieel. Als de koppeling slipt loopt het toerental op maar de snelheidsmeter niet. Als een of meer voorwielen slippen lopen beide op.
Kan het zijn dat koppelingsplaat / vliegwiel / drukgroep vettig zijn geworden bij de werkzaamheden? Heb je gekeken hoeveel dikte voering van de koppelingsplaat je nog over had (hoe diep zaten de popnagels)? Je hebt de koppelingsplaat, vliegwiel en drukgroep combinatie gebruikt die je voorheen ook hebt gebruikt?
Door het gat boven de hulpcilinder kun je denk ik nog kijken of de drukgroep rondom goed strak tegen het vliegwiel aan zit.

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » wo 15 nov, 2023 22:37

Ai! Das echt flink balen. Aangezien je al een aardige olielekkage daar hebt gehad is het best mogelijk dat je plaat nu veels te vet is. Wat je schetst is 100% slip. Andere vraag, die olielekkage, kwam die uit de bak? Of misschien van je krukaskeerring?

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 16 nov, 2023 13:06

Net even gekeken. Door het gat is eigenlijk weinig onrustbarends te zien in dien verstande dat je weinig kunt zien. Er zit wat remolie rond die lange ontluchtingsnippel van de hulpcylinder maar dat is van het ontluchten. Onderin het koppelingshuis is geen olie te zien. De bak heeft in het begin wel wat gelekt. Op advies van Elferink heb ik er 2,5 liter in gedaan; bij eerste keer vullen moet er 2,5 liter in, bij verversen 1,8 omdat je niet alles er uit krijgt via de aftapplug.

Aan de koppelingsplaat/drukgroep is niks gewijzigd. Met die rubberen balg over de cylinder kan je ook niet zien of er olie over de uitgaande as op de koppelingsplaat is gekomen. Niet te zien dat de drukgroep minder strak op het vliegwiel ziet dan eerst. Toen de oude bak verwijderd was heb ik voor zover dat ging van onderen gekeken naar sporen van olielekkage vanuit de motor tussen motor en vliegwiel. Daar heb ik niks kunnen ontdekken.

In het weekend worden de buitentemperaturen weer wat draaglijker. Ik zal dan een stoot remmenreiniger in de koppeling spuiten en dan zullen we zien wat het resultaat is.

Alex

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » do 16 nov, 2023 13:18

Maar heb je koppelingsplaat ook losgehad? Mijn ervaring is dat je die plaat nooit weer goed schoon krijgt. Het trekt helemaal in het materiaal.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 16 nov, 2023 18:46

Nee, heb ik niet. Alles is blijven zitten toen de bak er af was. Zal best dat de olie in het frictiemateriaal trekt. Ik ga er ook van uit dat er een nieuwe koppeling in moet op niet al te lange termijn. Het idee om een stage 3 van Saab Clinic te doen laat me niet los. Gaat me eigenlijk meer om de geclaimde brandstofbesparing maar de extra pk's en Nm's zijn natuurlijk wel leuk die enkele keer dat ze hier te gebruiken zijn. Iemand ervaring met Black Diamond koppelingen?

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 31 dec, 2023 14:08

Een paar dagen geleden waren de weersomstandigheden dusdanig dat ik eindelijk de moed verzamelde om de uitgestelde olie- en verscheidene filtersverversingen uit te voeren en toen ik in het koppelingshuis keek stond de drukgroep net zo gedraaid dat de rand van de koppelingsplaat zichtbaar was. Zo te zien zat daar niet veel voering meer op. Ik schat dat het nog een millimeter is. Dat is aan de kant van de drukgroep, aan de vliegwielkant kon ik niks zien. Interpreteer ik de situatie correct als ik denk dat het doorslippen komt door een versleten plaat?

Ik had met m'n suffe hoofd meteen een foto moeten maken, maar ik dacht dat komt wel. Toen ik net keek was de positie van de drukgroep natuurlijk zo dat de plaat niet te zien was :( .

Terugkomend op mijn eerdere vraag welke sterkere koppeling er te gebruiken is, blijkbaar heeft niemand ervaring met Blue Diamond, maar wat met andere modellen die meer moeten aankunnen? Spec? Nog iets anders? J&D heeft een standaard koppeling op voorraad die volgens hun 265pk kan hebben. Forummers met ervaringen hier?

Alex

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » zo 31 dec, 2023 14:15

Je interpretatie is juist. Of een versleten plaat of olie op de plaat, vettigheid kan natuurlijk ook.

In beide gevallen zou ik voor een nieuwe plaat gaan. Wel even goed kijken dat je geen lekkages hebt die op de plaat kunnen komen. Anders kan je zo weer.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 31 dec, 2023 21:13

Sachs levert ook versterkte kits:
https://www.sachsperformance.com/en/clu ... ower-125kw

Als je voor originele koppelingsset gaat: part number is 8781551.

Alex B
Geregistreerd lid

Aero-versnellingsbakperikelen

Bericht door Alex B » zo 25 feb, 2024 20:29

Daar werd het wonder der Duitse performancekoppelingen afgelopen vrijdag afgeleverd:
Afbeelding

Een imponerend geval voor iemand die voor het eerst koppelingsplaat en vooral drukgroep als los onderdeel ziet en tot nu toe niks groters heeft aanschouwd dan dat voor een V4 :lol:. Het is niet voor de Paasvakantie dat ik me hier op ga storten, als ik het niet voor de zekerheid uitbesteed. Dat hangt een beetje af van eventuele bijkomende zaken. Voor degenen die vaker koppelingen vervangen hebben de volgende vragen:
Kunnen de bouten waar de drukgroep mee bevestigd zit hergebruikt worden?
Met hoeveel moment moeten ze worden aangedraaid?
Moet er nog Loctite gebruikt worden?
Hoe noodzakelijk is het om het contactvlak van het vliegwiel te laten afdraaien?
Kunnen de vliegwielbouten worden hergebruikt?

Als ik het zelf ga doen zal ik ook nog zo'n centreringsgereedschap moeten aanschaffen (zo'n kort stukje as met splines zat er helaas niet bij) maar dat heeft Biltema in het assortiment voor niet al te veel. Mocht ik er toe besluiten om het vliegwiel te laten doen dan denk ik een gebruikte te kopen en die te laten doen, dan heb ik alles klaar als de klus begint. Er zijn hier veel bedrijven dicht in de Paasvakantie en als je dan wat moet laten doen moet je nog maar zien dat je het gedaan krijgt.

Alex

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 25 feb, 2024 21:47

Welke set heb je gekocht uiteindelijk?

Plaats reactie