Centrale vergrendeling kiekert

1984-1997
Plaats reactie
Foll
Geregistreerd lid

Centrale vergrendeling kiekert

Bericht door Foll » za 11 nov, 2023 12:35

Er is al veel over de welbekende kiekert geschreven. Maar toch heb ik er nog een vraagje over.. bij onze 9000 werkt de centrale vergrendeling via de knop in de middenconsole altijd, maar via de sleutel in de linker voordeur soms wel en soms niet. Ook met de motor uit werkt hij via de knop in de middenconsole altijd. Alle deuren gaan mee, dus de motortjes in de deuren werken allen.

Ik heb al een andere motor in de bestuurders deur gemonteerd, dat maakt geen verschil.
Kan dit ook aan de kiekert liggen? Of zou het dan via de knop ook niet werken?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Centrale vergrendeling kiekert

Bericht door 9323 » za 11 nov, 2023 13:18

Hoi,
Als het via knop middenconsole werkt, ligt het niet aan je kiekert of de cv-motortjes. Blijven de microswitches in de deurgrepen over. Die kun je vervangen, of je vervangt de cv-motortjes van de voordeuren door vijfdraads-cv-motortjes die de functie van die switches overnemen.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » za 11 nov, 2023 14:08

Bedankt, dat is nuttige informatie! Die microswitches, dat zijn die blauwe blokjes?

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 11 nov, 2023 15:12

HaHa blauwe blokjes, microswitches zitten op de cilindersloten in je handgrepen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » za 11 nov, 2023 15:49

Blauwe blokjes zijn de Reed-schakelaars, de 'verklikkers' voor geopende deuren.

Als je motortjes gaat vervangen voor vijfdraads-cv-motortjes, in dig topic vind je veel nuttige info: viewtopic.php?t=119902

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 11 nov, 2023 16:18

De knop in de middenconsole komt binnen op de kiekert op een andere ingang dan de deurschakelaars en het alarm/ab. Dus dit kan wel degelijk door de kiekert komen. Heb zelf meegemaakt dat de centrale knop juist niet werkte maar de rest wel. Connector schoonmaken en de print door solderen kan dan helpen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » za 11 nov, 2023 16:38

Kijk, dat wist ik dan weer niet :-)

Kiekert uitwisselen is niet veel werk, dus misschien goed om daar te beginnen dan.

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » za 11 nov, 2023 20:37

Ik heb geaccepteerd dat mijn 9000 volkomen willekeurig reageert op het afsluigten en openen van de auto via de sleutel (ik heb geen afstandsbediening). De ene dag gaan alle deuren mooi synchroon open en dicht zoals het in de folder beloofd is, de andere dag reageert alleen het linker voorportier op een omdraaiende beweging. Het houdt de zaak levendig, je weet nooit zeker wat je krijgt, en dat vind ik charmant.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » za 11 nov, 2023 21:04

Bedankt allemaal! Microswitches zitten dus bij de sloten zelf in de handgrepen, weer wat geleerd. Wat modern allemaal, dat heeft de oude 99 niet :P .
Veel waardevolle informatie en uitleg in dat andere topic ook, handig!
Dan ga ik nu eerst de kiekert en de stekker daarvan checken. Eventueel ook de kiekert doorsolderen. Helpt dat niet, dan ga ik verder met het microswitch verhaal. Upgraden naar zo´n 5 draads motortje lijkt me dan een goed idee. Nu ik die plaatjes daarvan zo zie in dat andere topic, komt me dat bekend voor van mijn eigen rechter voordeur (die had ik ook open gemaakt en bekeken). Is dit zo´n 5 draads motortje? (had anders zelf de draden wel even geteld, maar die deur zit net weer helemaal in elkaar)

Afbeelding

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » ma 13 nov, 2023 12:56

hier idem dito.

vaak niet en vanmorgen weer wel; de knop op de middenconsole doet het soms wel/niet.

Ik ben nog in afwachting van een nieuwe kiekert en doe dan gelijk alarm met afstandbediening.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » ma 13 nov, 2023 13:23

Ik ben het gedoe met de kiekert al jaren zat, en zet er een nieuw systeem in met afstandbediening voor een paar tientjes soms moet je wel een andere motor in de bestuurders deur plaatsen 5 draads maar en dan 2 draden trekken naar de rechter deur dat was geloof ik vanaf 93 niet meer nodig.
http://www.jackvanbeek.nl/auto/algemeen ... andb.shtml

Plaats reactie