Foutieve Inrichting waarde RDW data

1984-1997
Plaats reactie
Chlorix
Donateur
Donateur

Foutieve Inrichting waarde RDW data

Bericht door Chlorix » do 23 nov, 2023 10:03

We maken nogal eens gebruik van de data uit het RDW Open Data bestand op dit forum en ook specifiek in het 9000 segment. Helaas is de data uit de RDW Open Data niet altijd even betrouwbaar. Een voorbeeld is de "inrichting" wat staat voor het soort auto, zoals cabriolet, sedan of hatchback. Voor de 9000 geldt dat dit sedans en hatchbacks zijn.

Op zich staat het voor de 9000 CD er goed in, die zijn vrijwel altijd als sedan getypeerd. Voor de 9000 CS geldt dat de meesten aangeduid worden als hatchback, maar dat er sommige bij zijn die ook als sedan te boek staan. Vaak wordt de waarde in de inrichting kolom gebruikt om het onderscheid tussen de CS en de CD naar voren te laten komen. Dus dan is het wel handig wanneer die data juist is.

In het onderstaande heb ik een lijst gemaakt uit het RDW Open Data bestand van Saab 9000's met een handelsnaam waarin 9000 CS staat, die een laatste APK keuring hebben na 1 januari 2019 en als (foutieve) inrichting "sedan". Het blijkt dat in maart en april 1993 ze vaak onterecht als sedan werden getypeerd. Het idee is dat wanneer forum leden hun auto erbij zien staan, ze de inrichting laten aanpassen naar "hatchback" door het RDW, zodat de source data verbeterd.

Afbeelding

Overigens geeft het 6e cijfer van het chassisnummer ook aan wat voor auto het is (maar het chassisnummer is niet openbaar):
4 = CD / 5 = CC / 6 = CS

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Foutieve Inrichting waarde RDW data

Bericht door Ewout » do 23 nov, 2023 13:24

En waar staat CS dan voor, dacht je...? :wink:

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » do 23 nov, 2023 14:28

Inderdaad. Gelukkig waren ze bij Saab beter in het bouwen van auto's dan in het geven van namen.

CS = Combi Sedan ==> dubieus
CC = Combi Coupe ==> lijkt me gewoon een foute benaming

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » zo 26 nov, 2023 18:09

Jammer dat er niet zo een duidelijk lijstje van de cd(e) is

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » zo 26 nov, 2023 20:58

beekemm schreef:
zo 26 nov, 2023 18:09
Jammer dat er niet zo een duidelijk lijstje van de cd(e) is
De Saab's met een 9000 CD / CDE handelsnaam hadden als inrichting allemaal "sedan", dus dat zit goed.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » ma 04 dec, 2023 12:45

ja dat het er goed in staat voor de cd snap ik maar ik vond het lijstje zo mooi wat er gemaakt was, heb bij de rdw gekeken maar lukte mij niet om de saab 9000 te vinden anders als met mijn kenteken

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » ma 04 dec, 2023 13:16

beekemm schreef:
ma 04 dec, 2023 12:45
ja dat het er goed in staat voor de cd snap ik maar ik vond het lijstje zo mooi wat er gemaakt was, heb bij de rdw gekeken maar lukte mij niet om de saab 9000 te vinden anders als met mijn kenteken
Ik heb de volgende filter gebruikt.

Merk / is / Saab / AND
Handelsnaam / contains / 9000 / AND
Handelsnaam / contains / CS / AND
Inrichting / is / Sedan

Je zou bijvoorbeeld ook nog de geldige APK toe kunnen voegen of dat de wagen verzekerd is als filter.

Daarna exporteren en eventueel aanpassen.

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » ma 04 dec, 2023 13:23

Overigens, een echt mooi lijstje eruit krijgen v.w.b. de Saab 9000 lukt niet.

Daarvoor zou je dus het chassisnummer beschikbaar moeten hebben, waarin het zesde karakter aangeeft of het een CC, CD of CS is. De handelsbenaming schiet hier echt tekort doordat een groot aantal erin staat als 9000 of als Saab 9000, waarmee je dus niets wijzer wordt.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » di 05 dec, 2023 0:30

nou ik snap niet eens waar ik het moet invullen, op dat rdw gedoe

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » di 05 dec, 2023 10:34

Ga naar website: https://opendata.rdw.nl/
Klik op de button Basisregistratie Voertuigen
Klik op de link Open Data RDW: Gekentekende_voertuigen
Klik op de button Actions en dan Query Data
Vervolgens kun je met de Filters aan de gang bijvoorbeeld zoals ik boven heb aangegeven.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » di 05 dec, 2023 15:19

het is me gelukt mercie

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » di 19 dec, 2023 13:37

Intussen heb ik bij de RDW ook nagevraagd of de waarden van de kolom "Inrichting" voor de Saab 9000 verbeterd konden worden en heb daarbij ook mijn hulp aangeboden.

Hulp van buitenaf wijzen ze echter af, daar het chassisnummer vertrouwelijk is. Zelfs alleen het verkrijgen van het zesde karakter van het chassisnummer, welke het type aangeeft en dus weinig vertrouwelijke data bevat, is niet mogelijk.

Het is dus vrij triest dat de RDW klaarblijkelijk geen moeite wil doen om foutieve data uit hun systeem te verbeteren.

Wel is het mogelijk om voor de eigenaar van een voertuig een verbetering aan te vragen. Maar dat is in dit geval natuurlijk geen alternatief. Probeer al die mensen maar eens te bereiken en daarna ook nog eens te overtuigen dat het wel nuttig is om die waarde aan te laten passen.

In het originele bericht had ik 21 9000 CS kentekens aangegeven waarbij de inrichting (waarschijnlijk ten onrechte) op sedan stond. We zijn nu een maand verder en dezelfde kentekens bevatten nog steeds dezelfde foutieve waarde. Kortom de eigenaren interesseert het helemaal niets en gaan dat waarschijnlijk nooit uit zichzelf aan laten passen.

Het blijft jammer voor onze statistiekjes.

Plaats reactie