Late 96s. Vraag over de zwarte handgreep/achterspoiler. Wie weet meer??

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid

Late 96s. Vraag over de zwarte handgreep/achterspoiler. Wie weet meer??

Bericht door MvR » do 14 dec, 2023 20:52

Ik postte de foto van de zwarte hand/achterspoiler op een internationale pagina. In veel landen zijn de 96s niet tot het einde toe geleverd. En is de zwarte handgreep-spoiler een rariteit.

Ik ken ze nog wel van de tijd dat ze origineel waren. Altijd op 'late' 96s. Maar hoe zat het: had iedere auto er eentje vanaf een bepaald modeljaar, was het een dealer-optie of ... En ging het altijd samen met het zwarte deel onder de spoiler? Wie weet meer?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Late 96s. Vraag over de zwarte handgreep/achterspoiler. Wie weet meer??

Bericht door Ronnes » do 14 dec, 2023 21:32

Hier is geen lijn in te trekken. :) Zie ook: viewtopic.php?f=11&t=58577

jota
Geregistreerd lid

Bericht door jota » vr 15 dec, 2023 8:16

Uit mijn ervaring hebben de auto's vanaf 1978 de zwarte greep, behalve de 96 jubileum. Ik heb diverse 96's uit Duitsland gehaald en daar hebben ze tot de laatste 96 een chroom handgreep. Volgens informatie heeft de zwarte greep te scherpe hoeken en kwam deze niet door de Duitse keuring.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 15 dec, 2023 9:49

Dank! En weet je ook hoe het met de zwarte achterkant zat??

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » vr 15 dec, 2023 9:54

Volgens mij hoort een zwarte achterkant alleen bij een zwarte handgreep.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 15 dec, 2023 9:58

Willem13 schreef:
vr 15 dec, 2023 9:54
Volgens mij hoort een zwarte achterkant alleen bij een zwarte handgreep.
Ja, dat zou heel goed kunnen, eigenlijk. Heeft jouw 96 dat ook? Het zou in ieder geval verklaren waarom de Jubileum (sommige?) een handgreep van chroom heeft en geen zwarte spoiler.

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » vr 15 dec, 2023 10:06

Correctie: Modeljaar 1978 wel een zwarte handgreep maar geen zwart vlak. Modeljaren 1979 en 1980 (waaronder mijn V4) zwarte handgreep in combinatie met zwart vlak. De Special uit 1979 is, zoals Johan schrijft, inderdaad een uitzondering.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 15 dec, 2023 10:08

Volgens The SAAB way werd vanaf 1978 de zwarte achterspoiler gemonteerd (maar mijn 1979 jubileum had een chromen handgreep, maar wel de bevestigingsgaten voor de zwarte spoiler, afgeplakt met een rubber stripje).

Afbeelding
Among 1978 news for the 96 were redesigned tail lights with backup lights, and a small black spoiler at the lower edges of the trunk lid
En vanaf 1979 een zwart vlak op de achterklep
Saab 96 for 1979 had black framed side windows, a black stripe under the side moldings and a black section between the tail lights.

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » vr 15 dec, 2023 10:11

Correctie: Modeljaar 1978 zwarte handgreep zonder zwart vlak. Modeljaren 1979 en 1980 (waaronder mijn V4) zwarte handgreep in combinatie met zwart vlak. De Special uit 1979 is inderdaad een uitzondering op de regel. Datzelfde geldt voor door eigenaren aangebrachte wijzigingen.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 15 dec, 2023 10:22

Dank, dank!

Ik weet dat het 'klein bier' is, maar ik vind dat soort uitzoekerij geweldig. Gewoon om te weten hoe het zat.

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » vr 15 dec, 2023 10:26

Eens!

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 15 dec, 2023 10:29

Saab OCD...

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » vr 15 dec, 2023 11:46

Willem13 schreef:
vr 15 dec, 2023 10:06
Correctie: Modeljaar 1978 wel een zwarte handgreep maar geen zwart vlak. Modeljaren 1979 en 1980 (waaronder mijn V4) zwarte handgreep in combinatie met zwart vlak. De Special uit 1979 is, zoals Johan schrijft, inderdaad een uitzondering.
Hier twee foto's van '79-ers met een chromen greep. De ene heeft rubber strips zoals op de Jubileum van Martin. '79, maar geen zwart vlak. De dealersticker zit er nog op. Ik geloof niet dat de kofferklep overspoten is. Bij de andere zijn de voorziene gaten van de zwarte spoiler ondergestopt met de schermemblemen. Allebei MY79 en geleverd In België (ze hebben allebei het in België verplichte en door de importeur aangebrachte mistachterlicht).

Afbeelding

Afbeelding

En hoe zit het met de zwarte raamomlijstingen :?: mijn 3 groene '79-ers hadden het alledrie: zowel de deuromlijstingen, als de klampraampjes. Ik dacht vroeger dat dit samen ging met de zwarte achterkant, maar dit is duidelijk niet zo.

Afbeelding

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » vr 15 dec, 2023 12:08

Interessant al die verschillen, uitzonderingen en zelf bedachte aanpassingen. Op de twee groene 79’ers kun je zien dat daar ooit voorbereidingen zijn getroffen (af fabriek) voor de montage van een zwarte handgreep. Die zijn om wat voor reden dan ook (af importeur?) verwijderd en vervangen door een chromen exemplaar. Dat heeft er ook in geresulteerd dat het ‘V4 super’ embleem op een andere, niet originele plek is gemonteerd. Dat hoort rechts van de kentekenplaat te zitten, en in genoemde volgorde. De ‘96 GL’-emblemen zijn geleend van de voorschermen.
Volgens mij (maar ik kan het mis hebben) horen zwarte klapraampjes e.d. bij een zwarte handgreep, vanaf modeljaar 1978 dus.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 15 dec, 2023 14:10

Mijn auto (MY80) heeft zwarte klapraampjes. Ik heb ze net nog in handen gehad. :D Beide Jubileums hieronder ook trouwens.

Die strip links en recht van de chromen handgreep lijken inderdaad om de gaten te verbergen. Johan T. heeft een Jubileum te koop die hetzelfde heeft.

Afbeelding (Ik hoop dat hij het niet erg vindt dat ik de foto hier plaats).

Een Jubileum die ik 'in het wild' zag, heeft dit. En ja, deze auto is gespoten (welke Jubileum niet, trouwens). Misschien vind ik 'alleen zwarte spoiler' nog wel het mooist voor een Jubileum.

Afbeelding

Plaats reactie