Stelling: Saab diesels zijn incourant geworden
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Stelling: Saab diesels zijn incourant geworden
Als je kijkt naar de vraagprijs en de gemiddelde statijd van Saab diesels, dan krijg ik de indruk dat
ze bijna onverkoopbaar zijn geworden. Ben erg benieuwd naar jullie mening.
ze bijna onverkoopbaar zijn geworden. Ben erg benieuwd naar jullie mening.
-
Roel95
- Geregistreerd lid
Re: Stelling: Saab diesels zijn incourant geworden
Geldt denk ik voor de meeste diesels, wordt/is onaantrekkelijk gemaakt, milieuzones, wegenbelasting....
-
Orphy
- Donateur (5x)

Eens, waarbij ik wel moet zeggen dat veel mensen niet kunnen rekenen.
Als je behoorlijk wat kilometers maakt kun je nog prima een diesel rijden. Het zijn inderdaad de opgelegde beperkingen die het onaantrekkelijk maken.
Toevallig hebben we vanmiddag even gekeken wat mijn bedrijfsauto (Mercedes R-klasse op grijs kenteken) zou doen indien je die als particulier op geel kenteken zou rijden.
Ik betaal nu €195 per kwartaal aan wegenbelasting, op geel kenteken zou dat €808 per kwartaal zijn…..zit er ook nog geen fijnstoftoeslag op.
Als je behoorlijk wat kilometers maakt kun je nog prima een diesel rijden. Het zijn inderdaad de opgelegde beperkingen die het onaantrekkelijk maken.
Toevallig hebben we vanmiddag even gekeken wat mijn bedrijfsauto (Mercedes R-klasse op grijs kenteken) zou doen indien je die als particulier op geel kenteken zou rijden.
Ik betaal nu €195 per kwartaal aan wegenbelasting, op geel kenteken zou dat €808 per kwartaal zijn…..zit er ook nog geen fijnstoftoeslag op.
-
raspaardje
- Donateur

Ik heb in een kleine 8 jaar 224k km op de teller van mijn cabrio erbij gezet.
99% snelweg, verbruik 1 op 20 en in april al een lekker kleurtje...
Maar ik besef me dat ik een uitzondering ben om met zo'n auto zoveel km te maken. Dus ja, incourant, net als heel veel andere diesels.
99% snelweg, verbruik 1 op 20 en in april al een lekker kleurtje...
Maar ik besef me dat ik een uitzondering ben om met zo'n auto zoveel km te maken. Dus ja, incourant, net als heel veel andere diesels.
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

Zie mijn 2de post. Ging iets fout bij het editen.
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

frits 9-3 schreef: ↑zo 14 jan, 2024 12:46Ik heb even een rekensommetje gemaakt tussen mijn Volvo XC 70 diesel en een benzine Saab op basis van 14.000 km/j op basis premium brandstof prijs voor zowel benzine als diesel.
Zit geen verschil in qua kosten. De Saab is dan op jaarbasis slechts 80,- duurder.
Dus wat meer km's met de diesel, als je kunt, en het is dan nog steeds aantrekkelijk om diesel te rijden.
Diesel is nog laaaaang niet weg te denken, hoe hard de overheid het ook probeert. Volledig E en hybride is ook nog (steeds) geen goed alternatief.
Voor de veel rijder is de diesel nog steeds een super motor in de auto.
-
Raggare
- Geregistreerd lid
Onlangs was ik een paar dagen in Bremen, Duitsland. Wat mij opviel was het relatieve grote aantal diesels die er rondreden.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

De verkoop van diesels is in Duitsland sinds 2 jaar stijgende. En afgelopen week kwam er een rapport uit dat de brandstof diesel in zoekopdrachten op online autosites enorm gestegen was
-
Barten
- Donateur (12x)

Ik weet niet hoe het in de ons omringende landen zit. Wel weet ik dat de grote leasemaatschappijen de afgelopen jaren fors afgeschreven hebben op diesels. De ooit zo populaire 14% bijtellers Renault Megane Dci en later de Peugeot 308 HDI zijn massaal geëxporteerd.
Met onze 9-3 NG Cabrio uit 2004 rijden we nog slechts een kleine 2500 km per jaar. Toch zou ik hem niet willen missen, sterker nog, ik zou nog wel een keer het jongere model vanaf 2008 willen.
Een nette Aero gaat dan rap richting de € 20.000,00, maar een diesel kun je al voor rond de € 8.000,00 bemachtigen. In het verleden heb ik veel diesel gereden en ik vind het best een fijne krachtbron.
Toch voelt het wel wat raar om voor 2500 km per jaar diesel te gaan rijden. De meerkosten aan wegenbelasting worden in elk ruimschoots goedgemaakt door de fors lagere dagwaarde, waarvoor je een diesel aan kunt kopen.
Wat de beperkingen door milieuzone’s doen is koffiedik kijken en per persoon afhankelijk hoe relevant dat is. Toch maakt regelgeving dit in de toekomst wel onzeker.
Met onze 9-3 NG Cabrio uit 2004 rijden we nog slechts een kleine 2500 km per jaar. Toch zou ik hem niet willen missen, sterker nog, ik zou nog wel een keer het jongere model vanaf 2008 willen.
Een nette Aero gaat dan rap richting de € 20.000,00, maar een diesel kun je al voor rond de € 8.000,00 bemachtigen. In het verleden heb ik veel diesel gereden en ik vind het best een fijne krachtbron.
Toch voelt het wel wat raar om voor 2500 km per jaar diesel te gaan rijden. De meerkosten aan wegenbelasting worden in elk ruimschoots goedgemaakt door de fors lagere dagwaarde, waarvoor je een diesel aan kunt kopen.
Wat de beperkingen door milieuzone’s doen is koffiedik kijken en per persoon afhankelijk hoe relevant dat is. Toch maakt regelgeving dit in de toekomst wel onzeker.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Bij lange na niet zoveel als op elektrische autos. Bijvoorbeeld die van Tesla. Dat komt mede door de prijsverlagingen van nieuwe Tesla's.Barten schreef: ↑zo 14 jan, 2024 13:32Wel weet ik dat de grote leasemaatschappijen de afgelopen jaren fors afgeschreven hebben op diesels.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Als je een diesel hebt kan het zijn dat je genoeg kilometers maakt dat het uit kan om die diesel te blijven rijden.
Als je nog een diesel moet aanschaffen is het een rekensom die maar zelden de goedkoopste optie is.
Als je nog een diesel moet aanschaffen is het een rekensom die maar zelden de goedkoopste optie is.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Mwoah, als veelrijder kun je imo best profiteren van het anti-diesel sentiment. Je stapt voor hetzelfde geld vaak in een veel nieuwere auto dan als je naar benzine modellen kijkt.
Toen ik voor de keuze lpg of diesel stond heb ik bewust voor een diesel gekozen vanwege actieradius en instapkosten. Een LPG auto in vergelijkbare prijsklasse was zo 10 jaar ouder.
Echt geen seconde spijt van gehad. In ~ 15 maanden ruim 65dkm probleemloos gereden. Voorlopig lijkt het erop dat ik nog wel even kilometers blijf vreten, dus ik diesel nog even lekker door denk ik. Al zal ik eerlijk toegeven dat ik met een schuin oog kijk naar iets dat weer een paar jaar nieuwer is en een automaat heeft. Niet dat ik ooit in een milieuzone kom, maar ik woon naast een stad met zo’n zone en vind het een comfortabel idee om er niet actief over na te hoeven denken..
Toen ik voor de keuze lpg of diesel stond heb ik bewust voor een diesel gekozen vanwege actieradius en instapkosten. Een LPG auto in vergelijkbare prijsklasse was zo 10 jaar ouder.
Echt geen seconde spijt van gehad. In ~ 15 maanden ruim 65dkm probleemloos gereden. Voorlopig lijkt het erop dat ik nog wel even kilometers blijf vreten, dus ik diesel nog even lekker door denk ik. Al zal ik eerlijk toegeven dat ik met een schuin oog kijk naar iets dat weer een paar jaar nieuwer is en een automaat heeft. Niet dat ik ooit in een milieuzone kom, maar ik woon naast een stad met zo’n zone en vind het een comfortabel idee om er niet actief over na te hoeven denken..
-
ReinO
- Donateur (2x)

rekenen dus en een heerlijke diesel met alle denkbare opties voor veel minder geld.
doemijdiema
doemijdiema
-
mba
- Geregistreerd lid
Treurig is dat we in NL al behoorlijk worden aangeslagen op MRB voor diesel. Ik betaal per jaar 2200 MRB waarvan 10%straftoeslag want Euro3. Ik woon helaas in de duurste provincie. Hij gaat er niet voor weg, want prima 9-5. En deze zit echt in het verdomhoekje als je kijkt naar incourant: Euro 3 en veel km ( bijna 600k km nu) al is dit nog niks voor een diesel.
Deze 9-5 gaat bij mij de geschiedenis in als mijn beste Saab ( samen met zijn voorganger) ooit: fijne rijdende pakezel die dag in dag uit zijn ding zonder morren doet en met weinig kosten (bijna alles nog 1e montage) en alle comfort aan boord want rijk uitgeruste Vector met veel opties. Het onderstel is wel aan het verslijten, hij wordt een beetje zompig, maar rij louter snelweg km dus dat vind ik minder relevant. Destijds bewust voor diesel gekozen ( het is mijn 2e 9-5 diesel en de vorige heeft ook niet teleurgesteld), geen LPG met alle gekunstelde techniek.
Ik schrijf niks meer af, dus als onderhoud wat meer kost, so be it. Geen spannende 9-5, wel goed. Maar ik schat zo in dat als ik hem te koop zet niemand hem wil hebben. Dus idd gaat voor mijn Saab diesel wel de stelling op.
Deze 9-5 gaat bij mij de geschiedenis in als mijn beste Saab ( samen met zijn voorganger) ooit: fijne rijdende pakezel die dag in dag uit zijn ding zonder morren doet en met weinig kosten (bijna alles nog 1e montage) en alle comfort aan boord want rijk uitgeruste Vector met veel opties. Het onderstel is wel aan het verslijten, hij wordt een beetje zompig, maar rij louter snelweg km dus dat vind ik minder relevant. Destijds bewust voor diesel gekozen ( het is mijn 2e 9-5 diesel en de vorige heeft ook niet teleurgesteld), geen LPG met alle gekunstelde techniek.
Ik schrijf niks meer af, dus als onderhoud wat meer kost, so be it. Geen spannende 9-5, wel goed. Maar ik schat zo in dat als ik hem te koop zet niemand hem wil hebben. Dus idd gaat voor mijn Saab diesel wel de stelling op.
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Ik ben fervent dieselaar, heb er heel wat bereden (SAAB, Mercedes, BMW, Citroën) en wat mij betreft zijn de SAAB diesels, in het bijzonder de 2.2 maar ook de 1.9, al incourant vanaf het moment van introductie. De concurrentie had destijds veel mooier lopende en stillere diesels in de aanbieding.
Dat ze nu incourant zijn als in "kosten weinig en staan lang te koop" verbaast me dan ook helemaal niks.
Dat ze nu incourant zijn als in "kosten weinig en staan lang te koop" verbaast me dan ook helemaal niks.