Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?
toch apart van die mrb want dat extra gewicht zorgt toch voor meer onderhoud aan bruggen en wegen.
Tja de vervuiler betaalde toch?
Tja de vervuiler betaalde toch?
-
DonEV
- Geregistreerd lid
Is dit niet eigenlijk een non-discussie?
Waarom zou EV rijden financiele voordelen moeten opleveren?
Maakt niet uit of er nu een plofmotor in het vooronder ligt of een electromotor: autorijden kost geld, veel geld.
OK, wij rijden prive een EV en niet als 'leasehok'. Die waren en zijn niet echt goedkoop; de zonnepanelen op ons dak kosten een lieve duit en de laadpaal op de oprit en het ombouwen van onze huis installatie naar 3-fase was ook niet gratis.
Maar goed, de rente op ons spaarvarkentje is nog immer minimaal dus we hadden het er graag voor over.
Kijken we naar de in dit topic veel genoemde MRB: wij wonen in het Limburgse en rijden in een elektrieken Hyundai Kauai [hier beter gekend als Kona]
Deze versie weegt 1.510 kg, bij haar evenknie met plofmotor slaat de weegschaal uit naar 1.377 kg.
En, stel dat we nu [2024] MRB zouden betalen: wat maakt dat dan uit ?
9 euro in de maand [82 euro vs 73 euro]
Onder aan de streep is het voor ons eenvoudig: zolang bruin het kan trekken staat er een auto voor ons thuis. Lukt dat, onverhoopt, niet meer dan vergroenen we onze oprit.
Waarom zou EV rijden financiele voordelen moeten opleveren?
Maakt niet uit of er nu een plofmotor in het vooronder ligt of een electromotor: autorijden kost geld, veel geld.
OK, wij rijden prive een EV en niet als 'leasehok'. Die waren en zijn niet echt goedkoop; de zonnepanelen op ons dak kosten een lieve duit en de laadpaal op de oprit en het ombouwen van onze huis installatie naar 3-fase was ook niet gratis.
Maar goed, de rente op ons spaarvarkentje is nog immer minimaal dus we hadden het er graag voor over.
Kijken we naar de in dit topic veel genoemde MRB: wij wonen in het Limburgse en rijden in een elektrieken Hyundai Kauai [hier beter gekend als Kona]
Deze versie weegt 1.510 kg, bij haar evenknie met plofmotor slaat de weegschaal uit naar 1.377 kg.
En, stel dat we nu [2024] MRB zouden betalen: wat maakt dat dan uit ?
9 euro in de maand [82 euro vs 73 euro]
Onder aan de streep is het voor ons eenvoudig: zolang bruin het kan trekken staat er een auto voor ons thuis. Lukt dat, onverhoopt, niet meer dan vergroenen we onze oprit.
-
Raggare
- Geregistreerd lid
Dit klopt niet. Volgens de info die ik gevonden heb heeft de ev rijder in 2025 korting op de mrb, in 2026 gaat de ev rijder het volle bedrag betalen.verde900 schreef: ↑zo 11 feb, 2024 17:12Deze topic gaat volgens de kop trouwens over een EV rijden in 2025, dan heb je gewoon de volle 22% bijtelling en ook de volledige mrb,
-
ReinO
- Donateur (2x)

Zoals het nu lijkt, rijdt het gros ev vanwege de financiele voordelen. Wanneer dat wegvalt verandert er van alles,
boeiend om te volgen hoe die ontwikkelingen gaan. Veel mensen boeit het milieu helemaal niets, we vliegen weer
massaal naar de zon / de hele wereld over. Cruiseschepen zitten weer vol en we kopen liever bio industrievlees en goedkope
groente uit de 'gaskassen' in het westland dan dat we nu al het milieu gaan sparen. Dat kan later wel en gaat
ook wel gebeuren hoe dan ook. Ik ben wel benieuwd of er desondanks nu eindelijk eens goedkopere ev s gemaakt
gaan worden en of die accu s thuis betaalbaar gaan worden. Gaat waterstof toch een rol van betekenis krijgen straks.
enz.
Nu ff weer wat bijdragen aan de economie, fijne dag iedereen.
boeiend om te volgen hoe die ontwikkelingen gaan. Veel mensen boeit het milieu helemaal niets, we vliegen weer
massaal naar de zon / de hele wereld over. Cruiseschepen zitten weer vol en we kopen liever bio industrievlees en goedkope
groente uit de 'gaskassen' in het westland dan dat we nu al het milieu gaan sparen. Dat kan later wel en gaat
ook wel gebeuren hoe dan ook. Ik ben wel benieuwd of er desondanks nu eindelijk eens goedkopere ev s gemaakt
gaan worden en of die accu s thuis betaalbaar gaan worden. Gaat waterstof toch een rol van betekenis krijgen straks.
enz.
Nu ff weer wat bijdragen aan de economie, fijne dag iedereen.
-
verde900
- Donateur

https://www.autoblog.nl/nieuws/nieuwe-b ... __UWdP0qhs
Een EV is qua kosten op termijn slecht tot niet te overzien
Een EV is qua kosten op termijn slecht tot niet te overzien
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

ter duiding en ter info plaats ik ook even deze link naar een van de laatste video's van het onvolprezen 'Harry's garage'. Het duurt bijna een half uur maar daarin wordt duidelijk geëvalueerd wat Harry's bevindingen zijn van EV's tot en met nu. Met enkele zeer goede aanbevelingen mijn inziens
https://www.youtube.com/watch?v=nZysvgm2_Aw
-
DonEV
- Geregistreerd lid
@verde900
Denk dat hoge reparatiekosten niet voorbehouden zijn aan de EV.
In een naburig forum is daar een heel topic over
https://www.gummen.org/forum/auto-s/vip ... reparaties
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

Ben ik even blij dat ik mijn XC70 5 cil diesel gehouden heb i.p.v. in te ruilen op een mooie Caab die eind deze week komt.Style&Co schreef: ↑ma 12 feb, 2024 10:41ter duiding en ter info plaats ik ook even deze link naar een van de laatste video's van het onvolprezen 'Harry's garage'. Het duurt bijna een half uur maar daarin wordt duidelijk geëvalueerd wat Harry's bevindingen zijn van EV's tot en met nu. Met enkele zeer goede aanbevelingen mijn inziens
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

Ik kom al lang niet meer bij een dealer voor onderhoud. Met mijn benzine en diesel kan dat gelukkig ook, maar als je een EV hebt kom je er waarschijnlijk niet onderuit.DonEV schreef: ↑ma 12 feb, 2024 10:42@verde900
Ik zie geen toekomst voor EV, wel hybride en mogelijk in combinatie met waterstof of een andere fossiele brandstof vervanger. Daar wordt door auto / motorfabrikanten hard aan gewerkt.
-
Fredje65
- Donateur (5x)

Ik rijd de komende 4 jaar rond in een comfortabele, luxe, stille en snelle Model 3 RWD.
Qua bijtelling betaal ik een tientje minder per maand in vergelijking met zijn voorganger, een hybride Corolla Touring Sports.
De Model 3 is overigens bijna € 9.000 duurder in aanschaf.
Qua bijtelling betaal ik een tientje minder per maand in vergelijking met zijn voorganger, een hybride Corolla Touring Sports.
De Model 3 is overigens bijna € 9.000 duurder in aanschaf.
-
verde900
- Donateur

Al krijg ik hem kado zie ik er nog niets in, heb nu n plug in verder ga ik niet..
-
verde900
- Donateur

Betaalbaarder wordt het iig niet, aantrekkelijker dan dus ook nietRaggare schreef: ↑ma 12 feb, 2024 9:20Dit klopt niet. Volgens de info die ik gevonden heb heeft de ev rijder in 2025 korting op de mrb, in 2026 gaat de ev rijder het volle bedrag betalen.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Dat is het idee erachter ook niet.
-
verde900
- Donateur

Maak je het onaantrekkelijk haken mensen af, is dat dan wel het idee er achter?Orphy schreef: ↑ma 12 feb, 2024 13:06Dat is het idee erachter ook niet.
350km electrisch rijden is nu al duurder dan op benzine, met mrb op n EV is het ineens veel duurder.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Het is een transitie waarin we zitten, dat zal afwisselend duurder of goedkoper zijn afhankelijk van de situatie.
Uiteindelijk rond 2050 zal bijna iedereen elektrisch rijden en moet er natuurlijk gewoon MRB betaald worden.
Het fenomeen EV is niet bedacht om alle Nederlanders goedkoper auto te laten rijden, hoe schokkend dat ook voor sommigen is.
Uiteindelijk rond 2050 zal bijna iedereen elektrisch rijden en moet er natuurlijk gewoon MRB betaald worden.
Het fenomeen EV is niet bedacht om alle Nederlanders goedkoper auto te laten rijden, hoe schokkend dat ook voor sommigen is.