Laatste diesel voor Volvo

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
mba
Geregistreerd lid

Re: Laatste diesel voor Volvo

Bericht door mba » do 28 mar, 2024 14:00

Ik vul even aan als ervaringsdeskundige;
Nadat ik de 9-5 2.2 TID sedan met 400.000 km op de teller op een gegeven moment heb verkocht (volgens RDW bestaat ie nog steeds) met alles nog 1e montage en saai maar goedkoop van beurt naar beurt reed, rij ik nu zijn vervanger: zelfde type 9-5 zelfde uitvoering, maar een estate (daarom is de sedan weggegaan) inmiddels naar 600.000 km zonder een centje pijn. Ook hier weer nog steeds alles 1e montage muv van de waterpomp die bij 267.000 de geest gaf en de dynamo die het bij 560.000 km begaf. En alleen maar de onderhoudsbeurten.
Dit type blok wordt vaak verguisd. Oke, euro 3 diesel maar superbetrouwbaar en bomproof. Deze beide saabs 9-5 gaan bij mij de geschiedenis in als de meest betrouwbare, duurzame een goedkoopst rijdende saabs die ik ooit heb gehad.
Onverwoestbaar.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 28 mar, 2024 15:38

Nog even over het roeten van een diesel…

Roeten (pluimen) doen diesels ivm zuurstof gebrek! 99 van de 100 zit de EGR verstopt en koekt de hele inlaat dicht.
Of je laat de EGR uitschrijven en een blindplaatje ertussen, of je rijd de auto regelmatig goed warm! En controleert regelmatig of de boel nog schoon is.

Vaak als diesels voor korte ritjes wordt gebruikt en dus nooit warm gereden worden gaan oa. EGRs dichtzitten.

Met de huidige diesels met DPF en alles werkt naar behoren, is zelfs de uitlaatpijp van binnen nog brandschoon… de lucht wat naar binnengaat is vuiler dan de lucht die de uitlaat verlaat bij wijze van. Uitstootnormen zijn zo streng dat de omgevingslucht meer partikels bevat dan de uitlaatgassen. Vooral stedelijk gebied.

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » do 28 mar, 2024 17:18

Diesel geniet nog steeds mijn voorkeur boven EV.
Ik heb geen zin om met vakantie elke 250km de boot te moeten ontkoppelen en dan te laden, aankoppelen…
Dan is 1750km enkele reis best een end.
En die 250km is niet overdreven. Er staat een filmpje op YT, die man rijdt een Model 3 met caravan en is blij dat hij wel 250km heeft kunnen rijden. ;-(+

Die Emily GT met 1000km was daarom wel interessant geweest.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 28 mar, 2024 19:01

…ik vraag me af of die Emily er wel gaat komen… zo goed gaat het momenteel niet in autoland en de verkoop van EVs lijkt te stagneren en de subsidies worden verder versoberd….

Instap moment als nieuw merk is momenteel dus niet gunstig.

En 1000km range… tja mooie beloftes. Ik moet het eerst nog zien. Tot nu toe is het de diesel als het gaat om actieradius!

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » do 28 mar, 2024 19:12

Autoweek:
De Nio ET7 met 150 kWh accu legde een afstand van 1.044 kilometer af
het kan wel.

ik ga er vanuit dat die Emily GT er niet grootschalig komt, dus sws niet haalbaar voor mij.
eerst lekker door dieselen...

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » do 28 mar, 2024 19:21

ik ga er vanuit dat die Emily GT er helemaal niet komt :wink:

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » do 28 mar, 2024 19:58

Luthart schreef:
do 28 mar, 2024 11:41
En zijn TDI’s hoor, dus niks indirects aan
Dat schrijf ik ook niet dus zijn we direct met elkaar eens.

Ik begrijp je opsomming wel, maar bedenk even het volgende: welk merk diesel je het ook over had, die uit de jaren tachtig en negentig waren stuk voor stuk betrouwbaar en goedkoper in onderhoud dan bezninemotoren.

Punt dat ik probeerde te maken is dat de moderne dieselmotoren veel meer storingen kennen, daardoor ook vrij duur in onderhoud en er zijn ook aardig wat probleemmotoren.

Het is voor mij ook een koud kunstje om wel betrouwbare motoren te noemen, zoals b.v. de 2 liter diesel van BMW die jij ook noemde.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » do 28 mar, 2024 20:46

Welke moderne diesels hebben dan dure storingen? Wat voor storingen zijn dat? Wat zegt dat over de betrouwbaarheid? Je zegt iets over de laatste 15 tot 20 jaar en dat is gewoon niet waar. De opsomming is gemaakt en dat zijn betrouwbare motoren. Reageer daar eens op. Nogmaals, dit is wat jij zegt en dat doe jij heel stellig:
De betrouwbare diesel die moeiteloos 500.000 wegtikt zonder dure reparaties bestaat al 15 tot 20 jaar niet meer.
En vervolgens praat je eromheen:
Punt dat ik probeerde te maken is dat de moderne dieselmotoren veel meer storingen kennen, daardoor ook vrij duur in onderhoud en er zijn ook aardig wat probleemmotoren.
Om vervolgens 40 jaar terug te gaan in de tijd:
welk merk diesel je het ook over had, die uit de jaren tachtig en negentig waren stuk voor stuk betrouwbaar en goedkoper in onderhoud dan bezninemotoren.
Die storingen komen veelal door milieutechnische ingrepen. Dat is algemeen bekend. Met normaal onderhoud zou dat geen probleem moeten zijn om de 500.000km te halen met een diesel van de afgelopen 15 jaar tot heden, uitzonderingen daar gelaten.

Benzine motoren met een kleine motorinhoud die een turbo nodig hebben om aan de emissie-eisen te voldoen is de hype van de laatste jaren. En vervolgens een stoppen ze die in een lel van een auto (Passat, Superb et cetera) en huts met de caravan erachter naar Spanje. Dan nog de benzinemotoren waarbij de distributieriem door de olie loopt. Ja, diesels zijn onbetrouwbaar en halen tegenwoordig de 500.000km niet. Prima.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » do 28 mar, 2024 21:09

2005 9-5 estate 2.2 tid, dealer onderhouden, vanaf pakweg 140.000 kms problemen met EGR, automaat die doorslipt, gestrand in Zuid Frankrijk met elektronica problemen en met een kleine Peugeot huurwagen terug thuis geraakt. Nadien nog 2 keer in limp home en dan ingeruild in 2012 op de 9-5NG tid. Ging goed tot 200.000 kms, nadien niks als miserie.

Verschillende 900 classics gehad met hoge km standen die gewoon als nieuw reden. De GT had 350.000kms. Maar ook de 900NG 2.3i cabrio ging vlot naar de 250.000.

de OG 9-5 tid heeft me het record Provence - Brussel opgeleverd met die panne, 2 dagen. Mijn 900 i16V van 1993 deed dat in 1999 op krap 7 uur...

Nee, hier komt nooit geen Saab diesel meer, hoe leuk de 9-5 NG tid ook rijdt. Ik rij die nog op en dan zien we wel.

We hebben hier nog een 9-3 OG 2.0 i 16 staan met 270.000 op de teller. Als ik morgen naar Zuid Frankrijk zou willen en ik zou moeten kiezen tussen de 9-5NG tid en de oude 9-3...'k zou de oude pakken.
Of de Viggen natuurlijk :-)

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » do 28 mar, 2024 21:27

Sa93Ve schreef:
do 28 mar, 2024 20:46
Welke moderne diesels hebben dan dure storingen? Wat voor storingen zijn dat? Wat zegt dat over de betrouwbaarheid?
De 3.0CRD van VM Motori zie je veel voorbij komen met ‘motorschaden’ als je zoekt naar bijvoorbeeld een jeep grand Cherokee. Dit blok ligt ook in de Maserati. En als 2.9 diesel in die ene Saab 9-5ng v6 diesel. (Die ook problemen had)
Maar is dit een moderne diesel?
De Land Rover TDV6 lees je ook wel eens wat over.

Ik weet wel dat de diesel in een Audi C8 50TDI een geweldige machine is, maar ook gevoelig voor storingen, alleen komen die meer uit nox sensoren en dynamo’s. Niet de motor de zelf.

Hedendaagse benzine motoren moeten ook nog maar die 4 ton halen wat een oude Saab/volvo op sloffen kan doen. Die THP van bmw/mini/PSA is hopeloos. Die 1.2 turbo van Stellantis waarbij de riem door de olie gaat is nog erger.

Conclusie: Milieu eisen en storingvrije motoren gaan lastig samen.

Even positief afsluiten: mijn Mercedes A210 evo is zeer betrouwbaar. Rij er nu 10jaar in en geen problemen. Oké nog niet de 2 ton bereikt. Gewoon oldskool 8v 140pk zonder turbo.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 28 mar, 2024 21:27

NeufegliseThierry schreef:
do 28 mar, 2024 19:58
Dat schrijf ik ook niet dus zijn we direct met elkaar eens.

Ik begrijp je opsomming wel, maar bedenk even het volgende: welk merk diesel je het ook over had, die uit de jaren tachtig en negentig waren stuk voor stuk betrouwbaar en goedkoper in onderhoud dan bezninemotoren.

Het is voor mij ook een koud kunstje om wel betrouwbare motoren te noemen, zoals b.v. de 2 liter diesel van BMW die jij ook noemde.
Ik vind dat je de moderne diesel enorm te kort doet. Wie heeft het nog over oude indirecte diesels zonder turbo? Niemand verlangt daar nog naar terug.

De diesels die ik noemde zijn allen moderne motoren en geen van allen probleemmotoren. Ze kennen welliswaar meer storingen dan de oude generaties, maar jij reageerde op mijn stelling, dat ik de dieselmotoren superieur vind aan de benzinemotoren.
Als je ook kijkt naar hoeveel complexer een moderne dieselmotor is geworden en is tenopzichte van de benzinemotor, dan staat mijn stelling des te meer overeind!

Gezien de huidige benzinemotoren met al hun problemen, betwijfel ik ten zeerste, of een diesel de duurdere en slechtere keuze is.

Ik vind het heel erg jammer dat de diesel zo in het verdomhoekje is gekomen. Onterecht als je het mij vraagt. VAG heeft het allemaal wel in een troomversnelling gebracht met de dieselgate.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 28 mar, 2024 21:31

Sa93Ve schreef:
do 28 mar, 2024 20:46
Welke moderne diesels hebben dan dure storingen? Wat voor storingen zijn dat? Wat zegt dat over de betrouwbaarheid? Je zegt iets over de laatste 15 tot 20 jaar en dat is gewoon niet waar. De opsomming is gemaakt en dat zijn betrouwbare motoren. Reageer daar eens op. Nogmaals, dit is wat jij zegt en dat doe jij heel stellig:

En vervolgens praat je eromheen:

Om vervolgens 40 jaar terug te gaan in de tijd:

Die storingen komen veelal door milieutechnische ingrepen. Dat is algemeen bekend. Met normaal onderhoud zou dat geen probleem moeten zijn om de 500.000km te halen met een diesel van de afgelopen 15 jaar tot heden, uitzonderingen daar gelaten.

Benzine motoren met een kleine motorinhoud die een turbo nodig hebben om aan de emissie-eisen te voldoen is de hype van de laatste jaren. En vervolgens een stoppen ze die in een lel van een auto (Passat, Superb et cetera) en huts met de caravan erachter naar Spanje. Dan nog de benzinemotoren waarbij de distributieriem door de olie loopt. Ja, diesels zijn onbetrouwbaar en halen tegenwoordig de 500.000km niet. Prima.
Juist! Dank 🙏

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 28 mar, 2024 21:41

gudmundje schreef:
do 28 mar, 2024 21:09
2005 9-5 estate 2.2 tid, dealer onderhouden, vanaf pakweg 140.000 kms problemen met EGR, automaat die doorslipt, gestrand in Zuid Frankrijk met elektronica problemen en met een kleine Peugeot huurwagen terug thuis geraakt. Nadien nog 2 keer in limp home en dan ingeruild in 2012 op de 9-5NG tid. Ging goed tot 200.000 kms, nadien niks als miserie.

Verschillende 900 classics gehad met hoge km standen die gewoon als nieuw reden. De GT had 350.000kms. Maar ook de 900NG 2.3i cabrio ging vlot naar de 250.000.

de OG 9-5 tid heeft me het record Provence - Brussel opgeleverd met die panne, 2 dagen. Mijn 900 i16V van 1993 deed dat in 1999 op krap 7 uur...

Nee, hier komt nooit geen Saab diesel meer, hoe leuk de 9-5 NG tid ook rijdt. Ik rij die nog op en dan zien we wel.

We hebben hier nog een 9-3 OG 2.0 i 16 staan met 270.000 op de teller. Als ik morgen naar Zuid Frankrijk zou willen en ik zou moeten kiezen tussen de 9-5NG tid en de oude 9-3...'k zou de oude pakken.
Of de Viggen natuurlijk :-)
Je kunt natuurlijk altijd en keer pech hebben… het blijft een auto.

Oude Saab motoren zijn goed! Maar weinig complex te noemen. En een 2.3i is een NA motor die eigenlijk niet meer te vergelijken is met de huidige (downsize) motoren…

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » vr 29 mar, 2024 13:12

Orphy schreef:
wo 27 mar, 2024 16:14
Ik ben wel benieuwd naar de meningen hier op het forum over diesels versus EV’s , misschien moeten we er een topic over maken !

😂
Duitsers claimen dat hun nieuwe diesels schoner zijn dan een EV. Tja hebben wel een reputatie met dat meten van uitlaatgassen..

Lofzang over de 5 cilinder heb ik andere ervaring mee. Liter olie opde1500km. Nieuwe turbo na 180.000km en prijzige onderdelen..

Een van de goed aangepast diesels op de nieuwe huidige emissie wensen der eu is de Renault 15 dci motor. Probleemloos rijden ermee

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 29 mar, 2024 13:57

Helaas vallen de meeste auto's die om de 1.5 dci gebouwd worden in de categorie "plastic fantastic" ...

Plaats reactie